تعليق حول ما قاله القس داود لمعي حول مهرجان احسبها صح

lkjhgf

لقد فاض بي الكيل وتعبت من كثرة الألم والحزن، ومن كثرة الكتابة في تعصبنا، والناس تلومني لتعليقي علي التعصب بدلاً من أن يلوموا التعصب، حقًا لا أعلم إلى متي سأظل أتألم وأحزن وأكتب في موضوع التعصب المقيت الذي بلينا به ونما فينا عبر قرون ونما تصالحنا مع كبريائنا، كتبت كثيرًا وفي كل مرة يخرج علينا أحد ليكمل مسيرة التعصب حتى النهاية، والتي ستتوج بصلب المسيح نفسه، وأن يُقال لنا كلمة “هوذا بيتكم يترك خرابا” (مت 23 :  38)

للأسف  احياناً تكون ردود الأفعال  التعامي عن كلام خاطئ وفيه مغالطة والتصالح معه لكونه خارج مش شخص محبوب أو ذو سلطة كنسية، والوقفة الشديد ضد الرد علي الكلام الخاطئ والمغالطة حتي لو النقد موضوعي. وهو امر مؤلم بحق وبه ازدواجية معايير ينبغي أن نحترس منها، فنحن لم نتعلم المسيح هكذا.. بل نتعلم أن ناثان النبي المجهول وقف لداود الملك الممسوح من الرب يقول له أنك أخطأت، ونتوقع من دواد الملك الاعتراف بتوبيخ المحبة.

شاهدت فيديو يعلق فيه القس “داود لمعي” على مهرجان “احسبها صح” وتألمت أن اسمع ذلك الكلام من القس “داود لمعي” المحسوب مستنيراً في الكنيسة الأرثوذكسية، كان الكلام غير محدد وغير موضوعي بالمرة، وملئ بالخلل والمغالطات والتعالي والتعصب والكبرياء.. كان الكلام غير أرثوذكسي إن كنا نعرف ماهية الأرثوذكسية!! مما يجعل الرد الموضوعي صعب علي ذلك الكلام، لكني سأحاول أن أرد بموضوعية على نقاط معينه لكي نعرف أين نحن وأين حقيقتنا، ليس الهدف الرد علي شخص بعينه أو الهجوم عليه بل تقييم أنفسنا وامتحانها فالكلام هنا عن كنيستنا وحالنا وليس عن شخص.

أبدا كلامي بأن أعلن أني أرثوذكسي في إيماني، لكني أدرك جيداً أن واقعنا الحالي للأسف كأقباط، أبعد ما يكون على الإيمان الأرثوذكسي الحقيقي، فنحن صرنا مثل الفريسيين نحتفظ بالمظهر الخارجي، وكالقبور مبيضة من الخارج وفي الداخل عظام وموت ونجاسة.

أبدا كلامي بأن أعلن أني لست من مؤيدي “احسبها صح” ومنتقد أيضا للخدمة الإنجيلية الحالية في مصر والتي كشفت الاحداث الأخيرة أن بها خلل كبير في الرؤيا والسلوك، وفجوة واضحة بين الشعارات والوقع، وتوهم ونبوات ثبت أنها للأسف كاذبة، وتحتوي على قدر لا بأس به من المهارات والانفعالات والفقرات والثقافة والرقي، لكنها أكثر بكثير الخضوع للآب وحلول المسيح والسلوك به وبروحه القدوس، لكن ليس هذا مجال الكلام الآن ولا الموضوع، لأني تعلمت أننا نحتاج أن نخرج الخشبة التي في أعيننا أولاً حينها سنبصر أن نساعد الآخرين.

وبين تطرفان توهما أنهما يملكان المسيح، بينما هو غائب ومنسحب من كلاهما ومن كبريائهما وتكفير كلا منهم للآخر، تمزق إيمان كل من يريد معرف الرب وتبعيته من القلب، وصار كثيرين أمناء مشوهين تائهين، بين التطرف الذي يدعي أننا نؤمن الإيمان الأرثوذكسي ونحن أبعد ما يكون عن الاستقامة الأرثوذكسية بسلوكنا الخالي من التقوى[1]، والتطرف البروتستانتي الذي يجيد فن الكلام عن المسيح كثيراً وحين نقترب للسلوك تجده متغرب كثيراً، ويسلك به قليلاً.

فلا تقتصر خطورة تكفير الأخر أو التقليل من إيمانه في زرع الكراهية والبغضة التي هي ضد للمسيح… لكن الكارثة الأكثر خطورة،, هو أنه يجعل المساكين والبسطاء الذين يشتهي المسيح أن يحل في قلوبهم، يكتفون بالممارسات السطحية والحرفية ولا يتضررون كثيرا من خطاياهم وشرورهم, فهم حاملي الإيمان المستقيم مهما حدث، مؤمنين بالوارثة حتي لو كانوا فاسدين, يفتخرون بكونهم أرثوذكس حتي لو كان إيمانهم إسمياً, يتكبرون ويتعالون علي الأخرين، حتي لو كانت حياتهم أكثر انحطاطاً ودنواً من الأخرين.

فحين تكفر الأخر، ستستقر حتماً في نوم وسبات عمي،, بل هو موتا، وحين تري من تكفرهم يبذلون أنفسهم للمسيح، بينما أنت مستعبد للعالم وللحرفيات، ستبتسم ابتسامة ساخرة، وتقول: “مساكين.. لا فائدة مما يفعلوه, فهم هالكون هالكون”، لا تتعجب فقد سمعت تلك الروح من كثيرين حين كانوا يتناولون حياة قديسين بذلوا أنفسهم للمسيح من طوائف أخري، مثل الأم تريزا، والمرسلين، ويصلوا لنتيجة أننا مهما كان فسادنا وتغربنا عن المسيح، فنحن أفضل منهم لأنهم غير أرثوذكس، ونفس الكلام ينطبق علي الاخوة البروتستانت، فأغلبهم يتعاملون بتعالي وتكبر مع الارثوذكس بحكم كونهم كتابيين والأرثوذكس اضافوا أمور وثنية وبشرية للأرثوذكسية.

ذلك هو اتجاه اغلبية من في التطرفين، ونشكر الله أن هذين التطرفين كانا إشارة لكل أمين وباحث عن الرب في كلا من الواقع الأرثوذكسي والبروتستانتي المتردي، لكي يعرف المسيح الحقيقي وينفتح عينيه على مفهوم “كنيسة واحدة مقدسة جامعة رسولية”، وأشكر الله لأجل جيل جديد يُولد فاهم، ولعل ذلك ظهر في تعليقات كثيرة على الفيديو من نفوس مستنيرة فاهمة واعية لحالنا ولحقيقة تبعية المسيح.

مخلص الفيديو يجعلني أتذكر المثل الذي قاله المسيح واشعر بقوة أنه يقوله لنا:

وَقَالَ لِقَوْمٍ وَاثِقِينَ بِأَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ أَبْرَارٌ وَيَحْتَقِرُونَ الآخَرِينَ هَذَا الْمَثَلَ: «إِنْسَانَانِ صَعِدَا إِلَى الْهَيْكَلِ لِيُصَلِّيَا وَاحِدٌ فَرِّيسِيٌّ وَالآخَرُ عَشَّارٌ. أَمَّا الْفَرِّيسِيُّ فَوَقَفَ يُصَلِّي فِي نَفْسِهِ هَكَذَا: اَللَّهُمَّ أَنَا أَشْكُرُكَ أَنِّي لَسْتُ مِثْلَ بَاقِي النَّاسِ الْخَاطِفِينَ الظَّالِمِينَ الزُّنَاةِ وَلاَ مِثْلَ هَذَا الْعَشَّارِ. أَصُومُ مَرَّتَيْنِ فِي الأُسْبُوعِ وَأُعَشِّرُ كُلَّ مَا أَقْتَنِيهِ. وَأَمَّا الْعَشَّارُ فَوَقَفَ مِنْ بَعِيدٍ لاَ يَشَاءُ أَنْ يَرْفَعَ عَيْنَيْهِ نَحْوَ السَّمَاءِ بَلْ قَرَعَ عَلَى صَدْرِهِ قَائِلاً: اللهُمَّ ارْحَمْنِي (لو 18: 9 – 13)

ملخص الفيديو يقول إننا طالما نقوم بالممارسات والطقوس (مثل الفريسي يصوم ويعطي العشور)، اذن.. أنا أحسن من غيري، ولو غيري اعترض عليّ، سأهرب من الانتقاد بطريقة خبيثة وهي اثبات صحة الممارسات، بينما المشكلة ليست في الممارسات بل فينا نحن!

المشكلة هي أين قلبي وأنا أمارس؟ هل أمارس ممارسات روتينية بلا روح وأنا متغرب على المسيح وحياته وقلبي ذاهب وراء اوثان حب المال وتعظم المعيشة وشهوة الجسد؟ فتكون الممارسة واجب ثقيل على القلب ينفخ لا يبني، أم أن ممارستي هي ثمر تبعيتي للمسيح وحبي له، فتكون وقت شركة ومتعة وفرح لكي أنمو في معرفته واتحد به أكثر وأكثر، ويزداد التكريس في حياتي ووقتي وكل ما لي لأجل الرب؟

لقد كنا في ذلك الفيديو مثل الفريسي الذي سرد أعماله من صوم يومين في الأسبوع وتعشير كل يقتنيه، نعم، أنهما الأعمال والإنجازات الروحية التي يتباهى بها الكل، نعرفها جيداً ونري الفريسي حولنا وفينا، الفريسي يبني صحة وضعه من سلوكه الظاهري، بينما قلبه متكبر مغرور متعالي، كلام الفريسي يقطر بر ذاتي، فمن برره المسيح يري نفسه كمريض تم شفائه، وكنتيجة حين يري خاطئ يئن لأجله، ويتمني أن يري نفس الطبيب ويكلمه عنه، ولا يحتقره، لكن الفريسي سلوكه الظاهري أنه يمارس ممارسات جيدة وخلوق، لكنه من الداخل مملوء موت ونجاسة، فيحتقر ويرفض الآخرين.

نعم لو كنا مختبرين للمسيح في طقوسنا، لكانت تشبعنا، ولم يكن حالنا أن نصرخ لأولادنا “لا تذهبوا هناك”، لو كان المسيح حاضر في كنائسنا لكانت أماكن جذب للأخرين من طوائف وأديان آخري، لو كنا فعلا أقوي كما يتباهى القس، فالأقوى يتحمل مشاكسة الأضعف بمحبة ويعلمه وُيغنيه، لا يرفضه ويتباهى عليه أو يخاف منه!  بل يوم أن نخرج الكنوز التي عندنا، ونحيا إيماننا الارثوذكسي المستقيم،  لن نحذر أولادنا من الذهاب لمهرجان احسبها صح، بل سنقول لهم اذهبوا واجعلوا الناس تري النور الذي عندكم لنكون واحد.

ملخص الفيديو أننا نتباهى بالإيمان النظري وصحته، بينما تعريف التقوى في الإيمان الأرثوذكسي هو السلوك بالإيمان والحق، كما قال القديس اثناسيوس[2]، والسلوك المثمر في الفكر المسيحي والحق والإيمان لا ينفصلان، والفكر الآبائي كان مقياسه هو التقوي في السلوك وليس النظريات الإيمانية، وذلك هو مفهوم “الحق المعاش” لا “النظريات المائتة”، حيث حقائق الإيمان والسلوك والعبادة والاختبار مترابطين بوحدة لا تنفصل وتشير لهم كلمة “التقوي” التي سرها هو التجسد  (1تي  3 :  16)، لذا وصف القديس أثناسيوس الهراطقة بأنهم “عديمي التقوي”!

 أنا أعلم أننا نرفض النقد دوماً.. لكن حين انتقد كنيستي أنا أنتقد نفسي لأني جزء منها، المقال نقد تحليلي، والتحليل التالي ليس كله نقد سلبي بل هو مقسم كالتالي:

 – انتقاد لثلاث نقط
 – تحفظ علي نقطتين: وتعليق عليهم وأين نحن من إيماننا الأرثوذكسي؟
 – اتفاق مع ثلاث نقط: وتعليق أيضاً وأين نحن من إيماننا الأرثوذكسي؟

ولعل جزئية “أين نحن من إيماننا الأرثوذكسي” هي سر تلك المقالة.

 – في الثانية “30 ” من الدقيقة الأولي يقول القس “داود لمعي”: “القداس هو المذاق الذي نعرف أن نشوف فيه المسيح ونزوقه”، أتفق بشدة مع تلك الحقيقة ولكني لم اتذوق قيمة الإفخارستيا إلا عندما تعلمت ماهيتها من الآب متي المسكين المطرود والمهان والمرفوض من كنيستنا الأرثوذكسية، وقبلاً عشت سنين طويلة  كانت أمر ثقيل علي قلبي وغير مفهوم وبلا مذاق، وأعلم أن هذا حال اغلبية أخوتي، وأتساءل: هل أصبحت الإفخارستيا مكان افتخار وتباهي على الآخرين واحتقار لمن لا يمارسوه؟[3]  ألا نعلم أن منهج المسيحية قائم علي أن نخرج الخشبة من عيوننا كي نبصر ونخرجها من عين الآخرين؟ وأن نفعل ما قاله بولس الرسول:

وَلَكِنْ لِيَمْتَحِنِ الإِنْسَانُ نَفْسَهُ وَهَكَذَا يَأْكُلُ مِنَ الْخُبْزِ وَيَشْرَبُ مِنَ الْكَأْسِ. لأَنَّ الَّذِي يَأْكُلُ وَيَشْرَبُ بِدُونِ اسْتِحْقَاقٍ يَأْكُلُ وَيَشْرَبُ دَيْنُونَةً لِنَفْسِهِ غَيْرَ مُمَيِّزٍ جَسَدَ الرَّبِّ. مِنْ أَجْلِ هَذَا فِيكُمْ كَثِيرُونَ ضُعَفَاءُ وَمَرْضَى وَكَثِيرُونَ يَرْقُدُونَ. لأَنَّنَا لَوْ كُنَّا حَكَمْنَا عَلَى أَنْفُسِنَا لَمَا حُكِمَ عَلَيْنَا (1كو 11: 28 – 31)

ألم يكن من الأولي أن نقول لنمتحن أنفسنا؟ يا تري لو أمتحنا أنفسنا ماذا سنجد؟ هل سنجد مذاق الإفخارستيا مثمر ونامي فينا؟ هل سنجد المسيح متصور في شعبه وحال فينا بالإفخارستيا؟ أم سنجد أن القداس أصبح أمر روتيني وثقيل على قلوب اغلبية من يحضره، الكبار ينظرون في ساعاتهم ويفرحوا لأنه قرب على الانتهاء، والشباب يقفون خارجًا مع الفتيات، والكل يتجنب القداس الغريغوري لطوله الشديد!! ولو سمحنا للناس أن تدخل على التناول فقط، أنا وأنت نعلم أن القداس سيكون فارغاً من الحضور، ألم يكن من الأولي أن يقول القس لنا أن قديماً في إيماننا الأرثوذكسي كان الاقتراب من جسد الرب ودمه له مهابة[4] نحن اضعناها وجلعناه روتيناً مائتاً؟

هل لو أمتحنا أنفسنا سنجد ” ضُعَفَاءُ وَمَرْضَى وَكَثِيرُونَ يَرْقُدُونَ ” أم سنجد احرار أقوياء في الإيمان واصحاء في الروح وقائمين في المسيح؟ لم التباهي بالقداس والإفخارستيا؟ ليس لعيب في القداس لكن العيب فينا نحن الذين أصبحنا نردد الكلام باطلاً ونحضر واجبناً، وصار أغلبنا يحضر القداس لحل المشكلات والنجاح في الامتحانات ونوال وظيفة، نحن نريد العطايا وليس للاتحاد بالرب وحلوله فينا وحلولنا فيه، والرغبة الشديدة في الاتحاد بالرب من خلال جسده ودمه أين هي؟ هل نمتحن أنفسنا أم نتباهى بفشلنا؟ دعني أشارككم أن في كل حواراتي مع اخوتنا الذين لا يؤمنون بالإفخارستيا، يكون أول رد لهم، أنها لو كانت جسد الرب ودمه.. فلم من يتناولون  لا يتغيرون ولا يكونوا مثل المسيح؟ يقولون لي أن اغلب المتناولون متغربين عن الرب، احزن وأعلم كم صرنا عثرة لغيرنا بسلوكنا حتي لو كان الحق عندنا فهذه دينونة أعظم لنا.

–  في الدقيقة “1 والثانية 18 ” يقول القس “داود لمعي”: “لو كانت البروتستانتية أقوي، اين المسيحية في أوروبا… النهاردة في بلاد في أوروبا بقت 5%”

دعك جانباً من أن قارة أروبا اغلبها كاثوليكية وليست بروتستانتية، ولنبدأ الكلام بأن المسيحية في دول أروبا 66% من السكان، تزيد وتقل من دولة لدولة، لكنها تتراوح حول ذلك الرقم، وهي تمثل 25,9%  من مسيحي العالم وفي الأميركتين تمثل  36.8% من مسيحي العالم وتزيد ، ولنأخذك في صدمة، المسيحية في الشرق الأوسط كله تمثل 0.6% من مسيحية العالم وتقل بنسبة 15% عن مائة عام مضي، وذلك حسب دراسة معتمدة من مركز “Pew Research” المتخصص في الاحصائيات، والقس يتباهي أن ذلك التعداد الأقل من “نصف في المأئة” ينمو ويعلو كما قال، بينما المسيحية حولنا تصل ل “99,5 %” لا تنمو،  وهذا دليل علي أننا أكثر صحه وقوة، ما الذي يمكن أن يقال تعليقاً علي تلك المأساة والمغالطات؟ اصلا هل مفهوم “الأقوى” بالعدد؟

لقد اظهر المركز أن المسيحية منذ مائة عام كانت أعلي في الأميركتين وفي أوربا وفي الشرق الأوسط، لكنها الآن تقل فيهم جميعًا بما فيهم الشرق الأوسط [5]، بينما ترتفع بشدة في اسيا وأفريقيا، بعيداً عن شرور صراعات الطوائف، وربما بفضل البروتستانت الذين نتعالي عليهم ونكفرهم، والذي أشاد القس بتبشيرهم في الدقيقة “6 والثانية 5 ” في لمحة أمينه منه كما سنري لاحقاً.

 1             

وكما نري أن المسيحية في أوروبا (ذات الأغلبية الكاثوليكية) تمثل كتعداد المسيحيين في العالم “25%” وان 66% من سكان أوروبا مسيحيين، فلماذا نغذي كبريائنا  بمعلومات خاطئة، ولا توجد دولة اوربية واحدة تعداد المسيحيين فيها 5%، هذا كذب وافتراء على الآخر.

 22222

هل تعلم ما هي الدولة الوحيدة التي تعداد المسيحيين فيها في أوروبا يعتبر صفر؟ إنها تركيا؟ وهي ليست بروتستانتية؟ بل هي في وقت سقوطها في يد العثمانيين كانت قريبة جداً من إيمان كنيستنا، كانت ارثوذكسية!! وكانت تحافظ على كل الطقوس والأسرار والإفخارستيا.. لكن ظاهريًا، لكن الله لا يأخذ بالوجوه؟ فإن لم نتب… أخاف أن نكون مثل تركيا يا أبي القس!

لماذا صار عندنا ثقة شديدة أن المسيحية الحقيقية الوحيدة الباقية في العالم هي في مصر والباقي مشوهين وكلاب كما كان يري اليهودي الأمم؟ أي كبرياء هذا؟ هذا الكبرياء جعل اليهود في عماهم يصلبون المسيح، ويصبحوا مرفوضين ويقبل المسيح العالم كله إلا هم، هل نكرر القصة؟ القس يري أننا الوحيدين الذين حافظنا على الإيمان، يغالط في الأرقام والحقائق، ويتجاهل أن مصر كانت مسيحية تماماً وقت القديس أثناسيوس الرسولي، ونحن الأن اقل من 8%، ولو اقتربت بعدسة لحال هؤلاء القلة، ستجد لدينا ما يقدر ب حوالي 300 ألف حالة طلاق قبطية في المحاكم[6] والتي تعتبر بحسبة بسيطة حوالي ثلث أو ربع الزيجات القبطية، وحالات الانفصال الكثيرة والخلافات المريرة في اغلب البيوت.. وحالات ارتداد ومؤخرًا الحاد، وخلافات الخدام داخل الكنيسة الواحدة والتي تصل لطرد بعضهم، وسلوك عالمي مسيطر على أغلب المسيحيين من حب مال وغني وتعظم معيشة وشهوة عيون، وانتشر بين المسيحيين جملة “كنا زمان نطمن لو نشتغل مع مسيحي، دلوقي تخاف تشتغل معاه” هل هذا هو حالنا الذي يتباهى به القس!!

–  في الدقيقة “1 والثانية 44” يقول القس “داود لمعي”: “احنا ما ارتحناش يوم… والنتيجة اننا قاعدين في الكنيسة” ، وهل الجالسين هم كل المصريين منذ الفي عام، أم أننا اصبحنا حوالي 8-12% بعد ما كانت البلاد كلها مسيحية؟ وهل كوننا لم نرتاح يوم فهل ذلك يجعلنا مثل كنيسة اعمال الرسل حيث المسيحية وكلمة الرب تنمو وتزداد؟ أم أننا مثل إسرائيل المهزوم في حروب ومستعبد ومذلول ويفني تدريجياً لأنه ترك الرب وأصبح قلة؟ الحل أن نفرق بين الاضطهاد والتأديب، ربما إبليس لا يضطهدنا لأننا لا نحيا للمسيح، ربما العالم يؤدبنا لأننا مستعبدين منه وتركنا الرب!

–  في الدقيقة “2 والثانية 53 ” وبنظرية التاجر والبضاعة، يتباهى القس بما معناه أن” كنيستنا أخرجت قديسين، بينما هما لا يوجد قديسين عندهم“، وهي مغالطة  آخري تحوي نفس الكبرياء  المؤلم، وهو أن نتوهم أن القديسين يخرجون من كنيستنا فقط، أي كبرياء احاطنا وملأ قلوبنا أن نتوهم أننا نحن الوحيدين حافظي الإيمان؟ ثم لو افترضنا أننا الوحيدين الذين اخرجنا قديسين، اين القديسين الآن؟ اعتقد أننا نحتاج لمقولة يوحنا المعمدان ومقولة السيد المسيح لليهود المتكبرين أن أبيهم إبراهيم حين قالا لهم

وَلاَ تَفْتَكِرُوا أَنْ تَقُولُوا فِي أَنْفُسِكُمْ: لَنَا إِبْراهِيمُ أَباً. لأَنِّي أَقُولُ لَكُمْ: إِنَّ اللَّهَ قَادِرٌ أَنْ يُقِيمَ مِنْ هَذِهِ الْحِجَارَةِ أَوْلاَداً لِإِبْراهِيمَ. (مت 3: 9)

أَجَابُوا: «أَبُونَا هُوَ إِبْرَاهِيمُ». قَالَ لَهُمْ يَسُوعُ: «لَوْ كُنْتُمْ أَوْلاَدَ إِبْرَاهِيمَ لَكُنْتُمْ تَعْمَلُونَ أَعْمَالَ إِبْرَاهِيمَ! (يو 8: 39)

نعم لا تفتكروا في أنفسكم أننا أبناء الشهداء والقديسين، فالمسيح قادر أن يقيم ممن تظنوهم قساة وأموات كالحجارة أبناء إيمان، لو كنا أبناء القديسين لفعلنا أفعال القديسين كما قال السيد المسيح.

في الدقيقة “4 والثانية 38 “، يقول القس “داود لمعي”: “يتكلموا على الإنجيل… احنا عايشنه”، اعدل تعديل بسيط، يمكن يكونوا فعلا (أي البروتستانت) مش عايشنه ويتكلموا عنه، لكن احنا لا نتكلم ولا نعيشه، وأترك واقعنا وأرقام طلاقنا وحالات الارتداد وسلوكنا اليومي ليرد هل نحن نحيا الإنجيل وعايشينه، أم لا.

 –  في الدقيقة  “6 والثانية 5 “، يقول القس “داود لمعي”: “هما سباقين أنهم دخلوا بلاد وتعرضوا للموت لأجل نشر الإنجيل” وفي تلك اللفتة الامينة الصادقة منه تحترم بالطبع، اليس هذا اعترافًا أن عندهم شهداء وأننا نناقد أنفسنا؟ وهل يمكن أن يتحرك من لا يعرف المسيح ليموت لأجله؟ ولماذا لا نبشر نحن بالمسيح؟ ألا نعلم أن بولس يقول ويل لي إن كنت لا أبشر[7]؟ وأنه لا يوجد أحد يعرف المسيح بحق لا يبشر به بشكل ما؟ من السامرية صاحبة الحوار الصغير، وحتى اللص اليمين صاحب الساعات القليلة الذي وبخ وبشر اللص الآخر؟ اتعجب وارتجف.. أين نحن؟

في الدقيقة “6 والثانية 38 “، يقول القس “داود لمعي”: “هما عقديتهم لو درستهم: نظرتهم لينا احنا يا بتوع البخور والكهنوت اننا غير مؤمنين”

وذلك الذي قاله يعتبر محق فيه، فتلك نقطة حقيقية يكفر بيها كثير من البروتستانت الإيمان الأرثوذكسي ويحتقروهم بكبرياء، ولو دققنا أكثر ستجد ان دراسة عقديتهم لا تكفرنا، لكنهم هم انفسهم يكفرونا، تماماً مثلما نفعل نحن، ولكن كما قلنا سنخرج الخشبة التي في أعيننا، فمن جانب آخر، أي شخص يعرف المسيح بحق من أي طائفة، يعلم أن اغلبية حال الشعب القبطي أو بروتستانتي، أن إيمانه نظري مائت ومتغرب علي المسيح وثمار سلوكه تنطق بهذا، ويئن أي مؤمن بالمسيح من أجل كثيرين يمارسوا بلا فهم، وبسبب كلمات متكبرة في ذلك الفيديو وغيره يتوهمون أنهم يعرفون المسيح لمجرد انهم نالوا المعمودية حتي لو هم مثل سيمون الساحر، أو لمجرد أنهم يمارسون الإفخارستيا حتي ولو كنا مجرمين في جسد الرب ودمه، هو حقيقة موجودة في أعماق كثيرين يعرفون أن المسيح الأساس لكل شيء، ويرونا نحن الأقباط نبني العبادة دون أن يكون المسيح هو الأساس فيخرج مبني علي رمل وليس علي صخر (اتكلم علي الوقع وليس الشعارات والنظريات، فنحن بارعين في الشعارت والنظريات).

