دراسة كتاب | 11 | تابع الخطية

متابعة دراسة كتاب حول تعريف الخطية كما يراها الله, وكيف يجب أن تراها بعمق النظرة الالهية

لتحميل الدرس اضغط هنا

تابع الخطية…تعريفها – اسئلة – 11

تابع الخطية…تعريفها – اجوبة – 11 

رجاء محاولة إجابة الاسئلة بنفسك أولا قبل رؤية الإجابة لكي تأخذ فرصة لتتعلم أكثر عن ما بداخلك, وعن فكر الله نحو حياتك.

 

About RomanyJoseph

قليلون من يبحثون عن الحق، وقلة منهم جادة وأمينة، وهم فقط من يعبرون صدمة خداع ما لُقن لهم وحفظوه...لينطلقوا في النمو في معرفة الحق... إنها رحلة إكتشاف للموت وعبور للقيامة
This entry was posted in منهج أساسيات الإيمان المسيحي and tagged . Bookmark the permalink.

2 Responses to دراسة كتاب | 11 | تابع الخطية

  1. Marina Ramzy says:

    روماني,
    انا كان في كام حاجه كدا عايزه أشارك بيهم: أنا شويه مختلفه معاك في نظره الأبن الأصغر لأبوه انا مش حسيت قوي انه كان بينظر ليه انه صارم و أن هو مقصر. انا حسيت أكتر انه كان بينظر لأبوه نظره ماديه بحته ابوه بالنسبه ليه (بنك الحظ) ده الشخص اللي كل ما يعوز فلوس يرحله, و لأنه زهق من الطلب فقرر الأنفصال عنه ( هات اللي لي عندك و فكك مني) مع ان الواقع غير كدا, هوا مشفش من ابوه غير الجانب بتاع أستجابه الطلبات الماديه

    في الأبن الأكبر بقي, انا دايماً كنت شايفه ان الأبن شايف نفسه انه أجير عن ابوه بس وضحت قوي دي لما ركزت في انه نده علي احد الخدام ليسألهم عن ما يحدث مع انه في الواقع صاحب البيت بس هوا حس انه المفروض سوري يعني (يسأل أصحابه) الأسواء ان دي كمان كانت نظرته لأخيه و دي حسيتها من غضبه, بالظبط زي المثل اللي كان ذكره المسيح لما الكرامين بتوع الساعات الأولي عاتبوا صاحب الكرم انه اعطي أصحاب الساعه الحاديه عشر نفس المقدار من المال. يعني هوا حتي مكنش بيحسد أخوه ( أنه أبن الراجل الغني ده) لأ ده شافه عبد متمرد قبله السيد. ده معناه أن نظرتي لربنا و علاقتي بيهتنعكس علي نظرتي و تعاملاتي مع الأخرين, لو الله أبويا الناس اللي حواليا هتكون أخواتي, انما لو انا عبده عند السيد هشوف الكل عبيد و ساعتها مش هغفر للشخص المديون لي بالظبط زي المثل بتاع العبدين مع ان ربنا غفر لي

    • RomanyJoseph says:

      معاكي يا مارينا…. هو واضح إنه مافيش تعارض…اللي خلاني استنتج أنه شايف ابوه صارم… او الحياةفي بيت أبوه خنقه ووحشه…. إنه راح كورة بعيدة…

Leave a Reply