  فَإِنَّهُ لاَ يَسْتَطِيعُ أَحَدٌ أَنْ يَضَعَ أَسَاساً آخَرَ غَيْرَ الَّذِي وُضِعَ الَّذِي هُوَ يَسُوعُ الْمَسِيحُ. (1كو  3 :  11)

–  في الدقيقة  “9 والثانية 41 “، يقول القس “داود لمعي”:  “احد البروتستانت قال له: أنه أول مرة يشوف الكوكتيل دا منسجم، عيال بتصلي وشيوخ بتصلي.. وأول مرة اسمع حس شعبي منسجم، فهما اما يقولوا أمين امين… تحس الكنيسة بتتهز.. في كل الكنائس كدة…فهما كانوا قاعدين مقشعرين.. الناس دي بتحب ربنا بجد.. باصين علي شيوخ عواجيز واقفين ساعتين، هما طقسهم نص ساعة وبيعقدوا فيه”

لا أعلم تلك الكنيسة التي تصلي فيها الناس بذلك الورع والتقوي والفرح والإنسجام، صليت كثيراً في كنائس كثيرة، أغلبية الناس إما نيام وشاردين في الداخل، أو واقفين في الخارج، وكما قلت، كنت أنا واحد منهم، و كرر.. لم أعلم الصلاة الحقيقية وقيمة الإفخارستيا إلا عندما تعلمت من الآب متي المسكين المطرود والمهان والمرفوض من الكنيسة الأرثوذكسية. والذي ما زالت تبعيته والإيمان بفكرة الأرثوذكسي تهمة حتي الأن تُعرض الكثيرين للطرد خارج الكنيسة القبطية.

لقد كان وصف القس “داود لمعي” لسلوكنا، يشير اغلب الوقت ويقول علانية أننا أروع المسيحين ونحيا في ملئ الإنجيل، وفي أحسن حال، ونسي أن آخر ثلاث سنوات انفضح فيها عرينا الذي كنا نداريه بورق التين، وهاجر فزعا من المسيحيين الذين يحبون المسيح كما وصفهم الوف كثيرة، منهم من فر لجورجيا حوالي الالاف كثيرة من الأقباط [8] نعم نحن أبناء القديسين والشهداء الذين لا يخشون الموت لأجل المسيح، كل واحد فينا بطل إيمان مغوار.

أمور اخري كثيرة قالها القس “داود لمعي” تتمحور أغلبها حول أن نظريتنا سليمة وصحيحة مثل أن يقول له شخص بروتستانتي “الليتورجيا بتاعتكوا ما فيهاش كلمة برة الإنجيل“، وأن الطقوس الكنسية تحوي لمحات وأسرار المسيحية وهي جمل صحيحة اكتشفها كل يوم أكثر وأفرح بها، لكن مرة آخري… أين نحن منها كسلوك وحياة؟

– اختم كلامي بختام على استحياء قاله القس داود في لمحة أمانة اخري تحسب له في بداية الدقيقة 11: “عندنا عيوب، لكن مش عيوب في أصل الأرثوذكسية ولا القبطية؟ لكن عيب في التطبيق”

لكن القس ذكر امثلة عجيبة تخلو من العمق ولا تلمس مشكلتنا، مثل “شماس صوته عالي”!!! هل هذه يمكن أن تكون أول مشكلة تخطر علي بالنا في مشاكل الكنيسة؟ ونضعها علي القائمة؟ شماس بيحب الظهور؟ والمشكلة التانية التعنت مع ملابس الفتيات؟ وننسي حالات الطلاق والبيوت المنقسمة وكثرة الارتداد ومؤخرا الإلحاد، والممارسات المائتة وضعف الإيمان والتغرب عن المسيح، والسلوك بالجسد المنتشر بيننا، وننسي الملايين التي تنفق سنوياً من امول الفقراء في تهنئة الأساقفة والكهنة على صفحات الجرائد، وننسي التعصب ليس فقط نحو الطوائف، بل حتى نحو أبناء الكنيسة القبطية مثل الأب متي المسكين والأب مكاري يونان والأنبا غريغوريوس والقس إبراهيم عبد السيد وغيرهم من الخدام المستنيرين الذين تم رفضهم من الكنيسة وذبحهم بحجج واهية مريضة. [9]

لقد صفينا البعوضة وبلعنا الجمل فعلاً كما قال السيد المسيح (مت  23 :  24)، فالويل لنا، وتوهمنا أننا عندنا شوية “أنفلونزا” ونحن مرضي “سرطان”، ويا ويلنا إن أكملنا هكذا، فتلك الروح إن أكلمت ولم نتب عنها توبة جماعية مثلما وجه الأب الورع تادرس يعقوب[10] رسالة للشعب كله، فسيأتي علينا شر لا نستطيع القيام منه.. وقد رأينا بدايته، فلا نستهين بمراحم الرب ومعجزاته معناه، فنحن نحتاج لتوبة، وإلا كان القادم علينا من شرور لا يقاس بما فات[11].

أختم كلامي بأية قالها القس داود لمعي:

لِذَلِكَ هَكَذَا قَالَ الرَّبُّ: [إِنْ رَجَعْتَ أُرَجِّعْكَ فَتَقِفُ أَمَامِي. وَإِذَا أَخْرَجْتَ الثَّمِينَ مِنَ الْمَرْذُولِ فَمِثْلَ فَمِي تَكُونُ.  (ار 15: 19)

يا إلهنا..
اعطنا أمانة وصراحة مع النفس.. وارفع عنا كل زيف ورياء وخداع مقيت
أن نخرج الثمين مما اعطيتنا… من المرذول والنجيس الذي فعلناه
أن نخرج حياتك وحبك المعطاه لنا، من موتنا وأنانيتنا المسيطرة علينا
أن نخرج قبولك الثمين للكل، من تعصبنا وكبريائنا ضد الكل

Romany Joseph
19th October 2013

ملحوظة: بعد ردود الأفعال الواسعة لفيديو القس داود لمعي وللمقالة المكتوبة أعلاه، تكت إضافة مقالة أخري هامة حول ردود الأفعال الواسعة لما قاله القس داود لمعي حول مهرجان أحسبها صح (يمكن قراءتها بالضغط علي اللينك)

 مقالات متعلقة بذلك الموضوع
حول ردود الأفعال الواسعة لما قاله القس داود لمعي حول مهرجان أحسبها صح
مسيح تحت الأقدام
– بين الاضطهاد والتأديب
دعوة توبة
كما فعلت في اخوتك يفعل فيك أعدائك
حماية الإيمان … الخدعة الكبري
–  نجاسة اسمها تكفير الأخر
وحدة الكنيسة لن تاتي من المقدمة

بين اساس الإيمان وصراع الإيمان
بين الإدانة والتمييز
مهاربنا من الحق خلال الحوار
ثنائية الحق والباطل

 


[1]  وإلى جانب الإيمان الذي اولاه الفكر اللاهوتي النيقاوي أهمية قصوى، كان هناك عنصر رئيس اخر له نفس الأهمية التي للإيمان، ومرتبط ومتداخل معه بغير انفصال. يجب علينا ان نأخذه ايضاً في الاعتبار، الا وهو التقوى، فالإيمان في حد ذاته هو عمل من اعمال التقوى داخل العبادة والطاعة المقدمة لله بكل تواضع وخضو، والتقوى هي العلاقة السليمة مع الله، من خلال الإيمان الذي يعطي اتجاهاً مميزاً للعقل ويشكل الفكرة والحياة وفقاً لكلمته وحق الانجيل

التقوى إذا تعتبر من المكونات الجوهرية في التقليد الحي للكنيسة الملتزمة بالإيمان بإعلان الله عن ذاته في يسوع المسيح، والتقوى ومعرفة الحق ينتميان كلاهما إلى البناء الإنجيلي الذي “للإيمان المسلم مرة للقديسين” إن التقوى التي من هذا النوع هي التي تشكل القوة التي توجه كل تعليم صحيح، وهي التي يجب ان يسمع لها بتوجيه فهمنا اللاهوتي خاصة في مجال الإيمان المفتوح، حين نكون مضطرين أن نكون مفاهيم وننطق بعبارات عن الحق تتجاوز العبارات الصريحة التي وردت في الكتاب المقدس.

فبينما اعتبرت التقوى كمرادف للإيمان والحق، اعتبر عدم التقوى كمرادف لعدم الإيمان والضلال، وكان هذا التباين هو الذي حدد الأسلوب والنمط لصراع الكنيسة مع الهراطقة على مدي الاربع قرون الأولي

الإيمان بالثالوث – الفكر اللاهوتي الكتابي الكنسي للكنيسة الجامعة في القرون الأولي – توماس.ف تورانس – ص 38

[2]  وكان ق. أثناسيوس يصر دائماً علي أن إطاعة الإيمان تؤدي إلي اسلوب شرعي في التفكير والتحدث عن الله، وذلك بفضل الاتزان الداخلي الذي يتولد نتيجة عبادة الله، ففي كل محاولة للفهم واعطاء تعبير عن أسرار الإيمان، يكون المطلوب هو انضباط خشوعي وترتيب للعقل وصل إلي حالة الانسجام بواسطة صلاة دائمة لله، معرفة تتسم بالتقوي وتضرعات مقدمة ليس بشكل عرضي ولكن بتسليم كامل للقلب، هكذا يمكن الدخول إلي الله، والذي فيه الإيمان والتقوي كل منهما يحكم الآخر في معرفته لله لان كلمتي الإيمان والتقوى مرتبطتان، وهما اختان، فمن يؤمن يالله لا ينفصل عن التقوي، ومن يتملك التقوي فهو حقا يؤمن

Athanasius Ep., 11.9-11

الإيمان بالثالوث – الفكر اللاهوتي الكتابي الكنسي للكنيسة الجامعة في القرون الأولي – توماس.ف تورانس – ص 57

[3]  لماذا نحتكر دم المسيح لأنفسنا فقط و نمنعه عن الأخرين الذين لا يتبعوننا و كأننا اشتريناه بتقوانا أو بمبادئنا و حكمتنا !! لماذا نرى خطايانا تُغسل في دم المسيح مجاناً و بسهولة و ننكر على الآخرين باعتداد و عناد هذا الاغتسال و التطهير !! مع أن المسيح لم يجعلنا قوّامين على شرف دمه و لا نحن أكثر من مغتسلين !! و الدم قيل عنه بصراحة ووضوح كافي أنه كفارة ليس لخطايانا فقط بل لخطايا العالم كله أيضاً ( 1 يو 2 :2 )

أبونا متى المسكين

[4]  استوعبت الكنيسة عظمة تلك العطية والفرق الشاسع بين النور والظلمة الذي هو فرق بين الحياة والموت, ولم تكن تسمح أبدا أن يقترب أحد يقترب من أسرارها, إلا حين كانت تتأكد من صدق رغبته التامة في ترك الظلمة التي هو فيها, وحبه لان يحيا في النور حياة الإيمان بابن الله.

وكانت تسمي مَن في تلك المرحلة الانتقالية ب (الموعوظين), يأتي اليها الناس من الظلمة (غير مؤمنين), ويعبروها ليكونوا مؤمنين وأبناء لله, أبناء للنور. كان الموعوظين لا يشتركون في الاسرار السماوية, مثل سر المعمودية وسر الإفخارستيا, الا حين تتأكد الكنيسة انه حان الوقت ليتحول لمؤمن.

يقول القديس  كيرلس الاورشليمي: “الموعوظ الحقيقي هو من يتقبل التعليم المسيحي لا لمجرد الدراسة العلمية أو الفلسفية أو بغرض آخر سوى التعرف علي الحق وتقبله. حقًا إن كثيرين دخلوا بين صفوف الموعوظين خلسة, منهم من دخل إلى المسيحية معجبًا بها كفلسفة أو من أجل البلاغة، كما أعجب أوغسطينوس بعظات القديس أمبروسيوس أسقف ميلان، فكان يحضر لا ليعيش في شركة مع الرب بل لمجرد الدراسة الفلسفية. ومنهم من دخل بنيّة شريرة، أو حبًا للاستطلاع، أو بقصد إرضاء الغير، كأن يريد أحد الوثنيين الزواج بفتاة مسيحية أو تريد فتاة وثنية التزوج بمسيحي.”

هؤلاء يلزم على الراعي أن يفرزهم، فلا يحرمهم من الحضور للوعظ لكن لا يقبلهم في المسيحية ما لم يكن من أجل المسيح المصلوب. ليس هناك طريق آخر لقبولنا دخول أحد إلى المسيحية سوى قبوله الإيمان بالمسيح، وشوقه لحمل الصليب، والدخول من الباب الضيق للعبور إلى الأبدية. فالكنيسة لا تُسر بالعدد لأنها ليست حزبًا منافسًا، ولا تنخدع بالمظهر بل تطلب نفوسًا حيَّة مُحبة تود الاتحاد بالله والتمتع بالميراث الأبدي. والموعوظون في الكنيسة كانوا ينقسمون إلى أربع درجات حسب درجة تجاوبهم مع التعاليم وغيرتهم وشوقهم للشركة مع الله”

لنا ان نتخيل تأثير تلك الهيبة وذلك التأهيل لمن يريد الإيمان بالمسيح، وكيفية تأثير ذلك علي حياة من يقبل علي الإيمان, لنا ان نتأمل طويلا في قيمة العطية المعطاة لكل مؤمن, وتقدير حامل العطية لها ككنز ثمين مجاني, لكنه ليس رخيص

[5]  للمزيد من التفاصيل يمكن متابعة تفاصيل البحث علي الموقع التالي

http://www.pewforum.org/2011/12/19/global-christianity-exec/

[6]  بحث قامت به مؤسسة قضايا المرأة المصرية حول حالات الطلاق وأسبابها فى مختلف المناطق فى معرض إعدادها لمشروع موحد للأحوال الشخصية للمسلمين والأقباط فقد وجد أن فى محافظة أسيوط وفى عام واحد (1999/2000) وقعت (1057) قضية طلاق فى ظل تغيير الملة، وفى نفس الفترة بسوهاج 185 قضية طلاق للهجر، وفى القاهرة (9441) قضية طلاق و(129) قضية خلع، أما فى الأقصر (350) طلاق للنفور، وفى الجيزة كان هناك (333) قضية طلاق و(32) قضية خلع، أي حوالي 12 الف حالة طلاق في عام واحد بخمس محافظات، والحسابات الإحصائية البسيطة لزيادة عدد حالات الطلاق طرديا منذ عام 1971 (بعد تعديل لائحة الزواج الكنسي) وحتي عام 2010 تقود للرقم الموضح اعلاه.

كريمة كمال  – كتاب “طلاق الأقباط” ص 23

[7]  (1كو  9 :  16)

[8]  http://anbamoscow.com/aworld/20130417/381699333.html

[9] علي سبيل المثال وليس الحصر حول الامور المخجلة في كنيستنا القبطية نحو المستنيرين

 – في مؤتمر العقيدة سنة 2006 حيث قام الأنبا بيشوي بالقاء محاضرة اسمها الخط المشترك بين تعليم ماكس مشيل ومتي المسكين وقال ان الاب متي المسكين هاجم الله واللمسيح والإنجيل وكان كلامه بلا ادني موضوعية ومملؤ تعصب وكراهية وقص لكلمات الأب متي، ذلك الرجل الذي يعتبر اعظم لاهوتي عرفته كنيستنا في القرون الأخيرة بلا مجادلة، يمكن تحميل مؤتمر العقيدة 2006 ومحاضراته من هنا

http://copticwave.com/sound/download1.htm

هذا بالاضافة لمنع كتب الاب متي من التواجد بالكنائس في عهد الأنبا شنودة (خبر: خوفا من انتشار الفكر البروتستانتى..: البابا يسحب كتب متى المسكين من الكنائس) http://www.youm7.com/story/0000/0/0/-/247450#.VsD_fI9OLlg

أخيرا: مهاجمة الأنبا شنودة للاب متي بضراوة شديدة في ثمان كتب صغيرة تم تجميعها في كتاب واحد اسمه “بدع  حديثة”، الكتاب يهاجم الاب متي وافكارة وكتاباتة بلا موضوعية وبتطرف ويقص الأفكار والكلمات والجمل، ويعتبره مرطق وبلا وجه حق، وكان يعتبر مادة لاهوتية يدرسها الانبا شنودة بنفسه في الكلية الاكليريكية تحت عنوان “لاهوت مقارن 2”

الكتاب يمكن تحميلة من هنا
http://www.calloflove.net/copticlibrary/popeshenouda/110/download.htm

 – الانفلات المادي في التهاني للاساقفة علي صفحات الجرائد والتي يصل لملايين سنوياً من امول الفقراء وقد كرس الاستاذ إيهاب شنودة وقت كثير  لرصد تلك السلوكيات المعيبة لكهنة واساقفة وابراشيات الكنيسة في المدونة التلية

http://copticlighthouse.blogspot.com/

 – وعن الأنبا غريغوريوس يمكن قرائه امور مخجلة عن المعاناة والضيق الذي تعرض ذلك الرجل العلامة التقي له في الكنيسة

http://coptic-books.blogspot.com/2012/10/blog-post_31.html#sthash.xHhrqtP3.dpuf

[11]  يمكن مراجعة الدراسة “كيف صارت القرية الأمينة زانية”

https://romanyjoseph.wordpress.com/2013/03/03/faithful-city-turn-harlot /

Advertisements

About RomanyJoseph

قليلون من يبحثون عن الحق، وقلة منهم جادة وأمينة، وهم فقط من يعبرون صدمة خداع ما لُقن لهم وحفظوه...لينطلقوا في النمو في معرفة الحق... إنها رحلة إكتشاف للموت وعبور للقيامة
This entry was posted in أسباب ضعف الكنيسة, الكنيسة ومصر and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

302 Responses to تعليق حول ما قاله القس داود لمعي حول مهرجان احسبها صح

  1. magedzakhary says:

    هعلق عليك بنفس تعليق الأنبا رافائيل على كلام القس داود لمعي: يسلم فمك

    • RomanyJoseph says:

      ربنا يباركك يا صديقي
      كنت في بالي وأنا اكتب المقال…صدقني

      اتمني ونحن في أول تعليق ان تنظر الناس بحياد للمكتوب وتري الجزء التالي وهو محور المقال
      ————-
      أنا أعلم أننا نرفض النقد دوماً.. لكن حين انتقد كنيستي أنا أنتقد نفسي لأني جزء منها، المقال نقد تحليلي، والتحليل التالي ليس كله نقد سلبي بل هو مقسم كالتالي:

      – انتقاد لثلاث نقط
      – تحفظ علي نقطتين وتعليق عليهم: وأين نحن من إيماننا الأرثوذكسي؟
      – اتفاق مع ثلاث نقط: وتعليق أيضاً وأين نحن من إيماننا الأرثوذكسي؟

      ولعل جزئية “أين نحن من إيماننا الأرثوذكسي” هي سر تلك المقالة.

    • I was Gonna Write The Same (Y)

  2. Manal Rofail says:

    ربنا يباركك يا روماني علشان المواقع مليانه بالمقطع ده والردود اغلبها تحزن. مش هاقولك يسلم بقك ولا تسلم الايادي زي الانبا روفائيل ما قاله ودي فحد ذاتها مصيبه ولكن اصلي ان يستخدم خدمتك لمجد اسمه وامتداد ملكوته وليكن لك فكر المسيح

  3. grainofgrist says:

    روماني أبهرتني بالمقاله دي و بموضوعيتها و توازنها. بين التطرفين كنت بقف أشد في شعري و أحس اني غريبه و غير مقبوله عند الطرفين. أشكرك انك حسستني ان في منا كتير 🙂
    كالعاده في المقالات اللي بتتكلم عن التعصب علي الرغم من اعجابي الشديد بيها بس مقدرش انكر حسرتي علي اللي حاصل خصوصاً من ابونا داوود بالتحديد . كنت اتمني اسمع او اعرف ان في للفيديو كماله بتوزن الكلام اللي اتقال او ان واحد وقف اعترض او ان حتي اسمع عن حد كان موجود و معجبوش الكلام و متكلمش لأي سبب.
    التطرفين للأسف نسبتهم و حدتهم زادت و قدامهم لا أملك ألا السكوت و الأنسحاب. معرفش أن كان ده صح و لا غلط بس بشكرك جداً علي المقاله و توازنها
    ربنا يباركك 🙂

    • RomanyJoseph says:

      شكرا يا مارينا ليكي
      فعلا أمر محزن أن شخص مستنير وهادئ زي ابونا دواد لمعي يتكلم بمثل هذا الكلام…
      ومحزن اكثر أن لا يعترض احد
      ربنا يعطي نور ونعمة لكل شخص باحث عليه
      واستقامة…أللي هي معناها ارثوذكسي

  4. عجبني اوي كلام حضرتك و انتَ بتقول انا ارسوذوكسي و غير مؤيد للإنجيلية في مصر

    بتفكرني بظبط بأول كلمه بيقولها اي إخواني

    انا مش إخوان

    • RomanyJoseph says:

      هو دا ردك علي مقالة طويلة عريضة يا اخ مايكل؟
      إني اخواني؟
      لو الفكرة دي مريحة …طيب انا ممكن اريحك اكتر
      انا ماسوني متنكر لو الفكرة دي مريحة
      وابونا زكريا بطرس مشلوح لو الفكرة دي مريحة لاخواتنا المسلمين
      برافو عليك واحيك انك عرفتني
      اتفضل كمل نوم وسيبك مني
      ———–

    • sylvie says:

      I felt the same

  5. Michael says:

    مفيش كلام بعد كلامك
    Chepaue 😉

  6. Someone says:

    الايمان المسيحي موجود فقط في الكنيسة الارثوزكسية غير كدة ميبقاش ايمان …الي عايز يقول يقول مش مهم المهم اني انا مقتنع تماما لما اقول

    • RomanyJoseph says:

      انا وانت هانتحاسب علي احنا فين منه
      حضرتك قول اللي تقوله
      وارتجف جدا لو لا نسلك باستقامة ارثوذكسية لان تاريخ الكنيسة وإيمانها لن يشفع لك ولي غير تقوي كل واحد منا والارثوذكسية الشخصية

  7. mina says:

    بتتريق علي ابونا وبتقول انة متعصب ؟؟ امال كل كلامك دة اية ؟؟ كل كلامك تعصب وتكبروتعالي مهو بردة كل ارقامك دي محدش هيصدقها ومتنساش ان الارثوذكسية اصل المسيحية دة لو تعرف حاجة عن تاريخ الكنيسة الارثوذكسية اللي انت بتقول انك واحد منها

    • RomanyJoseph says:

      لا انا معرفش
      انا اصلا شخص ماسوني منتكر إني مسيحي
      وارقامي غلط وزورت في الموقع اللي حطيته
      نفس رودو اخواتنا المسلمين علي القمص زكريا..فرقنا إيه عنهم
      اخيرا
      شوية جد
      والكنيسة الأرثوذكسية صاحبة اروع تاريخ بلا منازع
      لكن حضرتك مش هاتخش السما بالتاريخ
      هاتخش السما بانت عشت إيه من الأرثوذكسية

      • rafik wahid says:

        أنت تقريباً هيتنصبلك لجان هنا زى ما بيعملوا مع بعض الناس المحترمة على تويتر و و و .. الله يعينك .. مقالة رائعة شكراً

        • RomanyJoseph says:

          شكرا رفيق لتعليقك
          اعتقد أن الرفض لأجل المسيح امر حتمي
          طوبى لكم اذا عيروكم و طردوكم و قالوا عليكم كل كلمة شريرة من اجلي كاذبين (مت 5 : 11)
          افرحوا و تهللوا لان اجركم عظيم في السماوات فانهم هكذا طردوا الانبياء الذين قبلكم (مت 5 : 12)
          و اما انا فاقول لكم احبوا اعداءكم باركوا لاعنيكم احسنوا الى مبغضيكم و صلوا لاجل الذين يسيئون اليكم و يطردونكم (مت 5 : 44)

    • Mariam Moheb says:

      t3sob eh da kan mo7ayed gdn w b3den hoa m2lsh 7aga 3’lt 3la el orthodoxya hoa byntkdna 27na..ana w 2nt wala mynf3sh wala 27na 2aleha wala eh bzabt?

      • RomanyJoseph says:

        لا يا اختي العزيزي
        ايبونا اداود كان في كلامه بيقول اننا اقوي واحسن ومزاق المسيح عندنا واحنا اللي اصح
        لو احنا فعلا من قبلنا حاسين اننا وحشين مستحيل نتفاخر ان عقيديتنا سليمة واحنا لا نسلك بيها
        لكن للاسف ابونا داود كان اغلب كلامه علي تفوقنا… باستثناء مشكلة ان فيه شماسة صوتها عالي عندنا

  8. john raef says:

    الله ينور عليك

  9. Mera elkiss says:

    مقتنعة جدا بأن لو الكنيسة الأرثوذكسية ثبتت الايمـان الحقيقي و حافظ علي الايمان
    كانت رمت عيالها في قلب النار مش في قلب الانجلين و ميتخافش عليهم لية ؟؟؟
    لانة مثبت الايمان عارف انة لا يمكن يتهز … او علي الاقل لو الكنيسة مشبعة عيالهااا مش هيجروا في حضن حد تاني
    يعني امي متهتمش بيا و تسبني اتوة و لما اجري علي حضن خالتي امي تلومها انها احتضنتني اية هو دة !!
    انا اأرثوذكسية جدا جدا و فخورة بعقيدتي جدا
    و لكن مش فخورة ابدا بقيادتها المخزين
    انا روحت وان ثينج شفت المسيح ف الخدام
    عكس في كنيستي انا بشوف شوية شباب بيحاولوا يعملوا حاجة بس مشفتش المسيح
    مقال هايل اخرسني و اقنعني و شدني و عاوزة ارمية ف وش كل متعصب متخلف
    ربنا يساعدك وشكرا جدا عالمقال

    • RomanyJoseph says:

      اختي ميرا عجبني اوي كلامك وربنا يكتر من المستنيرين اللي بيفكروا زيك
      وصدقني لا اريد ان احبطك…اقترابي من بعد خدام الكنائس الإنجيلية وجد الكثير منهم كشعب وقيادات عندهم مشاكل كبيرة وضخمة لكن مختلفة عن مشاكل كنيستنا
      رجائي لا تعثري إن اكتشفت ذلك مستقبلا
      ليعطيك الرب ان تكملي تلك المسيرة الأمينة وتكوني نامية ومثمرة، وكلما نميتي اكثر ستجدي المسيح في الصفوف الاخيرة ومنسحب في المقدمة
      وكلما نميت سيزداد عمل الرب فيكي فتعودي للواء ويكون اخرون اولون وانت منهم

      ربنا يبارك

  10. Mina Nader says:

    بصراحة أول مرة أسمع عنك وده أول مقال أقرأه ليك وأنت فعلاً أخدت أنتباهى الكامل فى طريقة كلامك وكتابتك

    أحييك بشدة وربنا يباركك

  11. عفاف says:

    على فكرة الجسد والدم مظهر تباهى بجد المسيح نفيه لما اتكلم عنه ولقى الناس سابته بص للتلاميذ وقالهم لو عاوزين تمشوانتو كمان اتفضلوا فهو نقطة فاصلة اسمحلى اشوف الفيديو واناقش حضرتك فى كتابتك عنه وعجبتنى المقدمة

    • RomanyJoseph says:

      شكرا اختي عفاف
      انا افخر بالمسيح وعمله، وفعلا كثيرون رجعوا ولم يعودا يتبعوه، وأتألم اننا تركنا إيمان الكنيسة في انه لا احد يقترب من ذلك السر إلا بعد ان نختبر إيمانه، كما كان قداس الموعوطين والمؤمنين، والا نحن نسمح للناس أن تاخذ دينونة

  12. mounir samir says:

    انا كنت حاضر المؤتمر واللى فتح الموضوع اصلا هو سؤال اتبعت لابونا وبعدين حضرتك بتهاجم كلام ابونا بطريقة تثبت انك انسان متعصب جدااااااااااا ولو ركزت فى كلام ابونا هتلاقى المشكله ودى فعلا انا كنت بلاحظها فى كل اصحابى البروستانت ان دايما نظرتهم ليا انى اقل ايمان منهم وانهم غير الارثوذكس المتمسكين بالطقوس بس صدقنى انا كنت بنفر منهم عشان كانوا بيتعالوا بانهم قراين ودارسين الانجيل وكانوا شبه بيعيرونا اننا كا ارثوذكس قليلين الايمان واننا مسيحين بالاسم بس مش مؤمنين على اساس انهم الوحدين اللى بيعرفوا يفرقوا بين المؤمن وغير المؤمن وكانوا بيقولوا كل الكلام والسلبيات اللى انتى ذكرتها عن الكنايس وعن الناس النايمه والناس اللى واقفه برا الكنيسة والناس السرحانه وكانك داخل تصداد الاخطاء ومابصتش لقيت واحد او اتنين مركزين اووووى مع الصلاه وياريت تشيل انت الخشبه اللى فى عينك قبل ماتشيل الخشبه اللى فى عين اخيك وخاليك مركز مع نفسك ولما تدخل الكنيسه تحضر قداس امسك الخولاجى وركز مع ابونا وماتبصش حاوليك تشوف مين واقف ولامين نايم خاليك فى خلاص نفسك ولو عندك وقت للخدمة يبقى اخدم فى اى اجتماع وحاول تصلح سلبيه شفتها من شباب فى الكنيسة باسلوب جميل مش باسلوب تعالى ونقض نستفز

    • RomanyJoseph says:

      انا اخواتي البروتستانت كثير منهم بيكفروني وبيقولوا عليها هرطوقي.. وبيتعاملوا معايا بكبرياء وتعالي علي الرغم من اني عندي قليل من المعرفة واسي نحو السلوك السليم في المسيح، فانا متأكد من كلامك انهم يفعلون ذلك الكبرياء مع اخرين ورأيته كثيرا يا مينا

      صدقني انا اخرج الخشبة التي في اعيننا، انا لا انتقد الناس فقد كنت انا من اقف خارجا وانا من انام قبل ان اعرف الإفخارستيا والمسيح من خلال كثيرين اولهم الأب متي المسكين، فليس لي الحق ان ادين من يقفون في الخارج أوينامون وانا لولا نعمة الله وان ساعتي جائت لكنت انقطعت عن الكنيسة اصلا وهلكت في الشرور، لكني ائئن علي ذلك، اتمني مراجعة مقالة بين الإدانة والتمييز

      صدقني مرة اخري…النقد يكره الجميع مهما كان أسلوب… انا اكره النقد.. لكني اتعلم ان اميت ذاتي وكبريائي واقبل أي نقد موضوعي لانه سيبني حياتي

      شكرا لك عزيزي منير
      ربنا يبارك حياتك

      • mounir samir says:

        ربنا يبارك حياتك اذكرنا فى صلواتك
        ويارب ربنا ينظرلى زاى مانظرلك وجزبك ليه

        • RomanyJoseph says:

          لست ابر منك يا صديقي
          قد تكون موهبتي الكلام… لكن هذا ليس مقياس لحالي وشخصي
          لا تنظر للخارج… قلب كثيرين لا يتكلمون كلمة انقي مني
          نصلي لبعض ونتذكر بعض

  13. Mina Magdy says:

    مع احترامي رأيك ووجهة نظرك لكن اسمحلي اختلف معاك في بعض النقاط:
    1_الله غير غائب عن كلا الكنيستين لاننا وُعدنا ان ابواب الجحيم ل تقوى عليها, كما ان الله نفسه ان رأي فسادنا وخطيتنا لن لن يترك كنيسته لاننا نؤمن” انه عند كثرة الاثم فلتكثر هناك نعمتك”ز
    2_من الخطأ ان نجعل عدم روحية ممارستنا للاسرار والطقوس سبب في وصفها بالروتينية لان السبب في ذلك هو انا وانت لان من يعرف حق الكتاب ال مقدس سيعلم ان هذه الاسرار هي مجد واكليل الروحانية كما اننا لم نبتكر او نبتدع هذة الاسرار بل اننا تسلمناها من رب المجد نفسه , واتخذنا ذللك الموقف منها يجعلنا نجرد انفسنا من اعظم معاني الارتباط به لانه هو من مارسها و وجعلها تذاكر لجميغ الاجيال لكي تعيش ما عاشه رب المجد
    3_ ليس معني افتخارنا بالتمسك بما لدينا من اسرار وطقوس تسلمناها من المسيح باننا صرنا مثل العشار , لان العشار تفاخر بايمانه امام الله في صلاته ,لكن قلبه كان ممتلئ بالغرور والمظهرية ,لكن في افتخارنا نحن ليس لمجرد التباهي بل تذكيراً لانفسنا بما لدينا من نعمة غالية لا يعرف معناها الا من تذوقها
    4_الكلام عن الافخارستيا : انت كالعادة في اغلبية مقالك ركزت علي الجوانب السلبية في بعض او حتي عدد كبير من الناس في التعامل مع القداس الالهي في شئ من التسويد للموقف وجعل سلوك البعض بمثابة اتجاه عام , فلو كان كلامك صحيحاً فلماذا نري الكنائس ممتلئ ةفي ايام الجُمع والاحاد والاعياد ………فما ذلك الا اعتراف بفاعلية هذا السر , ولو كان الحال كما تقول لرأينا القداديس فارغة الان الناس صارت تستثقلها!!!!!!!
    5_للاسف في المجمل انت ركزت علي سلوكيات بعض الناس وتركت الجوهر الداخلي للاخرين
    6- الارثوذكسية لا تكره البروتستانتين لكننا نعرف انهم مسيحين ونصلي ان نتحد في يوم ونؤمن بان ذلك قريب للغاية
    7- التاريخ لن يدخلنا السما لكن اذا نسيناه فما قيمة الحاضر؟! لاننا لولا ابطال الماضي الذين سبقونا الي هناك ودافعوا عن صحيح الايمان لن ندخل السما ايضاً

    • RomanyJoseph says:

      أشكرك عزيزي مينا لردك الهادي وسأحاول ان اجيب عليك بهدوء حسب ما اري
      1 -اتقفك معاك تماما أن الله غير غائب عن كنيسته، لكن لو كانت الكنيسة فعلت مثل الابن الضال فهي جعلت نفسها خارج دائرة الحمياة، اتمني ان تقرأ مقال اسمه “كيف صارت القرية الأمينة زانية” وهو بحث كتابي- تاريخي كتبته لقصة اربع شعوب ترتك الرب وفنت او كانت خارج الحماية

      2 – اتفق معاك تماما وذكرت ما تقوله في المقالة يا عزيزي اكثر من مرة، فالمشكلة فينا نحن وانا أؤمن بالفكر الكنسي والأسرار، كل ما إنتقدته هو سلوكنا واغفال تغيبنا وبعدنا عن السلوك التقي

      3 – اعتقد انك في تلك النقطة تقصد الفريسي، انا شخصيا افتخر بتراثي الكنسي لكني الفخر تحديه ان اسلك به، الفريسي عاسر الأخرين ونحن فعلنا مثلهم

      4 – صدقني أنا لا أنكر فاعلية السر، انا فعلا أري ان الأغلبية اتجاهها العام متغرب، والقلة هي التي تسلك حسب قلب الرب، انا تصوري هذا من واقع ارقام واحصائيات مثل الطلاق، ومن واقع خدمتي في كنائس كثيرة، من واقع طرد مستنيرين كثيرين من الكنيسة اعرفهم، ومن واقع مشاركتي مع اخوة كثيرين يخدمون الرب بامانة ويرون نفس ما اراه، اتمني ان اكون مخطئ صدقني، لكن ما أراه بدائلا قوي جدا يا مينا

      5 – حين يخرج السلوك تصرقات خاطئة يكون الجوهر به مشكلة…المسيح قال “من ثمارهم تعرفوهم”

      6 – اؤؤمن اننا لا نكرهم، واري الاب بيشوي كامل والاب متي وغيرهم كتبوا في ذلك، لكن للأسف واكررها..الاغلبية لا تؤمن بذلك

      7 – متفق ايضا معك… لا اتكلم عن نسان التاريخ في كلمتي بل انا اقرأه بروح الإنجيل، كرسائل تعزية وتحذير، كثيرون لا ينظرون له هكذا، اقرا مقالة “كيف صارت القرية الأمينة زانية” ستجد درس في تاريخ اربع شعوب تتبع الرب يحذر الكل

      شكرا عزيزي مينا لكلامك وموضوعيتك ومحبتك الواضحة في الأسلوب والاختلاف

  14. Tena Hosney says:

    ربنا يباركك …….. ياريت ايا كانت طايفتنا نواجه نفسنا بالحقيقة ونتغير اتمنى ده يحصل الوقت الجاى وياريت بجد نبقى كنيسة وجسد واحد … وكل حد يفكر ازاى يغير نفسه ويعيش حقيقى لربنا …… وبس نفسى اقول لكل حد فى موقع قيادة انه عليه مسئوليه ياريت ناخد بالنا من كلامنا ونشوف بياخد الناس ناحية فين … ناحية المحبة ولا التعصب ؟؟؟ وغيره من افكار كتير مش قصدى بس الناس القيادية الكبيرة لكن حتى القادة اللى مش باينيين سواء فى اجتماعات او مدارس احد بجد مسئوليه وبلاش ندمر بعض بالتعصب كفاية اووى

    • RomanyJoseph says:

      شكرا تينا
      علمني ابونا متي المسكين الإيمان المستقيم… وتعلمت أن المحبة والإيمان وجهين للحق…
      ولازم اخرج الخشبة اللي في عيني علشان اعيش الإيمان والمحبة

  15. jackline010@yahoo.com says:

    الحقيقة اخدت وقت طويل من حياتى بشوف انى طايفة اللى صح لكن احب اقول اسمعوا اختبار صباح على قناة الكرمة من العابرين لما المسيح وراها روية فيها نظر للطقوس وقال هولاء لم اعرفهم قط وبرضة ورها وعاظ بحماس جدا وقالها دول اقنعة لكن فى الاخر وراها شخص ساجد بمفردة بيعترف بخطيتة وبصلى وقال انا عايز زى كدا الساجدون بالروح والحق كفاينا بقى محاربات فى بعض دا انت لوصليت فى بيتك بصدق انت مقبول وصلاتك بتوصل لربنا

  16. mira makram says:

    romany ,, i am so proud to be one of my relatives and i hope from the bottom of my heart to grow in grace and glory ,, God bless u 🙂

  17. Paul says:

    الحقيقة مكنتش فاكر ان الا ب داود لمعي ممكن يجاوب كده لكن علي كل حال ردك كان كتابي و كافي ربنا يباركك يا اخي في المسيح

    • RomanyJoseph says:

      انا كمان حزين اخي بولا… ربنا يعطينا كلنا استفاقة من روح التعصب وتسربها لينا
      شكرا ليك ولتعليقك

  18. Ffofa says:

    رووووووووووووووووعة
    ,,,,,, تسلم ايديك وقلبك المستنير ويباركك بروحه القدوس

  19. mariam says:

    مقاله رائعه ومتميزه ربنا يباركك انا كنت حزيييييييييينه جدا من الفيديو ومن الردود المخجله عليه لكن وجود شخص فى الكنيسه الارثوذكسيه بفكرك ومنطقك شيىء رائع ومشرف

  20. george says:

    تسلم البطن الى جابتك يا رومانى بجد رد وهمى بجد صليلى كتير 🙂

  21. Michael Nabil says:

    اسمحلى اختلف معاك فى كام نقطه لو مكانش يضايقك
    اولا : الخطيه جاذبه جدا جدا .. لكن مش هى طريق الخلاص فمش معنى ان الكنيسه الارثوذكسيه مش جاذبه للناس زى البروتستانتيه يبقى هى وحشه و غلط
    ثانيا : زى ما حضرتك اتهمت ابونا داود لمعى بتزوير الارقام احب اقولك انك انت كمان زورت فى الارقام .. على اعتبار ان قضايا الطلاق 300 الف زى ما انت قلت و ده ثلث الزيجات فى الكنيسه ده على اساس اننا كلنا مليون و 800 الف بس .. ده يبقى اخواتنا المسلمين يا ريت يعتبرونا مش موجودين اساسا مش اقليه بس
    ثالثا : ممكن حضرتك تقولى على اسم كنيسه واحده من اللى انت حضرت فيها القداس و لقيت الناس بتبص فى الساعه و الشباب واقف مع البنات قدام الباب و كمان بيسمحولهم بالتناول فى آخر القداس عادى .. احب اقولك ان الجمعه العظيمه بتبتدى من 6 صباحا لغايه 6 مساء و مش بتنتهى بتناول .. الغريب بقى ان الكنيسه بتبقى مليانه على اخرها و مفيش مكان لبنى ادم .. الاغرب انها بتبقى كوكتيل شباب و بنات و اولاد و شيوخ و ده ممكن تشوفه لايف على اى قناه مسيحيه ارثوذكسيه ده لو انت مكسل تنزل من البيت اليوم ده
    رابعا : بنفس المنطق اللى حضرتك بتتكلم بيه عن حالات الطلاق و ان عندنا 300 الف لكن على الرغم من كده الكنيسه مبتسمحش بالطلاق على عكس الكنيسه البروتستانتيه
    خامسا : فعلا فيه 170 الف مصرى مسيحى فى جورجيا بس احب اسأل حضرتك انت عرفت منين ان كلهم ارثوذكس ؟ طيب بلاش السؤال ده حضرتك عرفت منين انهم هربانين و خايفين و مزعورين ؟ احب اقول لحضرتك ان اغلب الناس الموجوده فى جورجيا و غيرها من بلاد اوروبا و امريكا بيدوروا على لقمه العيش اللى مش عارفين يلاقوها فى مصر بسبب الظروف الاقتصاديه الصعبه و اعتقد ان حضرتك عايش معانا و شايف .. لو حضرتك بتشتغل لحسابك يعنى صاحب راس مال يبقى كل سنه و انت طيب
    سادسا : ليه حضرتك شايف انى لما افتخر باللى عندى يبقى ده اسمه تعالى ؟ و بجد عاوز اعرف الاجابه منك
    ليه شايف انه لما اقول ان الكنيسه فالارثوذكسيه فيها قديسين و الكنيسه البروتستانتيه مفيهاش يبقى انا بتعالى عليهم .. ليه مش شايفها من منظور التفاخر و التباهى بكنيستى و بالقديسين اللى فيها و اللى بيتشفعولها
    سابعا : عصر القديسين و الشهداء فى الكنيسه لسه منتهاش و لو انت مش شايفهم يبقى العيب فى حضرتك ” لهم آذان لكنها لا تسمع و لهم عيون و لكنها لا تبصر ” ابسط مثال و ده باعتراف الكل قداسه البابا شنوده – ابونا فلتاؤس السريانى – امنا تاماف ايرينى ..طيب روح وادى النطرون و دور على قديسين معاصرين هتلاقى اعداد مكنتش تتخيلها كتير منهم لسه عايش معانا بالجسد .. بس هم مش بتوع شو .. مش بيطلعوا فى كل مكان يقولوا احنا قديسين
    ثامنا : مش هختلف معاك ان فيه مشاكل فى الكنيسه بس ده طبيعى .. انت عاوز كنيسه كامله متكامله عدو الخير مش بيحاربها نهائيا .. بأى عقل و منطق .. طيب لو الكنيسه فيها مشاكل و فيها تقصير ده يبقى عيب الكنيسه يبقى عيب الخدام الكهنه ؟
    اخيرا .. صدقنى كلنا هدفنا هو ملكوت المسيح و هدفنا هو خلاص نفوسنا و لو يوم اخطأنا اكيد مش عن عمد مفيش حد مجنون بيدور على هلاك نفسه بايده و احنا كلنا تحت الضعف .. اطلب اليك اخى الحبيب صلى من اجل ضعفى

    • RomanyJoseph says:

      أشكرك يا مايكل لكلامك الهادئ واسلوبك الواصح المحبة والموضوعي
      اسمحلي اجاوبك في تعليقك

      1 – اتقف معك..لكني اعرف ان المسيح جذاب حين يوجد يجتمع طالبيه باالالاف، صدقني انا كما قلت اتكلم عن الخشبة التي في عيننا فأنا اعترض علي امور كثيرة في خدمة البروتستانت، لكن كما قلت انا اخرج ما في عيني، الخطية جذابة لكنها مميتة، المسيح جذاب لطاليه والباحثين عنه

      2 – 300 الف حالة طلاق انا قلت انها “ثلث الزيجات القبطية” لانه يتم حسابها من خلال استثناء الأطفال والمراهقين والغير متزوجين والشيوخ، لو حسبت بالطريقة دي هتلاقي حوالي اكثر من الثلث صدقني، وهو رقم مخيف،

      3 – اناممكن اقولك اسامي كنائس كتيرة جدا، اغلب كنايس الزيتون ومصر الجديدة وبعض كنائس شبرا التي اعرفها وحوالي 3 كنائس في عين شمس، يحدث فيها هذا، هذا غير ما نقله لي اخوتي الخدام في مناطق اخري، اتمين الا تظن هذا إدنة يا عزيزي فانا اتكلم عن واقعنا، والأهم يا صديقي أني انا كنت افعل هذا انا وكثيرين من اخوتي ، إلي ان تعلمت ما هو القداس الإلهي والإفخارستيا من خلال كتبات الاب متي المسكين الذي اشرت انه،ليس لي الحق ان ادين من يقفون في الخارج أو ينامون وانا لولا نعمة الله وان ساعتي جائت لكنت انقطعت عن الكنيسة اصلا وهلكت في الشرور، لكني ائئن علي ذلك، اتمني مراجعة مقالة بين الإدانة والتمييز

      من يحضرون الجمعة العظيمة التي اعشقها هما بالطبع اوناس تحب الرب وتحب الصلاة ولا تحضر كواجب، لكن صدقني، اتذكر اني احضر في كنيسة تمتلي من الخامسة صباحا والصلاة فيهانارية في ذلك اليوم، لكن للأسف.. نفس تلك الكنيسة تكون القداسات فيه يحضرها كثيرون اداء واجب..اعتقد اننا نحتاج ان نكون صرحاء يا اخي العزيز، حرب أن تسال شخص “بتتناول ليه” وشوف الصدمة اللي هاتكون علي وشه لان السؤال هايقاجئه وهايقولك علشان غفران الخطايا، ومش هايجيب سيرة الوحدة مع المسيح ولا هاتكون في قلبه..علي الغالبة اتكلم وليس الكل بالطبع

      4 – حالات الطلاق وصلت للمحاكم ويمكن مراجعة الأرقام في الهامش، هذا غير التطليق الكنسي الذي يقوم به احد الأساقفة من خلال الوساطة والمحسوبية، ويمكنك ان تبحث عن الموضوع دا وستجد

      5 – قولنين الاحتمالات يا صديقي تقول ان اغلبهم ارثوكس، لو طلعت اتوبيس وعديت الناس هتلاقي ان نسبة المسيحيين العشوائية في أي اتوبيس قريبة من نسبتهم في مصر، هذه قوانين الاحتمالات، وانا اعرفكنائس فتحت مكاتب سفريات وكان اغلب من سافروا واعرفهم كانوا مذعورين، هل يعقل ان يهاجر شخص دولة لا يعرف لغاتها للا دافع واضح، وحين يكون ذلك متماشي مع حكم الاخوان؟ الامر واضح يا عزيزي

      6 – ممكن ترجع للجزء دا في المقالة، من عنده اباء ويريد المسيح يحيا مثلهم ويكون كل همة وتركيزه الحياة مثلهم، ما يعقدش يقول عندنا وعندنا، المسيح ويوحنا وبخوا الشعب اما تفاخروا بابراهيم…احنا كنيسة قايمة علي التواضع وفحص الذات

      7 – اعتقد ان النقطة اللي فاتت تجاوبك…ارجع عصر القديسين والشهداء هتلاقي حتي الاطفال شهداء و قمة الروحانية…شعب كله وقف امام الوثنية…اتعلم ان كل مسلمين مصر تقريبا كانوا مسيحين؟ لقد كبر الأسلام وهو من بدأ ضعيف، بينما انتصر جيل صغير علي الوثنية الحاكمة، هل تري المقارنة؟ نحد عندنا شح وازمة قديسين فلا نتفاخر بل ننمو

      8 – متفق معاك، لكني خليني اشاركك بحاجة… لو عندنا بيت فيه مشاكل، نلوم الاباء ولا العيال الصغيرة، صدقني انا الوم الاباء واشفق علي المسيحيين الذين يسلكون وهو اطفال في الإيمان، وصدقني انت لا تتخيل كم المشاكل والإهانات والإنتقادات التي اتعرض لها، لكني تعلمت من المسيح أن أكون مشقفا بالضعفاء، صارما مع من عندهم وزنات

      ربنا يباركك اخي الحبيب وصلي لأجلي وسعيد لاجل تساؤلاتك العميقة والهادئة المملؤة محبي
      اتمني ان اراك مثمر والمسيح متصور فيك تفرح بعمله في قلبك وتخبر به الأخرين

  22. فوزى متى says:

    ———————(( الكنيسة الأولى ))————————–
    اع 1: 14 هؤلاء كلهم كانوا يواظبون بنفس واحدة على الصلاة والطلبة مع النساء ومريم ام يسوع ومع اخوته
    اع 2: 42 وكانوا يواظبون على تعليم الرسل والشركة وكسر الخبز والصلوات.
    اع 2: 46 وكانوا كل يوم يواظبون في الهيكل بنفس واحدة.واذ هم يكسرون الخبز في البيوت كانوا يتناولون الطعام بابتهاج وبساطة قلب
    الكنيسة الاولى لم تبنى مذبح من حجارة تقدم عليه ذبائح غير دموية وتلغلى مذبح الصليب ( لأنه بدون سفك دم لا تحصل مغفرة ” ) والذبائح الغير دموية التى يقتعلها كهنة بعل ملاك الذبيحة لا تغفر خطايا ولا تهب بركة وحل بل تمنح المعترفين والمعترفات بركةالوحل وحل لمباشرة حياتهن على حل شعرهن حتى يعودوا الاسبوع التالى قائلين اعطنى هذا الدواء المخدلر للضمير
    متى مارس الرب يسوع المسيح او أحد تلاميذه ايقاد البخور أو تريدي محفوظات من الطقوس الفرعونية او اليهودية
    المسيحية لا يةجد بها اطلاقا هياكل او مذابح او بخور او طقوس أو كهنوت او ذبائح او استحضار ملاك الذبيحة ( شيطان الذبيحة )
    أما نظام الهياكل والمذابح والطقوس والبخور والكهنوت فهو نظام يهودى انهاه الرب يسوع المسيح على الصليب لحظة ان قال ” قد أكمل ” وتنبأ علي هذا النظام فى اسبوع الالآم قائلا
    ( ” مت 23: 38 هوذا بيتكم يترك لكم خرابا.” )
    قد تم هذا الخراب بالفعل سنة 70 ميلادية وتشتت اليهود فى البلدان المجاورة منهم
    من فروا الى الهند وتعلموا الرهبن
    ومنهم من فروا الى شبه الجزيرة العربية وعلى رأسهم ورقة بن نوفل
    ومنهم من أتوا الى الاسكندرية واندمجوا مع اليونايين والاقباط وتلفحوا بالمسيحية حتى تم طردهم وعلى رأسهم بنيامين لأنهم انكروا الطبيعتين للرب يسوع المسيح

    • RomanyJoseph says:

      عزيزي فوزي اتفق واختلف معك
      ممكن ترجع لتاريخ الفكر الكنسي فالمسيح مارس سر الافخارستنيا وتكلم عليه بولس في كورنثوثس الأول اصحاح 11 وقال اننا نأكل جسد الرب ودمة
      هذا إيمان مارتن لوثر وكلفن والوحيد الذي قال عليه رمز هو ارماني… اعتقد ان مراجعة اتلاريخ في ذلك الموضوع هام جدا
      وتأكد إيماني بالإفخارستنيا من جلال تعاملي مع بعض الإنجليين الذين لا يؤمنون بها ورأيت ان طريقتهم الوحيدة للاتحاد بالمسيح هو الكلتاب المقدس
      فاصبحوا متكبرين مغرورين يظنون ان من يعرف في الكلمة اكثر يعرف المسيح اكثر وصارو يحتقرون الاخرين
      وساعتها علمت ان الإفخارستيا إيماني بها يحفظني ويعلمني ان ممكن للجاهل ان يعرف المسيح اكثر مني، مع اني شخص باحث وعقلاني
      فعلمت ان الإفخارستيا حق من خلال الكتاب والكنيسة واختباري الشخصي
      دوما اعتمد علي ذلك المثلث في حياتي

      المسيحية ليس بها تأليه لهياكل بل نحن هيكل الله
      اماكن عبادتنا تتقدس بحضور الله فينا وتترك خرابا حين لا يكون هو فينه
      شكرا لك

  23. ابو مصعب says:

    بارك الله فيك اخونا الكريم و جعل هذا المقال فى ميزان حسناتك و يهديك ياذن الله الطريق السليم و الهداية الرشيده

    • RomanyJoseph says:

      شكرا اخي العزيز
      الرب يبارك وينير علينا بمعرفته التي تغير القلب وتشرق بالحب ويوحد قلوبنا وطرقنا لمعرفته فينفجر نوره فينا

      • ابو مصعب says:

        ارى انه يجب عليك ان تراجع ارائك و افكارك فان ما قاله جناب القس ليس فيه هجوم او تعدى او تعالى كل ما راأيته من هجوم و تكبر و تعالى كان ف مقالك السابق
        تقبل تحياتى

        • RomanyJoseph says:

          النقد يجب ان يكون موضوعي يا عزيزي ومشروح
          اما الجمل المقتضبة في لا تعني الكثير
          لا اظن انك تقبل مني ان تعليقك به هجوم وتكبر وتعالي دون ان اشرح لك…فاتمني ان تعاملني بالمثل وتشرح لي

          • ابو مصعب says:

            سأنتقدك عندما اجد لديك القبول ف النقد و الاستماع لكن كل ما رأيته منه هو هجوم ع الاخر لانه غير متوافق مع افكارك و ما استشعرته ف كتاباتك انك لديك عقدت الشهيد الذى يشعر بان كل ما حوله يفترى عليه لا يرى شئ جيد ف احد لا يرى سوء كل ما هو سئ , لذا فكر قليلا ف كلامى اعتبره نوع من النقد البناء و ان كنت اشك انك ستهاجمنى ف ردك
            تحياتى لك

            • RomanyJoseph says:

              وانت يا تري هاتقيس ترمومتر القبول لسماع النقد ازاي من علي بعد؟وكل ردودي في التعليقات علي المعترضين والترمومتر بتاعك مش بيقول اني بارد بموضوعية؟
              وللاسف لا تدخل علي الالاعيب النفسية الرخيصة انك تقولي (اشك انك هاتهاجمني) بصراحة دي كشفتك
              اعتقد أن كلامك هو امتداد لمسلسل الهروب وحب الكلام الضبابي والعجز عن النقد الموضوع لانك تعرف انك لا تمك شئ تقوله
              كفي رياء وتلون وتلاعب
              هل حقا لا تنتقد إلا إذا وجدت رغبة في في الآخر لقبول النقد؟
              هل تفعل ذلك في عملك؟
              هل فعلت ذلك مع رئيس الجمهورية وقلت انتقده حين يسمع
              معل سامحني..كفاية وتلون وخليك صريح مع نفسك شوية
              انتقد لانك بتقول الحق سواء الاخر سمع ام لا
              اما لو كنت مفلس والكلام ضايق كبريائك ومش عارف ترد..الصمت افضل واكثر امانة من اللف والدوران
              وابقي ادخل باسمك الحقيقي الأول وخليك شخص جري
              واقرا انتقادات الناس الموضوعية والغير موضوعية حتي…لكن اكتر نوع شرير هو اللي بيلف ويدود..

  24. Abanob says:

    first of all: ana msh fare2 m3aya enta orthodox walla protestant walla shehood yahwa walla ay 7aga w msh ha3ml zayak w atkalem 3ala kyam 3amma w slokyat wel kalam elli bettaweh bih mn el mawdoo3 el asasi elli hoa el video bta3 abouna Dawood w 3shan tfhamni bardo fih e5tlaf bein enak tetkalem 3ala el Orthodoxya aw el sha3b el Orthodoxy el mohem bardo 5alina fel mawdoo3 el asasi elli hoa el video
    (@30sec.) ana msh shayf fe esloob abouna 2y e7tkar lel a5ar w blnsba le mawdoo3 el eft5ar bel ef5arestya … ah tab3an afta5er 2n knisti fiha Gasad El RAB We Dammoh … 3aref leih ? … ” الحق الحق اقول لكم ان لم تاكلوا جسد ابن الانسان و تشربوا دمه فليس لكم حياة فيكم” (john 6:53) … w kammel ba2i el es7a7 akid enta 7afzo aktar mni … aft5er b2a walla la2 🙂
    (@1min.&18sec.)ana msh 3aref abouna gab el nsba elli 2alha mnein fa msh ha2dar atkalm bas halfet nazarak le 7aga ana lsa mgarabha … garrab badal ma bt3mel search 3an christian population in Europe “la2eit nafs el sites elli enta gayb mnha el charts” 😀 e3ml search 3an Irreligion hatla2i 7aga 3ageeba 😀 hatla2i el Atheists aw el nonreligious a3’labya 😀 m3 mola7zet 2n lessa fe muslims & hindus & buddhists w 3’eirhom fa mat5aleesh e5tlaf el masdar aw e5tlaf osloob el ba7s 3an el ma3loma y2asar 3alik 😀
    (@1min.&44sec.) bma 2nak orthodox “aw 7atta law msh orthodox” … e2ra el seneksar wnta t3raf el roman wel barbar kano etdhad walla ta2deeb … w e2ra tari5 knisa hat3raf el fat7 el 3arabi etdhad walla ta2deeb
    (@2min.&53sec.) el 7a2i2a tool 3omri asma3 3an kdiseen w a2ra fel seneksar 3an kdiseen w a2ra kotob mo3gzat w asma3 3an nas 7asal m3ahom mo3gzat mn kdiseen orthodoxyeen … 3omri ma sm3t 3n mo3gza le kdees protestanti ………….. [ayn el kdiseen al2aan?] … :/ enta mat3rafsh wala wa7ed ?? tab enzel 7adrtak maktabet el ma7abba elli fe share3 shoubra hatla2i kotob kteer 3an kdeseen mo3asreen w mnhom shafi3i abona falta2os el soryani 🙂
    (@4min.&38sec.)enta bardo msh btfara2 bein el orthodoxya ka manhag wel sh3b el orthodoxy … kalam abouna wade7 “meen fe manhago by7a2a2 wasiet el engeel aktar” … w law kont enta btboss 3ala nos el kobaya el faadi we nsbet el tala2 fa ana baboss 3ala el noss el malyan .. shoof el adyora fiha kam wa7ed w wa7da sabo el donya 3shan y3eesho m3 RBNA 🙂

    hasta2znak akamel bokra 3shan nazel el tasb7a 😀 … God Be With U

    • RomanyJoseph says:

      عزيزي ابانوب
      اتمني ان تكتب بالعربي او النجليزي لانه اسهل..الفرانكوا اراب متعب في القرائة جدا بالنسبة لي

      هاحاول ارد عليك

      1 – انا لم اتكلم عن صحة الإفخارستيا… أنا تكلمت أين نحن منها ..كل الموضوع بيقول احنا فين من ارثوذكسيتنا… ليه تخلي المناقشة بتقولإن الارثوذكسية صح

      2 – حاولت ادور علي اللي انت بتقوله ما قلت حاجة.. ولا اظن ان المركز يناقد نفسه.. كان اولي تبعت لي اللينك اللي انت لقيتها بدل ما توصفها لي…تاني حاجة هلي فيه دولة المسيحية فيها وصلت خمسة في المية؟ وهل كدة احنا نبقي اقوي… احنا نسينا اننا بقينا 8 او عشرة في المية؟… رومانيا 99 ونص
      المانيا 70%؟
      نفسي افهم بجد

      3 – حضرتك بتقولي اقرا الرومان والبربر عملوا إيه… اقرا انت مقالة بين الاضطهاد والتاديب… والبحث التاريخي الكتابي اللي اسمه كيف صارت القرية الامينة زانية.. وساعتها تلاقي اجابة اهم… هو الي حصل لنا دا حصل ليه!!!

      4 – لو ما تعرفش قديسين بروتستانت دي مشكلة كبيرة… روح اقرا قصص الارساليات البروتستانتية وانت تعرف
      اما لو حاسس اننا الكنيسة الوحيدة اللي ينفع تطلع قديسين… دا شئ تاني

      5 – كلامك علي القديقية 4 يلخص المشكلة/ انت مصمم تدافع عن الارثوذكية وتثبتها انها صح، انا باقول احنا سلوكنا غلط… سامحني انت ما قرتش المقال تقريبا… عامل زي واحد اقوله بنك الريان حرامي..يقولي الينوك حلال 🙂
      ليه نعمل كدة في بعض… ما تخلينا نتكلم بصرحة
      ما تقولن تدي نفسك كام من عشرة في الإيمان الارثوذكسي… وتدي اصحابك كام من عشرة؟

      ارجوك يا ابانوب…أقرا المقالة.. وخلينا نكون صرحاء مع انفسنا

  25. mina cross says:

    ههههههههههههه من الواضح من طريقة كلامك وحتى ردودك على الناس ان ليك تفكير انجيلى ما علينا كله بيغنى

  26. mosh mohim says:

    تعصب اعمي من كلا الطرفين ,, ولا يستحق كلاهما ان يكون مسيحياً

  27. Mina Mounir says:

    ربنا يباركك

  28. Nancy says:

    كلامك عجبنى اوى يا اخ رومانى و انا اسفة بالنيابة عن كل البروتستانت اللى كانوا مغرورين و متعاليين عليك. انا بروتستانت ابا عن جد و احنا اتعلمنا ان الانسان المؤمن لازم يكون متواضع وشايف انه ميستاهلش لكن دى عطية من ربنا مش حاجة خدناها عشان احنا حلوين وكويسين ربنا يباركك و انا موافقة حتى على العيوب اللى قلتها على البروتستانت ربنا يهدى الجميع

    • RomanyJoseph says:

      وانا أيف يا اختي نانسي علي كل حد كان متعصب معاكي ارثوذكسي واتمني ان كل متواضع ينمو في معرفة المسيح
      ربنا يباركك ويبارك اتضاعك

  29. marina says:

    كلامك عجبنى اخ رومانى بس عاوزه منك تعرفنا ولو على جزء من المشاكل الكبيره اللى وجدتها فالكنيسه الانجيليه المبشره لانه كلنا بنلمس الجوانب الايجايبه ومنعرفش عن السلبيات ان وجدت
    يعنى

    • RomanyJoseph says:

      اشكرك اختي مارينا
      بصراحة انا تلامست نفس النبرة التكفيرية في الطائفة الإنجيلية
      فزي ما فيه في كنيسيتنا الارثوذكسية ناس بيفخروا بطقوسهم
      شفت ناس كتير بتفخر أنها تتبع الكتاب والباقي مشوهين ويتبعون اوثان وهرطقات.. وتم تكفيري وتكفير غيري من اخوة بروتستانت بنفس الروح
      هذا بالاضافة لتحفظي الشديد علي توجهات الكنيسة الغنجيلية والتي تركز علي التعليم وتعطي إنطباع أن كون التعليم وصل إذن الحق تم اختباره، ولا تبني وتنوه أن المعرفة امر جيد، لكن امامنا طريق طويل للاختبار
      اكبر مثال علي ذلك هو مدرسة المسيح، ويوجد من الحاضرين المتفاعلين ومشاهير قصر الدوبارة من قاموا بتصرفات ابعد ما تكون عن المسيحية
      والمشكلة انهم متوهمون انهم طالما عرفو الحق اذن هم في السماء والباقي لصوص

      بالطبع لي اخوة متزنين من الطائفتين
      وهم في قلبي الكنيسة الواحدة..نختلف لكننا نحب بعض وننمو في الوحدة مع الوقت

  30. Amir says:

    أريد أن أضع بعض الحقائق كإعتبارها مقياس بيانى لتعاليم المسيح الحقيقية.
    المسيح فى الموعظة على الجبل كان يتحدث عن الودعاء و المتواضعين لم يتحدث عن المتكبرين و المغرورين بل مكتوب يقاوم الله المستكبرين.
    الفريسين و الكتبة لم ينتقد المسيح طقوسهم أو صلواتهم بل إنتقد إسلوبهم الشخصى الذى حول الديانة اليهودية لديانة تعبد الطقس وبدون ممارسة روحية فأصبحت تشابة طقوس الديانات الوثنية.
    الإيمان يظهر بالأعمال. فإبليس هو أفضل مؤمن بالله. وهذا الإيمان الحقيقى لن يشفع له.
    المسيح قال متى صليت فصلى فى الخفاء و ليس على نواصى الشوارع. متى صمت فإدهن رأسك بزيت حتى لا تظهر للناس صائما. الخلاصة المسيح يريد أن يقول لا تتباهى بإيمانك أمام الناس لأنه علاقة شخصية بين الإنسان وربة. لا تتاجر بإيمانك أمام الناس حتى لا تتجه بوصلة إيمانك نحو مدح البشر لك بدلا من نمو علاقة المحبة الشخصية بينك و بين الله.
    المسيح مع المرأة السامرية لم يعنفها على أفعالها التى كان يعرفها مسبقا بل عندما قالت شيئ صادق أمتدحها و قال لها بالحق قلتى. فكسب النفوس ليس بإنتقادهم.
    الإيمان ليس مسابقة و تنافس بين البشر بل هو موضوع شخصى بين الإنسان وربه.
    القديسون الحقيقيون كانوا يخفون فضائلهم عن الناس حتى يتجنبوا المدح الشخصى لا أن يتباهوا بأن الله يدعهمهم بهذه الامور.
    المسيح قال لتلاميذه عندما فرحوا بأن الشياطين تطيعهم و أن لهم قدرة على شفاء البعض بأن هذه الامور ليست الفرح الحقيقى. بل الفرح الحقيقى أن أسمائهم قد كتبت فى ملكوت السموات. نفهم من ذلك أن الإيمان الحقيقى الذى تدعمة السماء ليس هو الفرح الحقيقى و ليس هو الهدف الحقيقى الذى يريده المسيح من أتباعة. فالتباهى بهذه الأمور هو قمة السذاجة.

  31. Daniel Abdel says:

    الاستاذ روماني
    فخور جداً بيك وبأسلوبك الممتلئ بالمعلومات وحقيقي ربنا يبارك حياتك ونشوء جيل جديد يكره التعصب ويميل الي المحبة والتوافق .. أكيد زي ما معظم المبشرين والخدام بيقولوا مش مطلوب من حد يغير معتقداته المطلوب فقط المحبة وقبول الاخر.. ربنا يبارك حياتك

    • RomanyJoseph says:

      شكرا يا دانيال لاهتمامك واتمني ان اراك ذو رسالة في هذا الجيل الذي لا يحفاظ علي الإيمان بعدوانية
      بل يختبره وينشره

  32. sylvie says:

    يعطيك الرب حسب قلبك و هو وحده يعلم خفايا القلوب ….ربنا ينور عينيك

  33. Amal badrous says:

    Well said. May God bless u.

  34. Ashraf Rady says:

    مالفرق بين المتدين والمؤمن ؟ وهل كوني ولدت في اسره مسيحيه او مكتوب في شهاده الميلاد اني مسيحي اكون كذلك ؟ مالفضل لي
    يوجد اناس كثيرون يذهبون الي الكنائس ويصومون ويتناولون فقط لكونه مسيحي او انه وجد نفسه مسيحي وتمضي حياته كلها ويذهب ولم يساله احد هل امنت بالسيد المسيح كمخلص شخصي جاء الي العالم لكي يخلص من خطايك ويفديك من الموت الابدي (لان اجره الخطيه موت) الم تقبل المسيح كمخلص (اما كل الذين قبلوه فاعطاهم السلطان ان يصيروا اولاد الله ) فعندما تصبح ابن لله بقبولك المسيح كمخلص تصبح من عائله الله وتصبح وارثا لكل بركات ابراهيم التي للمسيح .وتصبح نور يضي في الظلام وتصبح ملح للارض . ان احبني احد يحفظ كلامي ويحبه ابي واليه ناتي وعنده نصنع منزلا فالاب والابن يسكنان في قلبك وان هيكل لله والروح القدس يسكن بداخلك .الا تعرف انك بقبولك المسيح كمخلص صرت شريكا للطبيعه الالهيه .الا تعرف انه اعطاك السلطان مره اخري الذي اخذ من ادم بسقوطه واطاعته لابليس لان فيه قانون روحي انتم عبيد للذين تطيعونه ويصبح رب المجد هو سيدك بعد ان كان ابليس هو المتسلط عليك .اعرف انك اصبحت انسان جديد ليس للخطيه تاثير عليك نعم ستحارب لكن لم تسقط لانهم يحاربونك ولايقدرون عليك لاني انا معك انقذك .لك ان تقول ساحيا لا انا بل المسيح يحيا في.

  35. Joseph says:

    تعليقى البسيط جدا و العملى ان النسبه الى بتتكلم عليها دى نسبه نظريه تقريبا و لا اى شى و لا 25 & فى اوروبا و لا 36 % فى الامريكتين لانى انا عايش فى اوروبا و بالتحديد بلد مارتن لوثر الى خرج البروتستانت للعالم لمجرد انه يبقى ضد الكاثوليك انا مفيش حد قبلته فى شغل او اصحاب او معارف او خلافه و هو اصلا عارف شى فى الدين .. الى بيقول انت عاوز كتاب من 2000 سنه نمشى عليه انهارده و تانى بيقول دا كتاب كله اساطير و واحد بيقول انا اقرا ادب احسن و واحد بيقول دا جيت اقرا الانجيل مليت !!! دول ناس انا قبلتهم شخصيا و مباشره .. و ازيدك من الشعر بيت ان فى المانيا الدوله بتجمع زى ضرايب للكنيسه و ناس كتير جدا سابت الكنيسه و طلعت بره علشان مجرد بس انها متدفعش الضرائب !!!!! يا سيدى المشكله فى نقطه واحده فقط !!! ان البروتستانتيه جائت لتبعد الناس عن ربنا اصلا اكتر ما هما بعدوا من بعد ماسى كنيسه الكاثوليك !!! و دا الحال العملى للناس هنا فارجزك متكلمنيش على اعداد فى اليمون كلمنى على العمليه الى مش موجوده !!!!

    • RomanyJoseph says:

      متفق معاك اخ جوزيف والمقياس لا يصح لكن انا رديت علي الرقمانه مغالطة… والبسطاء اللي قاعدين بيفتكروا ان دا ليه معنة
      قلبي يعتصرة الالم…اني احنا هنا في مصر اصبحا بنفس الوصف اللي بتقوله..لكن اختلاف الشخصية والخلفية يخلي الكلام عن الدين والمسيح ليه مهابة وموافقة شفهية…لكن السلوك زي اللي عندك بالضبط… والكارثة… ان دا بيخدرنا

      لكن خلين اقولك انك لو رحت الجنوب الامريكي وقارة امريكا الجنبوية هتلاقي مسيحية منضبطة اكثر من عندك ومن مصر

      اتمني ان نستفيق ونتوب كشعب توبة جماعية كما قال الاب الورع تادرس يعقوب

      شكرا لتعليقك وربنا يبارك حياتك ويعطيك اكثر النظرة العميقة الفاحصة

  36. Evraim Samir says:

    جميل وموضوعي وجواك رغبة حقيقية في انك تشوف الحق وتعيشه .. والروح اللي جوا الكلام احسن بكتيييير من الكلام

    ربنا يملا عينيك من نوره وحقه ويستخدمك في مشيئته .. أمين

  37. Shady says:

    بغض النظر عن صدمتي في كلام ابونا
    و المحاولات التي تبذلها الكنائس للوحدة
    انا نفسي الناس كلها تعرف نا المسيح لم يكن ارثوذكسي ولا كاثوليكي او بروتستانتي
    لكن هذه التفرقة من صنع البشر..
    كل واحد فينا بينظر للمسيح من زاوية…بس مش معنى كده ان الزاوية بتاعتي هي الصح و الباقي غلط
    كلام ابونا داود بيرجعنا للوراء سنين كتيرة وللاسف بيهدم مجهودات كتيرة لوحدة الشعب

    ربنا يباركك ويوسع تخومك اخ روماني

    • RomanyJoseph says:

      … الإنسان يعشق التحزب .. دا حقيقي يا شادي
      والمسيح لا ينقسم… وكل تحزبنا بيقول ان المسيح بعيد عننا

      ربنا يباركك يا شادي ويبارك رؤيتك اكتر واكتر

  38. Joe says:

    فى الواقع مقال فى منتهى الدقة والوضوح والنقد البناء … ولكن من يسمع !!! شكرا رومانى

    • RomanyJoseph says:

      شكرا جو
      الناس تظن ان النقد باب جميل وحلو
      ولا يعلمون كم الرفض والمشاكل التي تحل بي بسبب الإنتقاد..
      لكني لن اتوقف علي أن أقول الحق
      ربنا يباركك

  39. Abanob says:

    بما أنك أرثوذكسى قبل ما أكمل … هل تعتبر موقف أثانثيوس الرسولى تعصب ؟؟؟ لأنه أكيد وهو بيدافع عن الإيمان كان بيطلع أخطاء عند أريوس

    • RomanyJoseph says:

      انت قريت كتاب ضد الاريوسيين؟
      لو قريته قولي.. ولو ما قرتوش اقراه ورد علي الأسئلة دي

      هل اثناسيوس وقف وقال انا اقوي اللي معايا اكتر؟
      هل اثناسيوس قال لأريوس انا ايماني افضل ولا ناقش غلطات باثبات ودليل
      هل اثناسيوس كان متعصب لمجموعة من الناس ولا كان بيقول الحق

      اخيرا بقي
      سؤال المليون جنيه
      هو انت شايف اخواتك البروتستانت هراطقة.. واحنا بنرد عليهم؟؟

  40. “\عايزة اسال سؤال ومحتاجه اجابه عليه “من هو المؤمن فى المسيحيه بحسب الكتاب المقدس
    ؟؟

  41. kemo says:

    الرب يباركك
    قل في هذه الايام من يجعلون غرضهم المسيح فقط
    ونري الحقول مبيضه للحصاد من حولنا ونحن ننشغل بأمور لاتنفع
    ليتنا نصلي لكي ننال شرف في خدمه السيد

    • RomanyJoseph says:

      شكرا يا عزيزي
      امين يعطينا الرب قلب حسب قلبه وينقينا من كل امر يحيدنا عن طريقة
      ربنا يبارك حياتك

  42. Amir says:

    أنا أرثوذكسى و بحب أبونا داوود لمعى جدا وفرحان بما قالة ولكن من وجهة نظر مختلفة.
    أولا ما قالة أبونا داوود سقطة فى نظرى المتواضع وهذا جيد حتى لا يقدس البعض الرجل و يعتبرونه أنه ممتاز. فهذا الفكر الشرقى الذى يحب و يكره ولا يستخدم عقلة يجب أن يستفيق من منطق التفكير هذا. فالقديسون بشر و يخطئون ولا عصمة لاحد فلا غرابة أن يسقط أبونا داوود لمعى فى أحد وعظاتة وهذا لا يغير تقديرى له.
    المسيح عندما انتقد الكتبة و الفريسن لم ينتقد اليهودية أو تعاليم موسى بل إنتقد إسلوبهم البشرى. ومن هذا المنطق أنا أعتز بإرثوذكسيتى مع إحترامى لجميع الطوائف المسيحية التى أعتبرها جسد المسيح المتنوع.
    وسائط النعمة التى تقدمها الكنيسة الارثوذكسية هى وسائل للخلاص و التقرب للمسيح وهذة الوسائل ليست ميزة للعقيدة بل هدية لمن يقبلها. للأسف التعصب الأرثوذكسى البشرى إعتبر ممارسة هذه الطقوس هدف فى حد ذاتة و الحقيقية غير ذلك.
    سأعطى مثال لتوضيح الفكرة. قررت عدة مجموعات من البشر الذهاب إلى الإسكندرية. فقرر البعض السير على الأقدام و قرر البعض إستخدام البعير و قررت مجوعة آخرى أن تستخدم القطار و البعض أراد إستخدام السيارات الخاصة. ففى النهاية الكل سيصل مهما تعددت وسائل المواصلات. فأن أتباهى أننى سأصل أولا ليس هدف المسيح. أتباهى أن القطار أفضل وسيلة لن يفرق هذا الموضوع عند المسيح.
    الكارثة الحقيقية أن الذى يتباهى بأنه سيأخذ القطار كوسيلة أفضل ويتجه بركابة نحو أسوان لأن كل تركيزة أن يستخدم أفضل وسيلة مواصلات دون الإهتمام بالوجهة التى سيتحرك نحوها القطار.
    المتعصبين من الأرثوذكس يركزون على الوسيلة (القطار) أكثر من الإهتمام بإتجاه تحرك القطار.
    فوسائط النعمة و أسرار الكنيسة وسائل تنقل الإنسان لحضن المسيح بسهولة لو كان الإتجاة صحيح. وفى نفس الوقت هى كارثة روحية لو الإتجاه خاطئ حيث تتحول الطقوس الروحية لطقوس وثنية خالية من اى روح و يعتقد من يمارسها أنه يسير بالإتجاه الصحيح لمجرد ممارستها.
    فى النهاية لا غرابة لو وصلت المجموعة التى سارت على قدميها إلى الإسكندرية وضلت المجموعة التى أستقلت القطار طريقها ووجدت نفسها فى النهاية فى أسوان.
    مكتوب.
    بل اختار الله جهال العالم ليخزي الحكماء.واختار الله ضعفاء العالم ليخزي الاقوياء.
    ايها الجهال والعميان ايهما اعظم القربان أم المذبح الذي يقدس القربان.
    ليس كل من يقول لي يا رب يا رب يدخل ملكوت السموات.بل الذي يفعل ارادة ابي الذي في السموات.
    واما بنو الملكوت فيطرحون الى الظلمة الخارجية.هناك يكون البكاء وصرير الاسنان.

    • RomanyJoseph says:

      شكرا يا أمير جدا لمشاركتك القيمية
      عجبني كلامك واسلوبك
      حين احيا ما عندي سابارك به الناس لا اعيارهم به

      ربنا يبارك حياك وفكرك المستنير وعمق كلامك

  43. Abanob says:

    konna wsalna l7ad (4min.&38sec.) w lsa till now msh fahem y3ni a “your comment is awaiting moderation” ma 3alena ana ha3ml elli 3alaya w akamel 😀
    (@6min.&5sec.) “”ta3arado lel moot mn agl nashr el engeel”” 2olli kda ta3reef el shohada2 3andak ?? … da b3’ad el nazar 3n 2n el engilyeen maby3trfoosh aslan bel shohada wel kdiseen
    (@6min.&38sec.) enta 2olt hna elli fih el shefa 😀 bas halfet nazarak le 7aga … meen fina yesta7e2 yetnawel mn Gasad el Masee7 w Dammoh … ma7adsh … laken e7na bntnawel 3shan me7tageen msh 3shan mosta7keen … El Masee7 mamana3sh el mar2a el 5at2a 2naha tokabel reglih w t3’slha bdmo3ha w tmsa7ha bsha3raha … ya RAB tkoon el resala wslet 🙂
    (@9min.&41sec.) ana 3azmak 3ala el odas el awalani youm el 7ad [bybtdi 6 am] fe ay knisa orthodox te5tarha fe shoubra 😀 w mwaslatak 3ala 7sabi w ha3zmak 3al ftar kman ya sidi 😀 😀 w t3ala nshoof ana wnta m3 ba3d lamma btet2al Ameen Ameen Bmawtk YA RAB nobasher btet2al ezay
    mawdoo3 el hegra da msh ha2dar arod 3alih 3shan m3andeesh 3ano ma3lomat bas elli a3rafo 3an elli byroo7 georgia blzat 2no byb2a ray7 3shan forset 3amal 🙂
    (@11min) bardo rge3t tani tetkalem 3an el sha3b w sayb el kalam 3n el 3akida
    finally a7b a2olak … el orthodoxy elli 3awz yroo7 e7sbha sa7 law modrek e5tlaf el 3akida w thabet fe 3akidtoh yetfadal yroo7 mafeesh mashakel … eli may3rafsh hayb2a byfarat fe 3akidtoh
    that’s my opinion elli msh 3aref el nas hatshofha walla hatfdal awaiting moderation 😀

    البابا أثانثيوس حامى الإيمان قيل له العالم كله ضدك يا اثناسيوس فقال وانا ضد العالم وده عشان كان مؤمن بعقيدته و بيدافع عنها مش عند ولا عشان كان متعصب

    • RomanyJoseph says:

      حضرتك شايف ان اللي مات علشان المسيح وهو بيبشر بيه مش شهيد؟
      ممكن تجاوبني بس بكلمة واحدة علشان انا شخص احب البساطة
      نعم أو لا
      معلش ما قدرش اكمل ووقفت عند النقطة دي

  44. marmar says:

    كلام رائع يا استاذ روماني وانا عن نفسي أرذثوكسية وأتفق مع هذا الكلام تماما

    • RomanyJoseph says:

      شكرا اختي العزيزة
      واري في كل مستنير مثلك أمل وشخص صاحب رسالة في الوقت القادم
      اتمني ان اراك نامية في المسيح اكثر واكثر
      شكرا لك

  45. كونى إنجيليى, لا يسعنى أن أقول أى شىء غير الكلمة الشهيرة التى نقولها بعد الخدمات فى الكنيسة الإنجيلية “ربنا يباركك” لكنها فعلا نابعة من قلبى. أتفق معك فى كل ما قلته خاصة فيما يخص الكبرياء والشعور بالبر الذاتى فى بعض أفراد الكنيسة الإنجيلية.

    ويجب على جميع المسيحين فى مصر سواء أباء كهنة أورثوزكس أو قساسة إنجيلين أو كاثوليك أو شعب من من أى الأطراف, أن يدركوا أمرا واحد أن الكنيسة المصرية مقبلة على مرحلة تاريخية (هى بدأت بالفعل) من الوحدة ما بين الطوائف, وحدة فى الصلاة والعبادة فقط. وطبعا إبليس مش هيقعد ساكت يتفرج, فما يحدث من إنشقاقات هو مجرد حرب من عدو الخير, ممكن أن يحارب بها أى شخص مهما كانت قامته الروحية.
    ربنا يباركك ويبارك كل كنائس مصر ويملاها بمجده.

    • RomanyJoseph says:

      شكرا عزيزي ديفيد
      واتمني ان اري جيل مستنير مثلك واخرين كثيرين اعرفهم يخرجون الخشبة التي في عين طائفتهم وانتمائهم لنصل الي وحدانية الإيمان والقلب الواحد

      ربنا يبارك حياتك ويعطينا حلولة

  46. makrous says:

    bos….kol wa7d 3ndoh r2y m5tlf…………..fd r2y abouna w sydna lw7dhm, wlakn elbaba Tawadros 3ndoh r2y tany fe elvdio dh fe d2y2a (8)

    • RomanyJoseph says:

      شكرا عزيزي مرقص.. صلي لأجلي ولأجل النور ليدخل لي ولكنيستنا وشعبنا المحتاج للنور..أي المسيح نفسه

  47. bassem berty says:

    مش لاقي كلام اقوله غير ان المقال رائع جدا
    والمسيح يباركك

  48. ramez says:

    صدقني كلامك حلو جدا ……… انا معاك ان كتير من اللي قاله ابونا كان مبالغ فيه …….ولكن برده ارجع ولقول ان الخطا في التطبيق و الممارسة و لكن العقيدة و الايمان و التعاليم الارثوذوكسية هي امثل و اصدق تعاليم و اقربها للكتاب المقدس ……فسيبنا بقي من الكلام عن الارثوذوكس بيعملوا ايه و الانجيليين بيعملوا اه و البروتستانت بيعملوا ايه …….. ندور بصدق عن جوهر كل عقيدة …….. هنلاقي ان اعظم تعاليم هي تعاليم المسيحية الارثوذوكسية وهي فعلا اكتر كنيسة مفتونة بحب عريسها السماوي و كل التدقيق و التمحيص اللي بيسموه حرفية في العقيدة الارثوذوكسية هو ان الكنيسة بتحاول علي قد ما تقدر انها تعد شعبها نفسا و روحا و جسدا لمقابلة عريسها السماوي ……و بتعدهم للسير في طريق الكمال المسيحي …… وربنا يباركك بجد علي صدق بحثك عنه

    • RomanyJoseph says:

      شكرا رامز لكلامك
      وهذا ما يجب ان نحاول أن نفعله
      يوم ان نخرج الكنوز لن نحذر اولادنا من الذهاب لمهرجان احسبها صح
      بل سنقول لهم اذهبوا واجعلوا الناس تري النور الذي عندكم

      شكرا ليك مرة اخري وربنا يباركك

  49. michaelnabilsamy says:

    أعتقد أن أي إنسان ذاق لذة الإلتصاق بالمسيح سيفهم كلامك وإعتقادي إنه كلام منساق بروح الله.
    أما الناموسيين والمتكبرين فأذهانهم عمياء وإن كانوا مغروسين في الكنائس لكنهم لم يبصروا نور المسيح.
    ربنا يباركك أخويا العزيز ويستخدم كلماتك بالروح لإستنارة كثيرين

    • RomanyJoseph says:

      ربنا يباركك اخي العزيز مايكل
      ويعطي نور وتواضح وصراحة مع النفس لنا كلنا
      شكرا لك وصلي لاجلي ولأجل جسد المسيح

  50. sam says:

    فى البداية قبل ان اقراء كلامك والذى تعتقد انت انه انتقاد رد موضوعى استمعت الى فيديو ابونا داؤد لمعى ثم بعد ذلك قراءت كلامك الذى قد يبدو لمن لم يسمع ما قاله ابونا داود انه رد موضوعى ولاكن سريعا ما اكتشفت ان هذا الرد لا يمت للموضوعية بصله لذلك نصيحتى لكل من قراء هذا الكلام الكثير المليء بالاتهامات التى تصبها انت بل وتاخذ من الكلام وتطفى علية وجهة نظرك وتعمم دون ان يكون هناك ذكر لما تقول فى الفيديو فتبدو لى كشخص اراد ان يجزب الانتباه بمحاوله انتقاد شخص ابونا داود لمعى شعرت من كلامك انك لم تفهم قصد ولا مضون كلام ابونا داود بل ان هناك شئ اخر كان يسيطر عليك وانت تستمع للكلمات وتحللها كيفما تريد على عكس الحقيقة تصرح بما لا يقول لتنتقد ما اثرته انت اخشى انك توجه انتقاد كان احرى بك انت تقوله لنفسك حيث انك انت الان من يدين غيره ويتهمة ويتباهى باراقم ونسب ليس من المعلوم مدى دقتها وصدقها ومن هو مصدرها ومصلحته تتجه الى اين
    اسمع الفيديو تانى بس يا ريت بنيه صافيه لم يخرج ابونا داود بتصريح ضد طايفه ولم يهاجم طايفه بعينها كان رده على سؤال حول احسبها صح ولم يتترك هو الى المعتقدات التى تمثل اساس فى اى طائفه هو من كان موضوع اذ انه ذكر ما يراه عيوب ولم يغفل ان يذكر ما لهم من مزايا انت من حول الموضوع الى طائفية وتعصب على عكس ما يتضمن الفيديو راجع نفسك وراجع ضميرك

    • RomanyJoseph says:

      عزيزي صمؤيل
      انت تشكك في ارقام نقلتها من مواقع احصاء عالمية كتبتها في الحواشي لمجرد أن الرقم يختلف عن ما قاله الاب داود لمعي بلا دليل
      وتريديني ان اراجع نفسي وتطالبني بسماع الفيديو
      اعتقد ان حضرتك محتاج تقرا المقالة كويس
      وممكن لو عايز تثبت حاجة تبذل مجهود وتشوف المواقع ومصداقيتها وترد بموضوعية
      واشجعك ان تكتب مقالة علي اخطائي في الرد وتحاملي بموضوعية ونقاط محددة
      اما الكلام الذي العابر او الخالي من الدليل… فلا اعتقد انه مجدي
      بالنسبة لنقطة الإدانة الشهيرة

      اتمني ان تقرا رايي البسيط في الفارق بين الإدانة والتمييز

      https://romanyjoseph.wordpress.com/2011/03/30/%d8%a8%d9%8a%d9%86-%d8%a7%d9%84%d8%a5%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%a9-%d9%88%d8%a7%d9%84%d8%aa%d9%85%d9%8a%d9%8a%d8%b2/

      شكرا لك

  51. it’s not about what father daoud said it’s about how everyone now trying to proof he is right …… as for me i find it amusing what every protestant or orthodox is doing right now :):)

  52. منقول عن ابونا القمص بسنتى جرجس

    اعتدت منظر هذا الرجل جالساً يستعطى على رصيف ترام محطة ( الإبراهيمية ) ، كنت طفلاً فى يد والدى خمسينات القرن الماضى حينما كان الفقير اليونانى الأصل ( الخواجة ينى مخالى ) ينادى مستعطفاً المحسنين ويده مفرودة تستقبل قروشهم : ” مخالى حسبها غلط ، مخالى حسبها غلط … ” .

    سألت والدى ، كيف حسبها غلط ؟ ، قال كم كان غنياً جداً ، فلم يحسن إستثمار ثروته ولم يحسب حساباً لغدر الزمن وغلاء المعيشة فإعتمد على رصيده وأغلق محالاته ، وتكاسل عن تجارته وراح يصرف بغير حساب ظاناً أن أمواله تكفى عمره مهما طال ، فإذا بها تفرغ ، وإذا به فقيرُ يستعطى على رصيف محطة الترام .

    حكوا لى فى مدارس الأحد عن مثل الوزنات ( مت ٢٥ ) ، مازالت صورة الخادم عالقة فى ذهنى يحكى ، ومع صوته أرى الخواجة ( مخالى ) الذى إعتمد على النعمة وأنكر الأعمال . أرى من ( حسبها غلط ) ، ومن حسبها صح ..

    والتعبير ( إحسبها صح ) صار مشهوراً هذه الأيام ، صار عنواناً لمؤتمرات ، وإعلاناً عن نشاطات ، ورأيت الالاف مبهورين بأشخاص المتكلمين ورنين الكلمات ، وقلت لنفسى ترى ، من حسبها غلط ، ومن حسبها صح ؟

    هل تظن أن من إعتمد على مسيحيته والخلاص المجانى فأنكر الجهاد وأعمال التوبة والأسرار ظاناً أن أموال ( الخواجة مخالى ) تكفيه ، مردداً ( لقد خلصت ، المسيح فدانى ، أنا من يعيش فى النعمة … ) هو من حسبها صح ؟ أم من تاجر بوزنات سيدة وجاهد بالصوم والصلاة فى سهر روحى ، باحثاً عن الباب الضيق ( لو ١٣ : ٢٤ ) مبكتاً ذاته فى الإعتراف ، مستمعاً لصوت الروح ينادى على فم لسان العطر بولس ( تمموا خلاصكم بخوف ورعدة – فى ٢ : ١٢ ) هو من حسب

    ها صح ؟

    ترى هل حسبها أثناسيوس الرسولى ” غلط ” حينما وقف ضد العالم مدافعاً عن الإيمان والعقيدة ؟ وهل صارت العقيدة رخيصة حتى هانت علينا فى زمننا الرديء فظننا أنفسنا أذكى من أثناسيوس وديسقوروس وصموئيل المعترف وأبطال الإيمان الذين قبلوا النفى والسجن والسيف دفاعاً عن الإيمان ، هل ظننا أنفسنا أذكى منهم ونحن الذين ( نحسبها صح ) ، وأفنوا هم حياتهم ” غلط ” ؟

    من حسبها صح هو من تبع المسيح بإيمان كامل ولم يتركه معتمداً على فكره : ( كيف يقدر هذا أن يعطينا جسده لنأكل ؟ ) يو ٦ : ٥٢ ، من حسبها صح هو من ثبت فى ما سلمة القدوس لتلاميذه : ( إقبلوا الروح القدس ، من غفرتم خطاياه تغفر له ومن أمسكتم خطاياه أُمسكت ) يو ٢٠ : ٢٣ ، من حسبها صح هو الذى تقابل مع يسوع فى ضوء كلمته الصادقة ولم يذهب مع نيقوديموس ليلاً فلم يجادل معه ، بل تأكد من فاعلية الأسرار والميلاد الفوقانى ( يو ٣ ) ، من حسبها صح هو من ثبت فى الإنجيل كما تشرحة الكنيسة وكما فهمه الآباء ..

    لم يحسبها صح من أنكر التقليد والأسرار والجهاد الروحى ، لم يحسبها صح من إستهان بدماء أبطال الإيمان وسهرهم على حفظ الوديعة ، لم يحسبها صح من خان أمه الجامعة الرسولية وتبع مستحدثات العصر وفكر الغرب الذى فشل فى جذب بنيه إلى الإيمان فراح يعتدى بالترغيب والإغراء وزُخرف الكلام على أبناء كنيسة عريقة عانت مالم تعانية أى مؤسسة روحية فى العالم كله من أجل تسليمنا الإيمان .

    هل كان البابا كيرلس يحسبها ( غلط ) وهو يرفع القداسات اليومية ، ويسهر فى صلوات التسبحة الليالى والليالى ؟ لقد قاد الكنيسة عصراً من أنقى وأزهى عصورها فقط بقوة الصلاة وعمق تمسكه بمنهج الكنيسة الآبائى ، ولن يشيخ منهجنا أبداً
    طالما وجد من يحسبها صح ، ويرى فى أمثلة البابا كيرلس مثالاً تُتبع خطواته

    لم يحسبها ( غلط ) ذلك الناسك الشاب الذى حمل صليبه وتبع سيده وباع فدادينه وسكن الجبال والبرارى وشقوق الأرض ، هذا هو أنطونيوس الذى لم ير فى سكب المرأة لطيبها على أقدام القدوس إتلافاً أبداً ( مت ٢٦ ) ، بل هو من حسبها ( صح ) فرأى فى نسكه وصلواته كنزا يحمله إلى الأبدية ، فباع الرخيص ليربح الكثير ، وهرب الباب الواسع وبحث عن الضيق ، ودخل من منهج الكنيسة ولم يستهن بالنعمة بل إدخر بالجهاد والسهر .

    كم أصلى من أجل شبابنا وشباتنا ألا ينخدعوا أبدا فيتركوا بابهم الضيق إلى الواسع السهل ، ففى السهل الخداع ، وفى البريق ضلال الطريق ، وفى الإستهانة بالوديعة خيانه ، وفىما نظن أنفسنا ( نحسبها صح ) إذا بنا على رصيف محطة الإبراهيمية نستعطى بعد أن فقدنا الغنى الحقيقى الذى سلمته الكنيسة لنا

    • RomanyJoseph says:

      عزيزي القس يحنس
      فعلت مثل الاب داود لمعي…تكلمت علي صحة إيماننا ونسيت عار سلوكنا… نسيت اغلبيتنا لا يسلك بالإيمان الذي نتفاخر به
      ولو كنا نسلك لكانوا عرفونا من ثمارنا
      لم نكن نرتعب من مهرجانات البروتستانت الذي انا انتقدها واعترض علي امور كثيرة فيها
      لكن لو كنا نسلك بالتقوي كما عرفها اثناسيوس وكتبتها في المقالة..لكنا ذهبنا لاحسبها صح لنعرف الناس إيماننا ونريهم نورنا
      لكن كوننا مرعوبين…مكفرين الاخرين
      نفتخر بنظريات إيمانية سليمة ونحن ابعد ما يكون عنها…كل ذلك دليل علي الكبرياء والتعصب والتطرف
      انت ايها الاب كررت كلام ولم ترد علي ما ذكرته…انا انتقدت سلوكنا… وليس إيماننا المسلم
      لم ترد علي حالات الطلاق المنتشرة كالمرض في الكنيسة واري انك راعي ومؤكد رأيت؟ هل هذا الاإيمان الأرثوذكسي؟
      لم ترد علي تهاني الاساقفة اوالكهنة في جريدة وطني والتي تتعدي ال3 ملايين في السنة من فلوس الفقراء
      لم ترد علي منع كتب ابي المحبوب الاب متي وطره وتكفيره في مؤتمرات العقيدة وغيره من الخدام المستنيرين
      يعوزني الوقت أن اكلمك علي الفساد المادي في الكنيسة والفساد في مشاكل الطلاق.. وتكفير الأخرين

      اصلي من اجلك الا تقول لنا اثناسيوس ابا… لو كنا ابنا اثناسيوس لفعلنا افعال اثناسيوس…لا تفتخر به بل تبكي علي حالنا مثلما بكي نحميا
      فالشعب في شر عظيم وعار…

      ليعطيك الرب حسب قلبي

  53. Medhat Metry says:

    هل مطلوب من كل واعظ أن يعطي حساب عن كل الجالية القبطية في مصر.
    اللوم يوجه للبابا المتنيح وللاساقفة الحاليين.
    ابونا داود لمعي رفض يفتح معي باب عيوب القادة لان ذلك يؤثر فيه شخصيآ ويتعبه داخليآ.
    أؤكد أن ما في الفيديو حقائق لا تحتاج إلى نقاش وأن مصدرها نابع من دعوة للتأمل في واقع اكيد وليس غرضه التنديد أو ازدراء الآخر.
    ياريت نلوم المسبب الأصلي في الحالة التي وصلت إليها وكنيستنا بدون التعرض لمن يبني مثال ابونا داود لمعي.
    تعداد المسيحيين خارج مصر أكثر بكثير جدآ ولكن القلة القليلة التي مازالت حاضرة في كنائسنا يمثلون لي على الأقل عشر مسيحيين العالم اللي ممكن اسميهم مسيحيين.
    مدحت، NC

    • RomanyJoseph says:

      شكرا لتعليقك يا اخي العزيز مدحت
      الاب داود شخص احترمه وانا متفق معك… ربما يلام علي صمته ولكنه ليس من المشتركين في وضعية حال الكنيسة بل هو شخص بناء

      اعتقد انه كان يحتاج ان قول كلمة حق
      ونتعلم جميعا أن الزمن اختلف

      حين ينتهي زمن رئيس دام اكثر من 30 عام، وبطرك دام 40 عام في شهور قليلة، وتنقلب الاحداث، ويتغير الزمن بشدة عن العشرة سنين الأخيرة بسبب ثورة الاتصالات الخرافية، حني انه لا توجد كلمة تقال إلا ويعلمها الجميع في لحظتها، واصبحت مصادر معرفة الحق والإستنارة منشورة وموجودة كما لم يحدث في زمن عبر تاريخ البشرية..يجب أن نقف وقفة

      تعلمنا أن الخليقة كانت تتهيا لمجئ المسيح بحكم الدولة الرومانية لانها نشرت لغة ومهدت طرق، الان الرب ربما يهئ لمجيئه الثناي من خلا التكنولوجيا… الان فضحت التكنولوجيا زيف الكثيرن واظهرت امانة كثيرين اخرين، حتي ان خريطة الاصدقاء والقرب الناس لعبض اختلف بشدة، بل دعني اشاركك ان بسبب تلك الثورة التكنولوجية تباركت باخوة جدد لم اتخيل أن أنالهم في حياتي، وانفضح زيف من كنت اظنهم اخوة واباء

      يجب أن يعلم كل خادم فكر الرب وتغير الأزمنة، يجب أن يعرف كل خادم امين يخدم الرب أن الزمن تغير وولي ولن يمكن أي يرجع ولا طريقة الخدمة القديمة، ويجب أن يجلس امام الرب ويفهم الازمنة والأوقات، فمنهج الصمت والسكون عن الحقائق المؤلمة لكي لا يعثر الناس ربما كان نافع في زمن مختلف هم لا يعرفون فيه يمينهم من شمالهم، لكنه الأن ما تحاول ان تخفيه وتتكتم علي ما يراه الكل ربما قبلك،

      الوضع معكوس، لذا صمتك سيحسب عثرة ليك، وستجد ان العثرة تاتي منك، وبسببك وليس من الأخرين، ملحدين كثيرين خرجوا بسبب صمت خدام امناء ومحاولتهم مسك العصاة من الوسط، فصدم منهم الأمناء وظنوهم مرائين، قيا خدام الله افهموا الزمن والترتيب واجلسوا امام الرب وكونوا امناء وتجاوبوا مع عمل النعمة وإلا صرنا كاليهود ويفوتنا مجي المسيح

      شكرا لك اخي العزيز مدحت

  54. 159753 says:

    enta radet 3ala kelma kelma men el video laken men 3`er ma tefham el video.
    3ashn keda radak ya5od zero

    • RomanyJoseph says:

      كنت اتمني تكلمني بموضوعية
      أعتقد انا لوقلتلك ان علقت من غير ما تفهم تعلقي علشان كدة تاخذ زيرو
      انت مش هاتقبل الكلام دا
      فكما تريد ان يفعل الناس بكم افعلوا انتم هكذا أيضا بهم
      شكرا

  55. michal says:

    I’m open minded orthodox-lover sinner, and I love many evangelist speakers and servants, BUT if you really an orthodox as you claimed in the begining of your talk you’ll know that Abouna Dawood was very realistic and very true. unfortunately the protestant spiritual meal is really nice and refreshing, but still really really lite and barely has depth. I have no doubt in their faith and their love to God, but abouna was talking about the spiritual benefit for the attendants.

    • RomanyJoseph says:

      totally gree with you Michal, I know and I’ve mentioned that in my article, I just point out to the stick in our eyes, I’ve leant to live this way

      God bless you in his love and Grace
      thanks of the comment

  56. sam says:

    “نسي التعصب حتى نحو أبناء الكنيسة القبطية مثل الأب متي المسكين والأب مكاري يونان والأنبا غريغوريوس والقس إبراهيم عبد السيد وغيرهم من الخدام المستنيرين الذين تم رفضهم من الكنيسة وذبحهم بحج واهية مريضة. ”
    هذا كلامك وانت كاذب فيما تقوله الاب متى المسكين الأب مكاري يونان والأنبا غريغوريوس والقس إبراهيم عبد السيد ليسو مرزولين كما تقول سوف اتحدث عن شخص ابونا مكارى لانه من الموجودين حاليا هو الان يخدم فى كنيسة ارثوذكسية فليس انه انتقد من اشخاص فى شئ ما انه مرفوض مقالك مليان مغالطات واتهامات راجع نفسك وراجع ضميرك

    • RomanyJoseph says:

      عزيزي صمؤيل

      حضرتك قبل ما تهاجمني وتتهمني بالكذب كان ممكن تسألني إيه دليلي
      حضرتك ممكن تسمع مؤتمر العقيدة سنة 2006 حيث قام الأنبا بيشوي بالقاء محاضرة اسمها الخط المشترك بين تعليم ماكس مشيل ومتي المسكين
      وفيها طلع الاسقف ان الاب متي المسكين هاجم الله واللمسيح والإنجيل
      وممكن تقرا كتاب بدع حديثة واللي اللي فيه البابا هاجم الاب متي في كل متاباته بلا موضوعية
      دا غير منع كتبه وحرقها او القائها خارج كثير من المكتبات من قدام عيون كثير من الخدام
      اما عن الانبا غريغوريوس ممكن تقرا السيرة الذاتية وتشوف بنفسك اللي اتعمل فيه لا ينطق به
      والاب

      اما ابونا مكاري فممكن تسمع الأنبا بيشوي قال عليه انه بروتستانتي ومندس خمسيني

      واخيرا الاب ابراهيم عبد السيد تم شلحه ومنعوا حتي الصلاة علي ثمانة لانه كان بتكلم علي بعض الامور الغير منضبطة في الكنيسة

      خوفا من انتشار الفكر البروتستانتى..: البابا يسحب كتب متى المسكين من الكنائس

      http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=247450

      الأنبا بيشوى: مكارى يونان متفق مع الراجل إلي عليه شيطان

      مؤتمر العقيدة 2006

      http://copticwave.com/sound/download1.htm

      السيرة الذاتية للأنبا غريغوريوس الأجزاء: الاول والثانى و الثالث – See more at:

      http://coptic-books.blogspot.com/2012/10/blog-post_31.html#sthash.xHhrqtP3.dpuf

      اخيرا…دا فيديو جمعت فيه بالصوت والصورة تعصبنا

      لك كل المحبة والاحترام

      • sam says:

        بدايتا يبدو انك لم ترى كلامى الذى يسبق هذا الجزء ولم ترى من كل حديثى الا كلمة انك كاذب لانها ازعجتك عزرا لم اقصد ازعاجك ولاكن من الوقع الذى لمسته واعيشه لست محتاج ان ادخل الى هذه الروابط الكثيره لاننى انتقد تعميمك اخطاء اشخاص لتشملها انها اخطاء كنيسه كلها ابونا مكارى والانبا غريغوريوس بالاخص لهم مكانه كبيره داخل الكنيسة الارثوذكسية وكتبهم موجوده داخل الكنائس ولا احد يرفضهم لا تتخذ تصرفات اشخاص لتعممها

        • sam says:

          ولك كل المحبة والاحترام ايضا

        • RomanyJoseph says:

          عزيزي اتمني لو عندك وقت ان تقرا ما تم فعله في الانبا غريغوريوس والمعاناه التي عاناها
          وكذلك الاب متي… وفي مؤتمر العقيدة 2004، قال الانبا بيشوي كلام مهين وسئ جدا علي الال مكاري
          ووصفه بالفاظ لا تليق وكانت اول مرة اسمعة ولم اصدق مثل هذا
          صدقني الامور صعبة وفوق الطاقة وكثيرة
          التعميم ليس خطيةإن كان بوعي…فين اقول ان حي مصر الجديدة حي راقي هذا لا يمنع وجود شوراع سيئة فيه
          وان تقول اننا في حال سئ لا يمنع ان هناك قلة في حال مختلف
          والله نفسه استخدم التعميم بل والمبالغة في وصف حالة شعب اسرائيل

          طوفوا في شوارع اورشليم و انظروا و اعرفوا و فتشوا في ساحاتها هل تجدون انسانا او يوجد عامل بالعدل طالب الحق فاصفح عنها (ار 5 : 1)

          اتمني قراة المقالة التالي لو عندك وقت
          “بين التجاه والموقف”

          https://romanyjoseph.wordpress.com/2012/05/26/%D8%A8%D9%8A%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%A9-%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%88%D9%82%D9%81/

          صدقني قد تكون محتاج ان تري الروابط لو عندك وقت ربما تدرك امر مختلف عما اعتدنا عليه.. وربما يكون الله طالب منك رسالة يعطيها لك ويفرح قلبك به

          شكرا لك

  57. Ghayes Naguib says:

    thanks Romany for your words .GBU.

  58. Lucy says:

    حلو اوى تحليلك للموقف
    لو احنا فعلا عندنا التنظيم دة فى تفكيرنا كاننا اتغير فى كل حاجة ربننا يحافظ عليك و يعيطيك نعمة و حكمة فى كل حاجة بتكتبها و بتعملها

  59. shenouda luke says:

    بص يا استاذ رومانى بعد سلامى اليك
    احب اولا اشكرك على المقال ده ال رديت فيه على كل كلمه قالها ابونا بس للاسف حضرتك القيت اللوم على ابونا لكنك تحدثت ايضا بعنف وتعصب شديد وانت ايضا ذكرت ان الكثير من البروتستانت يكفروننا كارثوذكس وانا شخصيا اعرف احد اقاربي انجيلي للاسف بيعلموهم كره الارثوذكس ف كنايسهم ف متلمش على حد بيتكلم على شي بعصبيه وحضرتك ترد عليه بعصبيه او تعصب يعنى
    انا منكرش ان المقال رائع بصراحه وان ابونا المفروض يكون مثال للمحبه مش للهجوم بس لو هاتبص على العقيده شوف الانجلييين عموما والبروتستانت يعنى ايه معتقداتهم ايوه فيهم ناس بيلقبوا بفلاحين الكتاب المقدس وذلك لكثرة قراءته الشديده ف الكتاب ولكن ايضا ليهم تفاسيره ومعتقداتهم الغريبه واحنا برضو عندنا عمالقه ف الكتاب المقدر ربنا بيديهم نعمه التفسير
    انا مش هادخل مع حضرتك حو اختلافنا معاهم ف المعتقدات لكنهم بالفعل بيهاجمونا كتير اتمنى من حضرتك برضو تعرف ان هناك الكثير لا ياخذون احسبها صح على محمل الصلاه مثلا ولكنه اداه ترفيهيه فقط بحجة الصلا ولكن لعمل علاقات وصداقات ومال الى ذلك وليس الهدف الاول والسمى (الصلاه) شكرا لحضرتك ولطول اناتك وربنا يتكلم على لسانك ف المقالات القادمه للتهدئه وليس لزيادة العنف والتعصب والطائفيه
    المسيح معاك ويبارك حياتك
    اخوك شنوده

    • RomanyJoseph says:

      أتفق معاك عزيزي شنودة… ويمكن لو قريت في تعليقاتي انا في مناقشاتي مع اخواتي البروتستانت بكفروني ويستحقروني.. وخصوصا كنيسة الأخوة فأغلب من تعاملت معهم هناك يرون انهم الوحيدين في الكون الذين يسلكون بالحق والباقي اشرار ومشوهين وهراطقة.. وقالوا عني اني هرطوقي وبالطبع الاب متي هو الاخر هرطوقي في نظرهم

      هما وجهين لعملة واحدة يا صديقي
      لكني كما قلت احب ان اخرج الخشبة اللي في عيني
      لو كان الاب داود اتكلم علي اخطاء عقيدية لم اكن لأكتب كل هذا
      لكن المشكلة إنه ما قالش أي اخطاء قال احنا احسن
      ودايما تؤلمني فكرة

      لو عقيدتي 100% صح، وعقيدة الآخر 60% صح
      وانا اسلك ب 25%، لكن الأخر بيسلك ب 30%
      اجيب جرأة منين أتفاخر عليه وأقوله انا عقيدتي اسلم واحسن واروع وانت غلط؟

      علشان كدة اتعلم دوما اخرج الخشبة التي في عيني وهذا ما تعلته من الأب متي
      لن انسي اكبر موقف تعلمت منه علي يد الأب متي..حين طرده بعض رهبان الدير بسبب الحسد لقامته… ولم يكتفوا بل قاموا بشكواه للبابا كيرلس وقتها مما ادي إلي حرمانه من الكهنوت
      كنت اقرا القصة في غضب واذ بالرجل يخرج الخشبة التي في عينه ويركز علي أن إيمانه ضعيف لم يتحمل الظلم

      وكان العلاج الذي قدمه لنا الله أخر ما قدم, هو أنه دفعنا لضيقة أشد, فتركنا نتضايق إلي اقصي ما يمكن أن تكون الضيقة, الي الحد الذي بعده لا تسمي ضيقة, بل موتا, إلي أن إنكشف الوعي الإلهي فينا اخيراً, وفي لمحة من الروح, إكتشفنا علي ضوء التجربة العظمي, وبمعرفة نور الله ما كان مدفونا فينا من بغضة وغضب وحقد وعداوة, وتحققنا علي نور عدل الله أن هذه البلوي (ال الضيقة الخارجية), متعادلة تماما مع ما فينا, ككميتين متعادلتين, وكلا الكميتين يتساوي مع الموت الأبدي وهلاك الروح.

      فكانت لحظة الاكتشاف لحظة رعب…وفي رعبنا إستتيقظ الإيمان فجاة, فصرخنا بكل كياننا, فكان لطف الله, وكان العبور
      وكان عبورنا شاقا مريرا,كنا لائمين لأنفسنا بل كنا مؤنبين وموبخين لها بشدة عظيمة…. وراينا انفسنا في شبكة الموت… وعبثا حاولنا الافلات لأننا كنا نريد أن نفلت بأنفسنا لا منها, وصيدة الدنيا مصيدة قاسية تطبق علي النفس ولا تتركها, لقد نسجت قضبانها حولنا سنين كثير هي عمرنا كله, وقضبانها من ذات الإنسان, فكيف الإنفلات.

      ولكن بالإيمان صرخنا, والإيمان يفوق الدنيا ويفوق الجسد, لقد عبرنا المصيدة لما جحدنا لنفس, وعبرنا فوق أحاسيس الجسد وشهوات الدنيا.

      ولم يكن عبورنا سهلا, بل كان تمزيقا لأنفسنا, لقد حطما المصيدة, لما حطمنا أنفسنا وصلبنا الجسد, وخرجنا بارواحنا احرار”.

      رسائل الاب متي – الرسالة 74 – سيرة الاب متي ص 184

      ذلك الرجل العظيم

      • shenouda luke says:

        ليس ضعف سلوكك يا استاذ رومانى هو ما سيجعلك ان لا تستطيع ان تتفاخر بعقيدتك لان المشكله هاهنا تكمن فينا كاشخاص وليس كعقيده

  60. مقاله جامده جدا …. وكلام رائع …. لكن الحل ايه ؟؟؟ انا واحد من الناس اصبحت ممزق فعلا بين الارثوذكسيه بكل طقوسها ومعتقداتها … وبين الانجيليه … ؟؟

    • RomanyJoseph says:

      اعطي وقت يا اخي الحبيبي للرب…تعلم منه ستجد في الإيمان الارثوذكسي روائع.. وستستفيد من الإيمان البروتستانتي
      وستجد امور متراكمة في واقعنا القبطية ابعد ما يكون عن المسيحية اصلا
      وكلما نمينا في معرفة المسيح..ستخد امر اسمه الكنيسة المستقيمة والإيمان الحي ينمو فيك
      كنيسة مقدسة واحدة جامعة رسولية

      تحياتي لك وربنا يبارك حياتك

  61. رومانى بصلى ربنا يسندك ويديك نعمه وكنت سألت “ما معنى كلمه مؤمن بحسب المسيحيه والكتاب المقدس ” لان فى الفديو كان ابونا داواد بيقول ان الانجلين مش بيعتبرونا كأرثوذوكس مؤمنين والكلام هنا مش صحيح ومش كامل لان كلمه مؤمن معناها “تصديق فى عمل الصليب والكفارة وان بدم المسيح لينا خلاص بحسب الكتاب المقدس ما بيقول واكيد بجانب اعملنا الناتجه عن ايمانا ” اما باللنسبه للتعليم الاباء الذى ذكرها فهى لا تعلم ما يقال حاليا … واتذكر فديو للبابا شنودة الثالث يقول فيه “انتو عايزين تختزلو السما كلها ويدخل فيها الارثوذوكس فقط لا احد يعلم ولا احد يقدر ان يفعل هذا ” نفسى اقول حاجه اخيرة .. الله فى الاخر معندوش ارثوذوكسى وانجيلى وكاتوليكى للاسف معندوش طوايف !!! بس بتمنى ان الناس تفكر وتبحث وتفكر بأكثر موضوعيه نحيه معتقداتهم المسيح نفسه “قال من ليس علينا فهو منا لما حد من التلاميذ سأله ان فى ناس بتخرج شياطين باسمه لكن مش عايشين معاهم فى نفس المكان ” … الموضوع مش موضوع ارثوذوكسيه الموضوع موضوع سياسه عشنا فيها لوقت طويل وبناخد نتايجها “لا تناقش ولا تجادل يا اخ على “هتعرف اكتر من التسليم والاباء ” وللاسف نسب حاجات كتير للاباء والتسليم بالخطىء وليس لها اى اساس من الاصل

    بشكرك جدا يا رومانى على المقال الرائع ربنا يديك من نورة ومن الاستنارة اكتر واكتر

    • RomanyJoseph says:

      كلامك صحيح.. والسلسة اللي شاركتك بيها بتتكلم علي الموضوع دا بالتفصيل وباحاول فيها انزع الرتوش اللي اثرت علي رؤيةالإيمان بطريقة سليمة

      شكرا ليكي اختي العزيزة مادونا

  62. joseph says:

    Well said, God bless you.

  63. Emad Medhat says:

    المشكلة مش مشكلة ايمان, المشكلة فى تشويه عقيدتنا .. اغلب البروتستانت فى العالم عندهم ايمان ان المسحية فى مصر انتهت بعد الفتح العربى وكل الناس اللى فى الكنايس دول اتباع الفراعنة لاننا واخدين كل العادات والكهنوت و اللغة القبطية فى صلوتنا .. فابونا كان بيوضع ان مشكلتهم, اننا مش عارفين ايمان مسيحى وعايزنا نعرف المسيح من جديد بس بطرقتهم

    • RomanyJoseph says:

      انا بارد علي البروتستانت بموضوعية في النقط دي يا عماد
      يعني مثلا تصميم خيمة الاجتماع العالم هو نفس تصميم المعابد الفرعونية العالم.. واهو من الكتاب المقدس
      يبقي نتعلم حاجة…ان الله يقدس الأمور الأمور فيه… وبتكون مختلفة
      اللي عمله الاب داود لمعي هو انه قال أننا احسن منهم لاننا اقوي ونظرياتنا سليمة

      شكرا ليك

      • Emad Medhat says:

        ماشى ماهو مغلتش زز ماهو قال اننا بنعيش الانجيل احسن من الناس اللى مسمين نفسهم انجيلين وبس وفاكرين ان الباقى ميعرفش حاجة عن الانجيل ولا المسيح الا هم وبيترطقتهم بس .. انا اسف انت بتحلل الموضوع علشان تاخد شهرة وبس

        • RomanyJoseph says:

          فعلا انت جيبت من الاخر..
          …انا عايز اشتهر
          وفعلا الانتقاد بفتح عليك ابواب النعيم وقبول الناس..مش بيخليهم رافضينك وبيقولو عليك متكبر وبتدين ولا بيخليهم يكفروك
          فعلا الإنتقاد للقيادات طريق الشهرة مش طريق الطرد
          واحنا احسن من البروتسانت الكفرة وكل قبطي انجيل معاش
          شكرا

          وليعطينا الرب حسب قلولنا وحسب صرحتنا مع انفسنا
          سلام

          • Emad Medhat says:

            انت كدا قاعد ترد على نفسك … وبتشتم فى الناس اللى انت واقف ماهم وموافقهم فى رائيهم وبتتريق على اسلوبى فى ردك .. ارجع واقولك لحضرتك وكل اللى زيك هما اللى قسموا المسيحية فى الاول وبعد كدا قسموا الاخوة البروتستانت الى خمسين ملة .. وبتقولوا الانتقاد بيفتح ابواب النعيم … روح اعدل من نفسك الاول

            • RomanyJoseph says:

              فعلا الانتقاد بفتح عليا ابواب النعيم… وباخد فلوس كمان لو دا يريح ضميرك
              وواضج من كلامك انك فقستني وعرفن اني بروتستانتي مندس…

              انا فعلا اللي قسمت المسيحية….
              سامحني …بتتريقوا وتستغربوا ليه علي اخواتنا المسلمين اما يسمعوا ابونا القنوات التبشيرية ويقولوا عليهم مندسين وبيهاجمونا وبيعملوا فتنة… وهما مش عارفين يردوا؟ فرقتوا ايه عنهم
              نموذج واحد….كلامك نموذج في التهم الباطلة اللي بدون دليل ودا نسخة اخري من الكبرياء اللي ماشي يوزع التهم يمين وشمال ومش عارف يرد بموضوعية علشان هو مفلس وعاري اوعمي
              يا اخي لو انا فاسد وشرير كدة روح اكتب رد عليا علشان ربنا ما يحسباكش
              علي الناس اللي هاتضل بسببي

              واخيرا

              اتفرج علي الفيديو دا علشان تشوف الفساد اللي انت بتدافع عنه

  64. Amged Saeed says:

    عزيزى رومانى
    انا لا ارى داعى لكل هذا المقال لانه مبنى على فرضية خطأ و هى كبرياء و احتقار الاب داود للبروتستانت و هو غير صحيح راجع دقيقة 6

    قد يكون فهمك الخاطئ لاحتقار الاخر نتيجة مناقشة الاب لاختلاف عقائدى مما قد يسبب حساسية للطرف الاخر ان لم يتسع صدرة لقبول النقد

    على الرغم من كل السلبيات التى تراها فهو لايمنع حقيقة واضحة و هو ان الايمان الارثوذكسى اكثر طائفة تحيا الانجيل فعلا يليها الكاثوليك

    اعطيك امثلة للمقارنة مع حزنى الشديد لها
    التيار الالحادى فى الغرب – رسم اسقف للشواذ – اباحة الشواذ – العلاقات الجنسىة خارج الزواج (مسيحين) – الخمور – انا لا ابالغ ستجد مسيحين كثيرين لا يعرفون علامة الصليب – يكفى ان معظمهم كل مايعرفونة عن القيامة هو ارنب الشيكولاته

    اذا كنت ترى انه يوجد فساد جم اذكرك بموقف واحد اثناء اختيار البابا – على الرغم من كل التوقعات المظلمة لصراعات الكنيسة ظهر شخص يدعى الانبا باخوميوس ارانا التواضع معاشا و اختفى لم تسمع به تانية و لم تراه و لكنه موجود

    و شكرا

    • RomanyJoseph says:

      اخي المحبوب امجد
      أين ناقش القس خلافاتنا مع البروتستانت
      المشكة انه لم يناقش.. المشكلة انه قال أننا افضل
      عزيزي واخي… الإيمان ليس بالطائفة بل بالسلوك
      لا ينبغي صدقني ان نفكر هكذا لان ذلك الفكر يجعلنا متكبرين… لاي يوجد امر اسمه نحن اكثر طائفة تحيا الإنجيل
      صدقني حتي بعض من تصفهم من هؤلاء الملحدين هم اكثر امانة ونقاء حالنا
      واذكرك بقصة الانبا مكاريوس الذي اراه الرب سيدة تحيا في محبة مع سلفتها وقال له انها اكثر روحانية منه
      نحن لا نعرف الظروف والقلوب للاخر.. نحن نحتاج ان نخرك خشبتنا من عيوننا.. ولا نرتاح لانه يوجد اسوأ منا..تلك فكرة خطيرة
      نحتاج أن نحترس من الكبرياء
      دعني أقول لك ربما ينطبق الكلام علي ارثوذكس رومانيا… او روسيا
      لكن اقباط مصر؟ اين الإنجيل في حياتنا
      في عدد الطلاق؟
      في التعصب؟
      في حال المسيحيين
      في تهاني الأسافقة التي بالملايين علي صفحات الجرائد من فلوس الفقراء؟
      هل بعد كل هذا نقول اننا احسن

      اجابوا و قالوا له ابونا هو ابراهيم قال لهم يسوع لو كنتم اولاد ابراهيم لكنتم تعملون اعمال ابراهيم (يو 8 : 39)
      اذا من يظن انه قائم فلينظر ان لا يسقط (1كو 10 : 12)
      و هوذا اخرون يكونون اولين و اولون يكونون اخرين (لو 13 : 30)

      شكرا لك ولاسلوبك المحترم والهادي
      اقبل مبحتي
      ربنا معاك

      • Mina Paul (Romania) says:

        LOL! Romania!!
        Ask someone who knows! Same for Russia (Bishops’ corruption)
        ارثوذكس رومانياWhere you pay a tax to the Church to keep your name: http://www.timesnewroman.ro/life-death/10515-patriarhul-a-luat-spaga-de-la-cioaba-ca-sa-introduca-noi-sfinti-bruzli-cichicean-sau-mercedesa

        Translation: http://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&js=n&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.timesnewroman.ro%2Flife-death%2F10515-patriarhul-a-luat-spaga-de-la-cioaba-ca-sa-introduca-noi-sfinti-bruzli-cichicean-sau-mercedesa&act=url

        Or Rafik Habib the Protestant who joined and blessed the Brotherhood?! 😉

        7’ally el tabe2 mastoor
        Our Coptic Orthodox Church is a gem and in the heart of Christ, and none is like Her.
        I know you will not approve this post, but here we go…

        • RomanyJoseph says:

          طبعا الكنيسة القبطية هي خير امة اخرجت للناس…
          روح اقرا كتب العذاب الأحمر..لمعاناه المسيحيين الرومان من الاضطهاد الشيوعي
          هاتعرف إن الكنيسة بقيت في البيوت.. والقادة المزيفين هناك كانوا عملاء سياسيين
          والكنيسة الروسية والرومانية اقوياء بس خارج المحلة…خارج المبني
          والخبر اللي انت باعته دا خبر يؤكد دا..بس روح شوف المسيحيين هناك عاملين ازاي
          ولعلمك…خلي انت الطابق مستور… وروح اسأل علي اسقف معروف بحبه الشديد للمال… اسقف بعد نياحة ابونا متي اختلس من دير ابو مقار وديعة ب 26 مليون جنيه كانت بتصرف علي الدير واعماله
          روح اتفرج علي اعلانات وطني وتهاني الاساقفة من فلوس الفقراء من الشعب
          قادتنا زي قادتهم.. بس شعبهم احسن مننا
          بس ابو لهب القبطي اللي جوانا يتجنن حتي لو قلتله ان فيه ارثوذكسي مركز مع ربنا اكتر منه
          سبحان الله يا جدع… القضية اما بتقرص فيها علي ابولهب بتلاقي كبرياء القبطي ما لوش مثيل
          فرعوني ومتكبر من يومه عايز يبقي احسن واحد… بقية الارثوذكس حتي زبالة بس انا احسن
          حاجة مريضة
          وبتختم كلامك ان كنيستنا القبطية… احسن كنيسة في التاريخ
          يا اخي اتكسف شوية دا المسيحية قايمة علي التواضع
          روح اقرا التاريخ واعرف زبالتنا….احنا حرقنا بطرق وكنا اول من ساهم في قسم الكنيسة… روح اقرا مراجع التاريخ…
          وطبعا هعدي التعليق بتاعك…مصيبة لتكون متخيل انه مفحم
          دا نموذج للتعصب والكبرياء والغرور المريض اللي يؤكد ان المقالة دلا لازم تتكب علشان اللي بيفكروا كدة توصلهم الرسالة ويكون امامهم اختيار اما بكملوا او يفوقوا

          اخيرا اهديك الفيديو العظيم

      • Amged Saeed says:

        عزيزى رومانى
        اعذرنى فانا ايضا لا زلت لا ارى ان الاب داود قال انه افضل كانسان مسيحى

        هو يتكلم عن افضلية ايمان و له كل الحق و الا لكان بروتستانيا مثلا لو لم يؤمن بافضلية الارثوذكسية و ايضا البروتستانتى لاصبح ارثوذكسيا لو لم يؤمن بافضلية البروتستانتية

        هو تكلم عن عقيدة -باكيج متكامل- تشمل كهنوت و بخور و اسرار كليتورجية و زيجة و صلوات كالقداس و السواعى و التسبحة

        هو ذكر ان الكنيسة فى المفهوم الارثوذكسى هى مستشفى للعاهات التى مثله و هو محق بل دعنى اقول لك ان الراهب فى ديره
        يدرك ان الدير ليس متحفا للقديسين بل مستشفى للخطاه فما بالك نحن الخطاة فى العالم

        الكنيسة يوميا تعلمنا فى القداس انه ليس أحدٌ طاهراً من دنس، ولو كانت حياتُه يوماً واحداً علي الارضِ

        انا اتفهم طبيعة المشاكل التى تراها و لن اتطرق الي تفاصيل و لكن ككلمة حق بعيدة عن اي تعصب ان حال البروتستانت خارج مصر محزن فكل ماتراه ليس شيئا بالمقارنة بالخارج. انا لا ادين احدا فمن انا حتى ادين و لكن اتكلم عن واقع ذكرته لك سابقا

        • RomanyJoseph says:

          أشكرك عزيزي أمجد لردك

          عزيزي لقد استخدم الأب داود كلمات المقارنة اننا احسن
          وقد رددت علي تعلقات مشابهة لتعليقك… لو كان تكلم علي إيماننا وانتقد اخطاء عقيدية بموضوعية لما كنت كتبت كل هذا
          لكنه قال اننا احسن… اقوي… اخرجنا قديسين وهم لا..
          جوهر المشكلة هو ما كتبته في المقدمة… اين نحن من السلوك واختبار الإيمان المستقيم
          الموضوع غاية في البساطة
          من اختبر الرب لا يتفاخر ولا حتي بإيمانه، بل ينزل يعشل اقدام الاخرين في صمت

          وَلاَ تَفْتَكِرُوا أَنْ تَقُولُوا فِي أَنْفُسِكُمْ: لَنَا إِبْراهِيمُ أَباً. لأَنِّي أَقُولُ لَكُمْ: إِنَّ اللَّهَ قَادِرٌ أَنْ يُقِيمَ مِنْ هَذِهِ الْحِجَارَةِ أَوْلاَداً لِإِبْراهِيمَ. (مت 3: 9)

          أَجَابُوا: «أَبُونَا هُوَ إِبْرَاهِيمُ». قَالَ لَهُمْ يَسُوعُ: «لَوْ كُنْتُمْ أَوْلاَدَ إِبْرَاهِيمَ لَكُنْتُمْ تَعْمَلُونَ أَعْمَالَ إِبْرَاهِيمَ! (يو 8: 39)

          لن ادخل السماء لان حال البروتستانت في الخارج اسواء مننا
          سيقول لي المسيح..قد اعطيتك وزنات لتتاجر بها وتربح خلاصك وتربحهم… اخاف ان نكون عبيد بطالون اشرار

          • Amged Saeed says:

            عزيزى رومانى
            احيانا يجب الافتخار لتذكرة من نسوا كنيستهم

            كمثال القديس بولس – بما أن كثيرين يفتخرون حسب الجسد افتخر أنا ايضا
            أهم خدام المسيح أقول كمختل العقل فانا افضل في الاتعاب أكثر في الضربات اوفر في السجون أكثر في الميتات مرارا كثيرة

            و انا كقبطى افتخر بانى ابن البابا كيرلس و البابا شنودة و الانبا باخوميوس اسقف البحيرة و امنا ايرينى و ابونا عبد المسيح و ابونا يسطس الانطونى و ابونا جبرائيل البراموسي و الانبا ابرام اسقف الفيوم و ابونااندراوس الصمؤيلى و ابونا سمعان الانبا بولا و ابونا بيشوى كامل و ابونا يس رزق و ابونا عبد المسيح النقلونى و ابونا مكارى يونان و ابونا سمعان و الانبا ميخائيل مطران اسيوط و حبيب جرجس و القمص ميخائيل ابراهيم و ام الغلابة و حبيب ابراهيم

            و غبرهم كثيرين جدا و حتى علي مستوى كنيستى هناك من الخدام و الشعب من حفروا فى ذهنى امثلة للبذل و التضحية و انكار الذات الذين هم معينين لى انا الخاطئ فى طريق غربتى لعل اللة يتحنن على ضعفى انا الخاطئ و يهدينى لخلاصه

            • RomanyJoseph says:

              اعتقد أن المقياس محتاج مراجعة
              خلينا نحط كلام بولس كله
              —————–
              2Co 11:18 بما ان كثيرين يفتخرون حسب الجسد افتخر انا ايضا.
              2Co 11:19 فانكم بسرور تحتملون الاغبياء، اذ انتم عقلاء!
              2Co 11:20 لانكم تحتملون ان كان احد يستعبدكم! ان كان احد ياكلكم! ان كان احد ياخذكم! ان كان احد يرتفع! ان كان احد يضربكم على وجوهكم!
              2Co 11:21 على سبيل الهوان اقول كيف اننا كنا ضعفاء. ولكن الذي يجترئ فيه احد، اقول في غباوة: انا ايضا اجترئ فيه.
              2Co 11:22 اهم عبرانيون؟ فانا ايضا. اهم اسرائيليون؟ فانا ايضا. اهم نسل ابراهيم؟ فانا ايضا.
              2Co 11:23 اهم خدام المسيح؟ اقول كمختل العقل: فانا افضل. في الاتعاب اكثر. في الضربات اوفر. في السجون اكثر. في الميتات مرارا كثيرة.
              2Co 11:24 من اليهود خمس مرات قبلت اربعين جلدة الا واحدة.
              2Co 11:25 ثلاث مرات ضربت بالعصي. مرة رجمت. ثلاث مرات انكسرت بي السفينة. ليلا ونهارا قضيت في العمق.
              2Co 11:26 باسفار مرارا كثيرة. باخطار سيول. باخطار لصوص. باخطار من جنسي. باخطار من الامم. باخطار في المدينة. باخطار في البرية. باخطار في البحر. باخطار من اخوة كذبة.
              2Co 11:27 في تعب وكد. في اسهار مرارا كثيرة. في جوع وعطش. في اصوام مرارا كثيرة. في برد وعري.
              2Co 11:28 عدا ما هو دون ذلك: التراكم علي كل يوم. الاهتمام بجميع الكنائس.
              2Co 11:29 من يضعف وانا لا اضعف؟ من يعثر وانا لا التهب؟
              2Co 11:30 ان كان يجب الافتخار، فسافتخر بامور ضعفي.
              ————
              بولس قال هافتخر بضعفي… اما شككه بخدمته
              بولس اتكلم عن نفسه مش عن نسبة
              بولس هايعطي حساب عن نفسه..لذا لا يقيم الامور انه ابن قديسين

              عزيزي امجد انا لا اعرفك
              واتمني ان تكون فهمت الأيات فهم خاطي
              وتعرف اننا نحتاج ان نتواضع لا نتفاخر فهذا اساس الإيمان
              —–
              اما لو كنت كانت كلماتك لتبرير اخطائنا باستماتة… فاتمني الا تكون كذلك الا تكون وإلا كنا نلوي الإنجيل ليواقف اخطائنا
              لا نخضع له لنتوب ونقيس أين نحن منه

              ربنا يباركك

              • Amged Saeed says:

                عزيزى رومانى

                اعتقد ايضا انه عندك خلط بين ما هو شخصى و بين ما هو ايمانى
                المقياس صحيح لان ما دفع القديس بولس للفخر ليس شخصه و لكن التشكيك فى الايمان بسبب شخصه فتفاخر بخدمته كغبى من اجلهم و لكنه كبولس فانه يفتخر بضعفة

                هكذا ايضا الاب داود او انا او كاى ارثوذكسى فهو كغبى يتفاخر من جهة ايمانة بسحابة القديسين من اجل من يشككوا فى ايمانه بكنيسته او فاعلية هذا الايمان فى حياة الانسان اما من جهة نفسة شخصيا فهو يعتبر نفسة دودة لا انسان

                و انا اعتقد انك لن تجد ارثوذكسيا يتجراء ان يفتخر بذاته (حتى البابا كيرلس بجيروته) لان من افتخر فليفتخر بالرب

                لا تخلط بين الشخص و الايمان

                • RomanyJoseph says:

                  الإيمان إن لم يكن شخصي ويأخذ بعد شخصي يكون إيمان نظري يؤمن به الشيطاين
                  لا اعرف إيمان إلا شخصي… لا اعرف إيمان لا يختلط بالشخص
                  ارجع لمفهوم التقوي عند اثناسيوس… مكتوب في المقالة ربما قرأتها بسرعة
                  بولس افتخر بضعفاته وسرد خدمته وقال انا لا شئ
                  نحن نفتخر بقديسينا ونحن بعيدين عنهم… ونقول اننا حماه الإيمان
                  نحن نفتخر بقديسين.. نحن بعيدين عنهم..
                  لنصمت ونراجع حياتنا..هذا كل الموضوع
                  اما أن نقول أننا الاقوي والاحسن وو..هذا كبرياء
                  الموضوع بسيط
                  لكن لا اعلم لماذا لا ناخذ الامور ببساطة ونعقدها ونسفسطها
                  يا عزيزي انظر لقوائم سردتها من مشاكل كنيستنا التي تدهم الاب داود في الفاتخار بها..
                  أنظر لواقعنا…نحن في شر عظيم وعار
                  ارجو قرائة الحاشي الثامن لتري لمحة من حالنا..قبل ان نتكلم علي التفاخر

  65. Mina gendi says:

    مقال يستحق القراءة … اتفق معك تماما فى كل ما كتبت

  66. GREATNESS IS MY FATHER'S NAME says:

    Remarkable and very well put Romany
    btw in heaven there’s no orthodoxy and no protestants
    there are the children of heaven
    I pity those who really think that the orthodox church is the only church
    God come over Egypt with fiery judgement
    so a true end time church can be made for the arrival of the King of Kings

    • RomanyJoseph says:

      orhtodoex in it’s meaning mean to have correct and straight faith…. it’s something personal… God has only one church as you said, contains all real children in God
      كنيسة مقدسة واحدة جامعة رسولية
      God bless you

  67. ginaehab says:

    i agree with you romany , god bless you

  68. mora says:

    بجد انا حزينة اووووووووووووووي علي اللي بيحصل كفاية تعصب ياما بيوت اتخربت بسبب التعصب ياما خطوبات اتفسخت بسبب التعصب كفاااااااااااااااااااااااية اوووي بلاش نهتم بالطريقة اللي بنعبد بيها المهم القلب اللي ورا العبادة
    اللة مش هيسال انت انجيلي ولا ارثوزوكس اللة هيشوف قلبك اية ناحيتة بجد
    ربنا يباركك ع المقال دا ونشكر ربنا ان ف ناس مش متعصبة
    ع فكرة انا انجيلية وبحترم اووي العقيدة الارثوزكس
    ربنا ينور قلوبنا ويحمينا من هجمات ابليس علي وحدتنا

  69. JYoussef says:

    Romany,

    Say you are Protestant (good for you) and leave us Coptic Orthodox teach our children as God has revealed to us. No one is asking you to follow us or to not attend e7seebha sa7.

    • RomanyJoseph says:

      نفس رد اخواتنا المسلمين علي القنوات التبشيرية..سيبونا في حالنا
      فرقنا إيه؟
      وعلي فكرة انا ما قولتش اني مش بروتستانتي… انا قلت أني ارثوذكسي …لكن واضح اننا مش متخيلين بسبب عمانا ان ارثوذكسي ينتقد سلوكنا المشين
      حضرتك ممكن تكمل زي مانت وتتجاهلني..بالضبط زي ما اخوات مسلمين بتجاهلوا القنوات التبشيرية لانهم مش عايزين يعرفوا الحق ولا يفكروا او يناقشوه
      اما بالنسبة لمحدش قالي اتبعنا….دي مش شغلة حضرتك
      اشكرك لتعليقك نموذج يضاف لوصف الكبرياء القبطي اللي عايز الناس تمشي بعيد عنه بدل ما يضم ناس ليه ويشرح إيمانه
      بس سلوكة المعيب بيحركه غصب عنه انه يقول تعليق زي دا لانه مفلس
      سامحني لقسوتي
      امينة هي جراح المحب وغاشة هي قبلات العدو
      أشكرك لتعليقك

  70. مسيحى ارثوذكسى says:

    الذى عايز يعرف ليه ابونا قال كده وكل ما قاله حق يدخل هنا ويشوف هرطقات سامح موريس ضد لاهوت المسيح وطبيعة المسيح والفداء والانجيل

    • RomanyJoseph says:

      كان نفسي اصدق الكلام دا بس ابونا ما قالش ولا معلومة لاهوتية
      هو كل كلامه اننا احسن منهم
      احنا مهرطقين في سلوكنايا عزيزي
      اتمني تقرا تعريف اثناسيوس عن التقوي المكتوب في المقال…
      وقارنه بحالات الطلاق… وسلوكنا كاقباط حسب العادات والتقاليد المصرية فبل وصية الله
      وتهاني الكهنة والاساقفة بالملايين في الجرائد
      وحب المال والحياة بحس العالم من اغلب الشعب
      ستجد أن كل من مهرطق أي ينكر لاهوت المسيح بسلوكه.. ولن تفيدان النظريات
      فسيبك من سامح موريس وخلينا في خيبتناونبكي حالتنا لاننا ابعد ما يكون علي الأرثوذكسية

  71. sharky says:

    كنت للزم تقول انا مش بروستانت بس بحترمهم

  72. prettysando says:

    الانبا روفائيل قال يسلم فمك على القس داود لمعى وانا اقول اشكر الهى و مخللصى يسوع المسيح الذى اختار قداسه البابا تواضروس بابا للكنيسه المصريه الذى يسعى لتوحيد الكنائس و عدم التعصب صحيح الرب عادل و حكيم وصحيح فى اختياراته عرفتو لى الرب اختار بابا تواضروس و مخترشى الانبا روفائيل
    طبعا انا انجيليه ولكن انا اكن كل احترام و تقدير لكل كاهن لانى اعلم تماما انهم رجال الله

  73. Mina Maxwell says:

    u r using pseudo-logic not real solid login and u are using that semi-logic of yours to make it sound more reasonable than what Fr.dawood said in an informal gathering….
    يعنى ابونا كان بيتكلم بلدى كده وانت جاى ال يعنى بتتكلم بالمنطق وهو منطق مغلوط اساسا وبتتهم ابونا بكلام هو ماقالهوش وانا لو عندى وقت كنت رديت نقطة نقطة بس مش شايف ان فيه فايدة هتعود من ده….راجع ضميرك تانى واسال نفسك ايه الفايدة من اللى انت بتعمله ده

    • RomanyJoseph says:

      دا اغرب نقد اخته في حياته
      هو بيتكلم بالبلدي وانا بالمنطق
      وكان الكلام البلدي عكس المنطق
      انا رديت بالكتاب المقدس وكتابات الاباء واقر المقالة كويس
      مش فاهم ليه مش هاترد…علشان ما فيش فايدة
      لا فيه فايدة كبيرة
      فيه ناس كتير متفقة معايا وانا مضللها
      يمكن ربنا عايزك تنقذها وتنشر الحق
      في انتظار ردك المفصل..انشره في مقالة نقطة نقطة

      بلاش موضوع راجع ضميرك والكلام الهلامي دا
      المسيح اما وبخ السبع كنائس وجه كلمه في نقط محددة… وهو اللي عارف الضمائر والقلوب
      مش كلام ضبابي من واحد لم يراني ولا يعرفني
      محتاجين موضوعية وشكية تواضع
      شكرا

      • Mina Maxwell says:

        1- “هو بيتكلم بالبلدي وانا بالمنطق وكان الكلام البلدي عكس المنطق”
        الكلام بالبلدى كده تاخد مضمونه مش تطلع منه الغلطات فى الحقائق عشان تغلطه…مثلا انت مسكت ف موضوع ال5% وجبت احصائيات عشان تثبت انه غلط…ماشى يا سيدى الرقم غلط بس المضمون ايه ؟؟ انت شايف ان المسيحية مذدهرة فاوروبا ؟؟ انت بتشوف الشعب الاوروبى وتقول عليه هو ده الشعب المسيحى ؟؟ ربنا يحمينا من الادانة وانا عارف انك هترد تقولى احنا مظاهر عالفاضى… ماشى طبعا القلب هو الاهم لكن برضه من فضلة القلب بتكلم اللسان يعنى انت لو جواك كويس غصب عنك هيبان عليك… المهم ان اللى وصلنى من كلام ابونا فى النقطة دى ان البروتستانتية فى اوروبا نتيجتها مش مرضية ومش ناجحة ودى نقطة انا متفق معاها تماما واحب اسمع ردك عليها…
        2- انت اشرت كذا مرة ان ابونا بيكفر البروتستانت وده محصلش خالص (هو قال دول بيحبوا ربنا واحنا المفروض نتعلم منهم….)
        3- الاب متى المسكين صحيح تم تهميشه لبعض الوقت وما اخدش مكانته اللى يستحقها (الوضع ده بيتغير حاليا) لكن عمره ما كان مطرود ولا مهان ولا مرفوض زى ما انت بتقول…ده قديس يا حبيبى انت بتقول ايه بس!!!
        4- انت بتستخدم منطق غريب وخطير ف كلامك وده اللى استفزنى انى اكتبلك اصلا…المنطق بتاعك كالاتى:
        – دلوقتى ابونا كان بيتكلم على شكل الممارسة وطعمها والقداس وان الاورثوذكسية هى اقرب كنيسة لتنفيذ كلام الانجيل
        – انت كان ردك ان الناس مش بتستفيد فعلا من الافخارستيا (ده فرض من عندك معرفش جبته منين) ولو فرضنا صحته يبقى المفروض نبطل نقول اهمية القداس بقى عشان الناس مش بتستفيد بيه ؟؟ وحيث انه مالوش فايدة حاليا نشوف حاجة تانية نعملها تلمس القلب اكتر (تسبيح مثلا او مؤتمر)؟؟ وبعدين مين قالك ان الاباء مش بيوعظوا فينا ليل نهار عشان نركز اكتر فى القداس ونستفيد منه ؟؟

        نهاية احب اختم بانى اقولك انى اصلا حضرت احسبها صح مرة قبل كده وانبسط جدا واستفدت روحيا… وكمان ليا كذا واحد صاحبى بروتستانت …وفقرتى الصباحية المفضلة فى التليفزيون سامح موريس (مدرسة المسيح) … وممكن اروح احسبها صح تانى حتى بعد اما سمعت كلام ابونا عادى يعنى….يعنى انا متفق مع ابونا فى كل النقط اللى تبين اصالة وصحة الارثوذكسية لكن مختلف معاه فى اننا نخاف من مؤتمر الناس تروح تلعب فيه وتنبسط

        • RomanyJoseph says:

          سؤال واحد اوقفني
          انت شايف انك بتبص علي شعب المسيحي في مصر وتقول هو دي المسيحية
          اتمني الإجابة بنعم أو لا

          ————-

          1 – مضمون الكلام؟
          اقولك مضومون الكلام ابونا داود يا مينا بالبلدي؟
          مضمون الكلام اللي بالبلدي إننا احسن منهم
          حتي انت كلامك يا مينا بيقول اننا احسن
          وعلي فكرة اما تقول ربنا يحمينا من الإدانة… وانت بتقوم بخطية الإدانة… دا لا يلغيها
          ما تخلينا نتكلم بصراحة ونقول اننا ابر من الاخرين زي الفيريسي

          2 – التكفير او التقليل من الغير واعتبار اننا احسن كبرياء وغرور وخطية لا جدال فيها… بلاش نجمل اخطائنا يا مينا
          اما يقول احنا اقوي وهما ما حافظوش عن المسيحية واحنا خافظنا اوي وبقينا ما شاء الله 8% ويقول هما بيتكلموا عن الإنجيل احنا عاشينه
          كل دا مش تكفير… دا محبة وتواضع…خلينا صرحا مع نفسنا شوية

          3 – حضرتك محتاج تراجع معلوماتك عن الأب متي
          الاب متي المسكين اتحرم من الكنوت عشر سنين، والانبا شنودة كتب ضده اكتر من 8 كتب اتجمعت في كتاب واحد اسمع بدع حديثة
          وكان بنفسه بيدرس مادة اسمها لاهوت مقارن 2 في الكلية الاكليريكية ضد افكار ابونا متي وبيطلعه هرطوقي ومجدف

          حضرتك ممكن تسمع مؤتمر العقيدة سنة 2006 حيث قام الأنبا بيشوي بالقاء محاضرة اسمها الخط المشترك بين تعليم ماكس مشيل ومتي المسكين
          وفيها طلع الاسقف ان الاب متي المسكين هاجم الله واللمسيح والإنجيل
          ممكن تسمع بنفسك

          http://copticwave.com/sound/download1.htm

          وكتبه كانت بتتلم من كل المكتبات الارثوذكسية في عهد البابا شنودة

          http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=247450

          عايز ادلة تاني علي ان الاب متي مرفوض…لا تنظر لمحبيه الان كمقياس…
          صدقني واحد صاحبي لسة اساقفة عاملين ليه مشكلة في كنيسته علشان بيكتب لابونا متي كتير علي الفيس بوك… وعملوا ليه محاكمة
          وممكن اديلك اسمه تكلمه

          4 – منطقي الغريب دا المسيح عمله في اكثر من موقف
          كان المناقشات والجدالات النظرية يحولها لرسالة تعرف انت فين منها
          يجيبوا واحدة زانية يقولوله الشريعة بتقول… هو يقولهم لو مش بتغلط ارجم (يوحنا 8)
          يقولوا ناس وقع عليها البرج…هايروحوا فين… يقول ان تتوبوا ستهلكوا (لو 13)
          المنطق اللي مستفزك دا انا باحاول اتبع فيه المسيح بس احنا متخلين دايما مسيح تفصيل لا ينتقدنا ولا يوجهنا بتاع طلبات وبركات وبس يا مينا

          انا مقياسي في استفادة الناس هو الثمر…أرجع للمقال وحالات الطلاق وسلوكناالمسيحي وحال الشباب والكبار في البيوت وقولي فين المسيحية

          5 – افكرك اني مش من مؤيدي احسبها صح… وذكرت اسبابي
          لكن مبدأ اتعلمته..اخرج الخشبة اللي في عيني

          ربنا معاك واتمني تفكر في كلامي بهدؤ
          شكرا

          • Mina Maxwell says:

            “سؤال واحد اوقفني
            انت شايف انك بتبص علي شعب المسيحي في مصر وتقول هو دي المسيحية
            “اتمني الإجابة بنعم أو لا
            ايوة انا ببص على قديسين مصر وبقول هى دى المسيحية طبعا مش كل الشعب قديسين ولا نصهم حتى بس هو ده الباب الضيق حضرتك امال اسمه ضيق ليه ؟؟
            1و2- هو لما واحد يؤكد على اهمية الاسرار اللى عند كنيسته بس يبقى كده مغرور وتكفيرى فنظرك ؟؟ هو المفروض عشان ابقى متواضع اهمل فى ده كله ؟؟ والنقطة التانية بتاعة الادانة انا مش بدين حد وانت حر تشوفنى زى ما انت عايز انا بتكلم فى نقطة ان الاسرار المقدسة بتثبت الانسان المسيحى فى الايمان و”من ثمارهم تعرفونهم” وثمار المجتمع الغربى واضحة فى الميديا وضوح الشمس ولما احب اقولك كده تقولى انت بتدين لكن انت اما تقول ان الشعب القبطى كله بيتطلق من بعضه وبينام فى القداس يبقى انت مابتدينش ؟؟؟؟؟ منطق فشيخ الصراحة …. واياك تقولى انا بطلع الخشبة من عينى هرد واقولك وانا كمان شايف خشبة فى عينى (اللى هى المسيحية) اسمها الحيود عن التعاليم السليمة والاسرار المسلمة من عهد الرسل وبحاول اطلع الخشبة دى (ارجوك بلاش الموازين المزدوجة)
            3 – مش هقاوح معاك كتير فى دى ويكفى انى اعترف معاك ان احنا عندنا سلبيات كتير (ابونا قالها على فكرة) بس طبعا اكبر من قصة الشماس زى ما انت بتقول (خصوصا انك ذكرت الانبا بيشوى وعندى عليه كثير من التحفظات) وياريت فعلا ننتبهلها ونعالجها بس مش على حساب الهجوم على عقيدتنا السليمة
            4 – فيه فرق انك ما ترجمش الزانية عشان انت خاطئ زيها وانك متقدرش تقول ان الزنى غلط (احسن تبقى متعصب وتدين الناس) مع الفارق بين المثال وموضوعنا طبعا بس انت اللى ذكرت المثال ده 🙂

            • RomanyJoseph says:

              عزيزي مينا
              انت قلت
              “هو لما واحد يؤكد على اهمية الاسرار اللى عند كنيسته بس يبقى كده مغرور وتكفيرى فنظرك ؟؟ هو المفروض عشان ابقى متواضع اهمل فى ده كله
              هو انت بتناقشني في كلامي؟ ولا يتكلم نفسك؟ هل انا قلت كدة؟ هل دا كلامي
              ممكن تجاوبني بنعم أو لا؟

              • Mina maxwell says:

                ” ويقول هما بيتكلموا عن الإنجيل احنا عاشينه
                كل دا مش تكفير… دا محبة وتواضع…خلينا صرحا مع نفسنا شوية”
                مش ده كلامك ؟؟ وابونا كان بيتكلم اننا عايشين الانجيل بصلواتنا الدائمة فى الكنيسة (الجمعة العظيمة) وبالتناول
                معنى انك شايف ده تكفير وعكس المحبة والتواضع هو انى المفروض لما يجيلى سؤال عن طائفة اخرى متكلمش عن الفروقات دى (الصلاة والتناول) عشان اكون متواضع ومحب….انا بتتبع النتايج المنطقية لكلامك ولوشايفنى غلطان صححلى

                • RomanyJoseph says:

                  انت ما رديتش عليا يا مينا
                  إنت قلت
                  “هو لما واحد يؤكد على اهمية الاسرار اللى عند كنيسته بس يبقى كده مغرور وتكفيرى فنظرك ؟؟ هو المفروض عشان ابقى متواضع اهمل فى ده كله
                  هو انت بتناقشني في كلامي؟ ولا بتكلم نفسك؟ هل انا قلت كدة؟ هل دا كلامي
                  ممكن تجاوبني بنعم أو لا؟
                  لاني احب الإجابات البسيطة… وبعيدن اشرح وجهة نظرك لاكن ابدا كلامك بإجابة مستقيمة

                  • Mina maxwell says:

                    نعم…. انت قلت ان ابونا استخدم سر الفخارستيا كمجال للتفاخر والتعالى
                    وادى كوبى وبيست (للمرة التانية) من المقالة الاصلية المرة دى
                    ” هل أصبحت الإفخارستيا مكان افتخار وتباهي على الآخرين واحتقار لم لا يمارسوه؟”
                    مش ده رايك برضه وهتبقى نتيجته الطبيعية السؤالى اللى سالتهولك ؟؟ طب حد بيقرا الكلام ده شايف انى بتجنى عليك مثلا وبقولك كلام غير كلامك ؟؟

                  • RomanyJoseph says:

                    لا يا مينا خليك ارثوذكسي في كلامك
                    ارثوذكسي يعني مستقيم …. انت تعرف دا اكيد
                    تاني…هسألي السؤال تاني ولو سمحت رد باستقامة وصراحة
                    انت قلت “هو لما واحد يؤكد على اهمية الاسرار اللى عند كنيسته بس يبقى كده مغرور وتكفيرى فنظرك ؟؟ هو المفروض عشان ابقى متواضع اهمل فى ده كله”
                    هل أنا قلت التأكيد علي أهمية الأسرار غرور؟ ولا قلت أحنا فين منها ولو احنا مش بنمارسها صح مش من حقنا نفتخر الأولي نمتحن أنفسنا
                    هل أنا قلت التواضع إني اهمل اهمية الأسرار؟؟؟

                    ممكن تجاوبني

                  • Mina maxwell says:

                    عدد الاجابات خلص واعتقد دى اشارة عشان ننهى المناقشة السفسطائية دى
                    انا هسيب الرد للناس اللى قرات كلامى وكلامك هى تقرر
                    وردى انت عارفه ومش هيفرق معاك ف حاجة
                    انت كده كده مستمر ف طريقك وانا دخلت المناقشة فقط عشان الناس اللى هتقرا الكلام ده
                    وده مش تقليل لشخصك لا سمح الله هو بس الشخصيات ال (self rightous) لا يمكن اقناعها بخطاها بسهولة وخصوصا من نقاش على النت … وانا اتمنى اقابلك فى يوم من الايام ونعد تلات اربع ساعات نهرى فى المهرى ونكون براحتنا ما وراناش حاجة 🙂

                  • RomanyJoseph says:

                    شكرا ليك جدا… كنت مستني الرد دا وعارف انك مش هتلاقي مهرب غيره
                    سبحان الله….اول اما أتسألت بنعم أو لا المناقشة خلصت…. 🙂 🙂
                    سبحان الله.. فجاة بقيت مش بتحب السفسطة اللي انت غرقان فيها للنخاع
                    جملتك دي فضحت كل حاجة…اشكرك بشدة… خليني اكتب جملتك تاني
                    ““هو لما واحد يؤكد على اهمية الاسرار اللى عند كنيسته بس يبقى كده مغرور وتكفيرى فنظرك ؟؟ هو المفروض عشان ابقى متواضع اهمل فى ده كله””
                    جملتك دي اما سألتك: هل أنا قلت كدة…هل أنا قلت التأكيد علي أهمية الأسرار غرور؟ ولا قلت أحنا فين منها ولو احنا مش بنمارسها صح مش من حقنا نفتخر الأولي نمتحن أنفسنا
                    هل أنا قلت التواضع إني اهمل اهمية الأسرار؟؟؟
                    طبعا لان المقالة بتاعتي كل سطر فيها بيقول العكس…فانت مسكين مش عارف ترد وبتهرب من الرد المباشر
                    دايما الإجابة بنعم أو لا صعبة علي محبي السفسطة واللف والدوران…
                    اشكرك لاجل المناقشة دي وخلي الناس تشوف تشوف اللف والدوران عند مين…
                    خلي الناس تشوفك مصمم تلوي كلامي بخبث وشر وعدم استقامة علشان تطلعني ضد اسس الإيمان وانا كلامي واضح إني ضد سلوكنا الإيماني.. وفي الأخر متوهم ان ارثوذكسي
                    مناقشتك بتقول أنك شخص غير مستقيم في كلامه وملتوي اللسان وبتلوي كلام الأخر..
                    قولي دا إدانة طبعا… كلامك يدينك يا عزيزي
                    خليهم يشوفوا لينكات اللي اتعمل في أبونا متي والانبا اللي انت بتقول عليه مكرم لانك مغيب مش دريان بحال الكنيسة… لكن نقول إيه… يمكن لو كان كنزك في الكنيسة كان قلبك عرف المهازل اللي بتحصل وحالتنا وتردينا

                    أخيرا…دي مناقشة مشابهة مع حد بروتستانتي كنت بناقشة في حاجة
                    وبعد اكتر من 300 كومنت عمل زيك يا ارثوذكسي ورفض الرد المباشر المستقيم

                    أنا اكره الإسلوب الملتوي دا….
                    عموما
                    شكرا جدا جدا ليك يا مينا
                    خد الأيتين دول

                    الملتوي القلب لا يجد خيرا و المتقلب اللسان يقع في السوء (ام 17 : 20)
                    لان الملتوي رجس عند الرب اما سره فعند المستقيمين (ام 3 : 32)
                    مستقيم = ارثوذكسي 🙂

  74. Mina Paul (Romania) says:

    أبونا داود قمص مش قس

  75. Nermeen says:

    بجد ربنا يباركك جداااا … مقال رائع
    نفسي بجد محدش يقول انا طايفه ايه!! لكن نبقي زي كنيسة اعمال الرسل
    .. ولحد امته هنقطع ف جسد المسيح
    الرب يسوع قال كده ف صلاته ف انجيل يوحنا :ولست أسأل من أجل هؤلاء فقط، بل أيضا من أجل الذين يؤمنون بي بكلامهم. ليكون الجميع واحدا ، كما أنك أنت أيها الآب في وأنا فيك، ليكونوا هم أيضا واحدا فينا ، ليؤمن العالم أنك أرسلتني

    • RomanyJoseph says:

      شكرا نرمين
      يا ريت نعيش وننمو في كنيسة واحدة مقدسة جامعةرسولية
      هو دا تعريف الإيمان المستقيماأي الارثوذكسية
      دي شهوة قلب المسيح كما ذكرتي في صلاته الختامية

      ربنا يبارك حياتك

  76. adel samuel says:

    الى الجميع :
    اشكركم على المداخلات والتعليقات على الفيديو . واحب ان اسجل بعض الملاحظات
    التعصب ياتى دائما من الجانب الارثوذوكسى وليس الانجيلى . ودة من خلال عشرتى بين الكنائس الاثنين . انا ارثوذوكسى انجيلى تم تربيتى فى الكنيستين وتم طردى من الكنيسة الارثوكسيه لانى باذهب الى الانجيليه . . ولكن احب ان اذكر لجميع القراء ان مكسب الحياة الابدية ودخول السماء ليس على اساس العقيدة وانما على اساس علاقنتا مع المسيح . هل هى علاقة حية ام لا ومش هقول مومن او غير مومن . لان هناك مومنين فى جميع الطوائف . الرجاء البعد عن التعصب فى الوقت الذى يوحدنا فية الرب يسوع لان المجى اقترب على الابواب ولنا ان نستعد للقاء . فهل نحن مستعدون لمجى المسيح والحياة الابدية ام لا . اهم شى هل انا فى علاقة حية مع الرب ام لا ؟؟؟؟ هذا هو الموضوع الهام المطلوب ان نتكلم فية . صدمتنا كلنا ان الكلام اللى فى الفيديو دة طالع من شخص كلنا بنحترمة ونقدرة . فالخطا بيبقى كبير لما الشخص بيبقى كبير فى نظرنا . بالرغم من التعصب موجود من زمان … وشكرا

  77. fady gamal says:

    علي فكره يا استاذ واضح جدا من نقضك ان حضرتك اللي سطحي
    معناه ايه ان عمرك مادخلت كنيسه فيها ناس بتصلي بايمان و صوت واحد حضرتك كنت بتصلي فين ده لو بتصلي ارثوذكسي اص

    • RomanyJoseph says:

      انا سطحي وبروتستانتي وماسوني كمان
      والشعب القبطي بتاعنا احسن شعب بيصلي ويقترب منا لاسرار بمهابة، وفي نفس الوقت بيضرب مراته في البيت ويربي عياله غلط وعندنا حالات طلاق وارتداد بالهبل
      بس احنا بنصلي بإيمان سيبك انت…احنا الاقباط اروع من يتبعوا المسيح
      لو ردي مضايقك… شوف اعتراضات الناس الموضوعية انا رديت علهي ازاي بنقط
      اما كلامك للاسف يترد عليه كدة بس
      شكرا
      سلام

  78. Wanda says:

    اولا انا اشكرك جداااااااااااا على مقالتك الرائعة حقا والمقنعة ايضا والتى اتفق معها حداااااوالرب يباركك ويكثر من امثالك المستنيرين
    ثانيا لاحظت فى معظم ردودك على الرسائل الواردة اليك تكرار الاية التى تقول ان نخرج الخشبة من عيوننا وحينئذ سنبصر ان نخرج القذى الذى فى عيون الاخرين,,, فى الواقع انا احب هذه الاية كثيببببببببببببرا وفى احيان كثيرة عندما ابدا بالادانة او الحكم على طائفة معينة اصلى ان تحضر امامى هذه الاية كى اتوقف عن فعل ذلك واسلك بتعاليم المسيح
    ثالثا احب ان اقول انى ارثوذكسية واحب الاب متى المسكين وابونا مكارى وابونا اندراوس اسكندر جداااااااااااااا واتفق معهم جدااااااا فهم ومستنيرين بشكل واضح وهذا لا يعنى انى لا احب غيرهم فانا احب اب اعترافى والقس سامح موريس وبعض القادة الانجيليون الاجانب وخلاصة ما اريد قوله هو انه مادام روح الله ساكنا فيك فانك تستطيع ان تقرر صحة ما تسمع من اى شخص تسمعه وهذا ما نحتاجه جميعا وانا ايضا ان نمتلئ من روح الله حتى يستطيع ان يكلمنا وان يرشدنا ويعطينا روح علم وتمييز لما نسمع
    رابعا لقد زهبت لمؤتمر وان ثينج حوالى 5 مرات ليس لانى خاطئة واحتاج توبة_مع انى بالفعل خاطئة ولست بارة وتقية_ولكن لكى اسمع لصوت الله وبالفعل حدث وفى كل سنة اذهب اسمع صوت الله واتغير فى جانب معين من حياتى وهذا ليس لان المؤتمر فوق الخيال مع انه فى الحقيقة كذلك ولكن لاننى طلبت الرب ووجدته وهو قريب لمن يدعوه واين كان من يدعوه سواء فى الكنيسة الارثوذكسية او الكنيسة الانجيلية لذا اقول للارثوذكس لو عايزين تروحوا احسبها صح رروحوا لو عايزين تروحوا وان ثينج روحوا ولو هدفكم تسمعوا صوت الله هتسمعوه ومتخافوش هما مش مهرطقين وانا مش باقول كدة عشان ادافع عنهم لكن ده بناء عن اختبارى الشخصى ة
    خامسا لكل منا عيوبه وهذا صحيح وهناك خدام بروتستانت صدمت فيهم وكنت اعرفهم جدا وهناك ايضا قسوس ارثوذكس صدمت فيهم ايضا لكن هل نحن نتفحص حياتنا اليومية كى لا نصير مثلهم مجرد عثرة لغيرنا؟؟ ام اننا نكتفى باداناتهم وكأننا ابرار اتقياء؟؟؟ربما اخطئ ابونا داود لمعى وانا اعارض هذا الفيديو كثيرا ولكن اين انا؟؟؟
    سادسا نحن الان نحتاج الى الاتحاد لا الانقسام ويجب علينا جميعا بالسعى نحو ذلك والاتحاد لا يعنى خلق طائفة جديدة تجمع الجميع ولكن ان نحب بعضنا بعضا حتى لو كنا مختلفين فى الطقوس والمتقدات وان نقبل بعضنا بعضا كما فعل بنا المسيح ولو عملنا كدة هنجتذب الخطاة باكثر سهولة وسنجتذب ايضا اخوتنا المسلمين والغير مسيحيين بدون الحاجة للوعظ فقط عندما يروا وحدتنا وقبولنا للاخر ومحبتنا الغير المشروطة لبعضنا ولهم ايضا عندئذ سيقبلون للنسيح المخلص واعتقد ان هذه هى دعوة الكنيسة هذه الايام فكفانا انتقاد وادانة لبعضنا ,, كفانا كبرياء وعلينا فقط بالحب وقبول الاخر كما هو وهذه هى المحبة الغير مشروطة التى يحتاجها الجميع وهذه هى رسالتى لابونا داود لمعى وللانبا رافائيل ولكل مؤمن مسيحى علينا جميعا بان نحب محبة غير مشروطة ونتوقف عن ادانة الاخرين وبالاحرى نتفحص حياتنا الشخصية
    سابعا اشكرك لقراءة تعليقى وان كان طويلا والرب يباركك ويبارك الجميع

  79. اولا انا اشكرك جداااااااااااا على مقالتك الرائعة حقا والمقنعة ايضا والتى اتفق معها حداااااوالرب يباركك ويكثر من امثالك المستنيرين
    ثانيا لاحظت فى معظم ردودك على الرسائل الواردة اليك تكرار الاية التى تقول ان نخرج الخشبة من عيوننا وحينئذ سنبصر ان نخرج القذى الذى فى عيون الاخرين,,, فى الواقع انا احب هذه الاية كثيببببببببببببرا وفى احيان كثيرة عندما ابدا بالادانة او الحكم على طائفة معينة

    اصلى ان تحضر امامى هذه الاية كى اتوقف عن فعل ذلك واسلك بتعاليم المسيح
    ثالثا احب ان اقول انى ارثوذكسية واحب الاب متى المسكين وابونا مكارى وابونا اندراوس اسكندر جداااااااااااااا واتفق معهم جدااااااا فهم ومستنيرين بشكل واضح وهذا لا يعنى انى لا احب غيرهم فانا احب اب اعترافى والقس سامح موريس وبعض القادة الانجيليون الاجانب وخلاصة ما اريد قوله هو انه مادام روح الله ساكنا فيك فانك تستطيع ان تقرر صحة ما تسمع من اى شخص تسمعه وهذا ما نحتاجه جميعا وانا ايضا ان نمتلئ من روح الله حتى يستطيع ان يكلمنا وان يرشدنا ويعطينا روح علم وتمييز لما نسمع
    رابعا لقد زهبت لمؤتمر وان ثينج حوالى 5 مرات ليس لانى خاطئة واحتاج توبة_مع انى بالفعل خاطئة ولست بارة وتقية_ولكن لكى اسمع لصوت الله وبالفعل حدث وفى كل سنة اذهب اسمع صوت الله واتغير فى جانب معين من حياتى وهذا ليس لان المؤتمر فوق الخيال مع انه فى الحقيقة كذلك ولكن لاننى طلبت الرب ووجدته وهو قريب لمن يدعوه واين كان من يدعوه سواء فى الكنيسة الارثوذكسية او الكنيسة الانجيلية لذا اقول للارثوذكس لو عايزين تروحوا احسبها صح رروحوا لو عايزين تروحوا وان ثينج روحوا ولو هدفكم تسمعوا صوت الله هتسمعوه ومتخافوش هما مش مهرطقين وانا مش باقول كدة عشان ادافع عنهم لكن ده بناء عن اختبارى الشخصى ة
    خامسا لكل منا عيوبه وهذا صحيح وهناك خدام بروتستانت صدمت فيهم وكنت اعرفهم جدا وهناك ايضا قسوس ارثوذكس صدمت فيهم ايضا لكن هل نحن نتفحص حياتنا اليومية كى لا نصير مثلهم مجرد عثرة لغيرنا؟؟ ام اننا نكتفى باداناتهم وكأننا ابرار اتقياء؟؟؟ربما اخطئ ابونا داود لمعى وانا اعارض هذا الفيديو كثيرا ولكن اين انا؟؟؟
    سادسا نحن الان نحتاج الى الاتحاد لا الانقسام ويجب علينا جميعا بالسعى نحو ذلك والاتحاد لا يعنى خلق طائفة جديدة تجمع الجميع ولكن ان نحب بعضنا بعضا حتى لو كنا مختلفين فى الطقوس والمتقدات وان نقبل بعضنا بعضا كما فعل بنا المسيح ولو عملنا كدة هنجتذب الخطاة باكثر سهولة وسنجتذب ايضا اخوتنا المسلمين والغير مسيحيين بدون الحاجة للوعظ فقط عندما يروا وحدتنا وقبولنا للاخر ومحبتنا الغير المشروطة لبعضنا ولهم ايضا عندئذ سيقبلون للنسيح المخلص واعتقد ان هذه هى دعوة الكنيسة هذه الايام فكفانا انتقاد وادانة لبعضنا ,, كفانا كبرياء وعلينا فقط بالحب وقبول الاخر كما هو وهذه هى المحبة الغير مشروطة التى يحتاجها الجميع وهذه هى رسالتى لابونا داود لمعى وللانبا رافائيل ولكل مؤمن مسيحى علينا جميعا بان نحب محبة غير مشروطة ونتوقف عن ادانة الاخرين وبالاحرى نتفحص حياتنا الشخصية
    سابعا اشكرك لقراءة تعليقى وان كان طويلا والرب يباركك ويبارك الجميع

    • RomanyJoseph says:

      أشكرك اختي العزيزة واري فيكي ومن خلال كلامك السعي لمعرفة المسيح من الكل
      اتمني لك النمو في معرفته وأن يكون قلوبنا ملتهبة نحو المسيح تعبر فوق الحواجز، ومتواضعة تتعلم من الكل مثلك

      ربنا يبارك حياتك

  80. amir says:

    1Sa 16:7 فقال الرب لصموئيل: «لا تنظر إلى منظره وطول قامته لأني قد رفضته. لأنه ليس كما ينظر الإنسان. لأن الإنسان ينظر إلى العينين, وأما الرب فإنه ينظر إلى القلب».

  81. fady fathy says:

    انا سعيد جدا بالكلام ياخويا رومانى واللى حصل انهادرده فى الوراق دى قرصة ودن من ربنا وعلى فكرة انا ارثوذكسى جدا بس بحضر فى الكنيسة الانجيلية وناس كتير هاجمتنى وقالولى انت ضد العقيدة لكن فى الحقيقة الكنيسة الارثوذكسية اعظم كنيسة فى العالم لكن امثال القس داود لمعىى والانبا بيشوى هما سببوا عثرة لى لانهم سابوا السلبيات اللى ذكرتها من حالات الطلاق وعدم الافتقاد وكل واحد فيهم فاكر نقسه اثناسيوس الرسولى بس هما للاسف ملمهمش علاقة بالقديس اثناسيوس العظيم واغلب التعصب جاى من الارثوذكس وعلى فكرة مهرجان احسبها صح ساعدت ناس كتير عرفوا المسيح بجد يبقى ليه ابونا ينتقدهم ياريته كان ذكر الهرطقة فى سلوكنا مش الهرطقة فى عقيدة غيرنا بس الاهم من كل دا ان كلنا نطلب التوبة من ربنا وانه يسامحنا ونرجع بسرعة قبل مايجىء فى اليوم الاخير

    • RomanyJoseph says:

      شكرا عزيزي فادي لتعليقك ومشاركتك
      وأكرر لكي نكون متوازنين
      صدقني العصب في الطرفين.. وانا فقط تكلمت علي الخشبة التي في اعيننا
      واتمني ان تكوم الكنيسة بها مستنيرين مثلك يبحثون عن وحدانية القلب والجسد والواحد بحق

      ربنا يبارك حياتك

  82. Raid Seifin says:

    انا تحررت من عبودية التعصب الاعمى

  83. Adel Tawdrous says:

    الواضح انك متمكن من اللغة والواضح ايضا انك سعيد دخليا بهذا والدليل هو الاسهاب والاسترسال في موضوع كان ممكن التعليق عليه في عدة سطور مفيدة وهذا ما سوف احاول ان افعله اولا انا اعتذر عن طريقتى الارتجالية في الكتابة والغلطات الاملائيه ولكن هذا جيد لمن ترك التعليم في سن الثامنة لينخرط في تحمل مسؤليته
    المفيد
    انت وقعت في نفس الحفرة اللتى تحاول انقاذ الجميع منها اللا وهى الادانة .ادانة الاب الكاهن .ادانة مجتمع الكنيسة .ادانة نظاما وتعاليم وتقاليد اكتسبتها الكنيسة من خلال السيد المسيح ووحى الروح القدس
    انت تقول انك ارثوذكسي كان الاجدر بك ان تقول انك مسيحى ليس لسبب الا لهجومك وادانتك المصعورة لاب كاهن يتمتع بسيرة حسنة ومجتمع الكنيسة المتخبط من ضغوط ومحاربة الشيطان
    لقد سهوت عن ان الرب يعرف الانسان الذى خلقه
    يعرف حروب الشيطان
    يعرف ضعف الانسان
    ولكنه خلق ملوك واله وهو يعرف كيف يزرع وكيف يحصد وكيف يمتحن وكيف يوجه من يرى فيه فهم وتواضع واشتياق لابوته
    ولعظمة محبة الرب لنا اصتحبنا عبر السنين يعلمنا ويوجهنا ويعلمنا بكل ما يمكن ان تستوعبه عقولنا
    ولكنه قال ان قليلون هم العابرون
    هذا يعنى ليس كل من يذهب الى الكنيسة يستحق وليس كل من خارج الكنيسة مرفوض
    الكنيسة هى ائمن سفينة قدمها لنا الرب للاتجاه نحوه
    الكثير منا يركب والكثير يرخى نظره عن الهدف وينشغل فى النظر الى الامواج
    الكثير يرفض الركوب فى هذه السفينة ويختار في اعتفاده ركوبة اسهل واسرع وهذا لهم ان يخوضو التجربة وللرب ان ينظر الى قلوبهم
    ولكننى اعرف شيئا مؤكدا ان تلك السفينة بكل اعبائها وكل احمالها وكل غرف علاج مرضاها المهيئة من صاحبها كانت سببا فى وصول الكثير من روادها الى الهدف المعد لهم
    فى النهاية ليس من حق اى انسان من داخلها او خارجها ادانة روادها او خدامها الا اذا عملو بما يخالف ربانها
    من حق خدامها حماية ركابها من اخطار الامواج
    البرتستانت لا يستخدمون المواجهة
    الشيطان متحدث رائع لبق مرح متلاعب وعلى خدام السفينة الحفاظ على وزناتهم

    • RomanyJoseph says:

      عزيزي المحبوب عادل

      ان احكم علي كلام يقال في حدود ما سمعته اذناي… ذلك اسمه تمييز للحق…اسمه حكم علي ثمار…اسمه من افواهنا ندان
      ان اكتب أني حزين في بداية مقالي… وتأتي حضرتك وتقول لي أني سعيد داخليا..هذه هو تعريف الإدانة التي تقول عليها
      لقد ادنت قلبي وحكمت اني اقول شئ وبداخلي شئ اخر.. والسبب …اني قمت بتحليل الكلام حسب فهمي له سواء اختلف معي ام اتفقت… انا ام ادخل في نوايا من تكلم ودواخله… انا حكمت علي خطورة الكلام وما يفعله.

      لكن حضرتك حكمت علي دواخلي ووقعت في الإدانة… واسميت النقد الموضوعي هجوم (كما يفهل اخوتنا المسلمين مع القنوات التبشيرية لان الكلام لا يعجبهم)
      وصفت ما قلته ليس فقط بإدانة..بل بإدانة مصعورة.. ودخلت قلبي وحكمت اني سهوت عن الرب
      ورحت مثل اغلب المعترضين تريح ضميرك بان تفسر كلامي الواضح علي انه هجوم علي الكنيسة بينما انا اتكلم علينا… علي حالنا واين نحن من الإيمان كما قال القديس اثناسيوس الرسول في تعريفه للتقوي
      رحت توصف في جمال الكنيسة.. ونسيت وتعاميت اننا بعيدين عنه وهذه هي مشكلتي مع ما قاله ابونا داود وما كررته انت

      لكن لا اعتقد ان هذا يهم

      اتمني ان تقرا إن كان عندك وقت مقالة…بين الإدانة والتمييز…لعل صراخي والمي الذان وصفتهما انت بالسعادة يصلان اليك

      https://romanyjoseph.wordpress.com/2011/03/30/%d8%a8%d9%8a%d9%86-%d8%a7%d9%84%d8%a5%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%a9-%d9%88%d8%a7%d9%84%d8%aa%d9%85%d9%8a%d9%8a%d8%b2/

      ولا نهرب من ومواجهة الحق فالحق

      https://romanyjoseph.wordpress.com/2011/03/02/%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D9%86%D8%A7-%D9%85%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D9%82-%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D9%88%D8%A7%D8%B1/

      شكرا لك ولمحبتك

      • Adel Tawdrous says:

        ا عزيزى حاول ان تبطئ تفكيرك وتسمع اصوات غيرك المرتبطة بعوامل نفسية وتاريخيا وردود افعالها على مستوى الافراد والمجتمعات
        انا لم اقل انك سعيد بما يحدث من تخبط وانشقاق
        انا قلت انك سعيد لسماع رنين صوتك
        الرب لم يتوقف لمراجعة ترتيباته مع ابو الاباء ابراهيم لانه كذب وضعف امام بشر واله الكون على يمينه بل رتب له الخروج من ورطته
        الرب لم يتوقف عن محبة داود النبي رغم خطيته الفحشاء عاقبه ولم يهلكه او يتخلى عن محبته
        الرب لم يتخلى عن بطرس الرسول بعد ان انكره او بسبب ضعفه ونفاقه بل صلى له واعطاه نعمة يتمنى الكل الحصول عليها
        انت تقول:ان احكم علي كلام يقال في حدود ما سمعته اذناي… ذلك اسمه تمييز للحق…اسمه حكم علي ثمار…اسمه من افواهنا ندان
        ندان لمن ؟؟؟ لك ليحق لك الحكم والادانة ام للرب ؟
        الرب تحدث عن النهاية وكيفية نهايته من حروب واوبئه وكوارث وتفرقة بين الاهل والعائلة الواحدة والفتور وبرود المحبة والسقوط ونجاة القليل لم يكن هذا تنبئ بل هو محسوب للرب لانه يعرف الفعل ورد الفعل1+1=2
        هل تحاول انت تغير هذا ؟
        بولس الرسول قال ان الخطيه جوانا
        ده معناه اننا كلنا خطاه كلنا منافقين كلنا متكبرين كلنا غير متواضعين كلنا مجرمين فى حق ارواحنا والروح القدس جوانا
        لكن نعمة الرب تساعد كل من يكره الخطية ويطلب يد الرب
        الرب تعهد بان يكون داخلنا لارشادنا
        هل تعتقد ان الرب يقوم بارشادك وقد تخلى عن الاب داود لمعى
        انت تعرف اساسات البروتستانت وتعاليمها واهدافها ورغم هذا تتحامل على من يريد حماية نفسه وعائلته من سموم تعاليمهم
        انت تقل مستهزءا ان البروتستنتيه قد اكتسحت العالم في الوقت نفسه كنيستنا انحصرت واضمحلت ردى البسيط على هذا ان العدد مش بالمون زى ما بيقولو والكنيسة لم تنحصربسبب الفتور كما تريد ان توحي بل بالشهداء والاتطهاد الذى سمح به الرب لينقي من يحب الذين باركهم وكرمهم بوضعهم تحت الاختبار لتنقية نفوسهم وكسب اكبر عدد منهم هناك من احب السيدين وهناك من احب الله رغم تخبطه بخطاياهكما كثير من القديسين الذين فعلو هذا واحبهم الله
        ان احكم علي كلام يقال في حدود ما سمعته اذناي… ذلك اسمه تمييز للحق…اسمه حكم علي ثمار…اسمه من افواهنا ندان
        انا حكمى عليك ومن فمك يرجع لك
        صورة الفريسي والعشار اللتى اراك فيها
        الحرف يقتل
        سوف تسمع صوت الرب حين تفهم جوهره وحين تصم اذنيك عن سماع رنين صوتك
        اخوك المحب بالرب
        عادل

        • RomanyJoseph says:

          عزيزي عادل
          أن اردت ان ترد علي شخص لبنيانه
          اقراه كلامه لكي تعرفه مشكلته
          شاركتك بمقالة مفصلة علي الفرق بين الإدانة والتمييز
          رديت من خلال مختصر التعليق
          ولا تدخل معلي في هلاميات
          ولا تتهرب من كلامي أني قلت أن مختلف مع البروتستانت… لكني اخرج الخشبة اللتي في اعيننا من بعدنا عن المسيحية
          وهل الرب ارشدني وترك الاب داود؟
          هل هذا هو ردك؟
          تترك الموضوع وتقارن الاشخاص…هل هذه هي المسيحية
          يا اخي خليك صريح شوية مع نفسك…

          لو عقيدتي 100% صح، وعقيدة الآخر 60% صح
          وانا اسلك ب 25%، لكن الأخر بيسلك ب 30%
          اجيب بجاحة منين أتفاخر عليه وأقوله انا عقيدتي اسلم واحسن واروع وانت غلط؟

          واللي يشاور علي تفاخرنا نقول عليه بيدين
          الفديو كله إدانة وردك كله ازدواجية معايير
          انا ادين طائفتي وانتمائي… وهذه هي روح العشان الذي يقول “ارحمنا”
          اما انت فكنت تقول هم اشرار… ونحن ابر منهم
          وبتقول عليا انا صورة الفريسي والعشار

          يا اخي ارحم نفسك من الدينونة وحليك صريح شوية
          وكفانا ازدواجية المعايير القاتلة

          ————–
          احنا الكنيسة اللي بتفخر بالزوجة الواحدة وعندنا 300 الف حالة طلاق غير الانفصال والبيوت المنكوسة
          – احنا الكنيسة اللي بتتكلم علي القديسيين وتقشفهم في السنكسار واساقفتنا بتركب عربيات بالملايين
          – احنا الكنيسة اللي بتصرف حوالي 3 ملايين جنيه تهاني في وطني سنويا علي اعياد رسامة الأساقفة والكهنة من فلوس الفقراء
          – احنا الكنيسة اللي قالت علي الاب متي المسكين هرطوقي وبيهاجم المسيح
          ” في مؤتمر العقيدة سنة 2006 حيث قام الأنبا بيشوي بالقاء محاضرة اسمها الخط المشترك بين تعليم ماكس مشيل ومتي المسكين وقال ان الاب متي المسكين هاجم الله واللمسيح والإنجيل وكان هجوم بلا ادني موضوعية ومملؤ تعصب وقص لكلمات الرجل العلامة يمكن تحميل مؤتمر العقيدة 2006 وعظاته من هنا

          http://copticwave.com/sound/download1.htm

          هذا بالاضافة لمنع كتب الاب متي من التواجد بالكنائس في عهد البابا شنودة (خبر: خوفا من انتشار الفكر البروتستانتى..: البابا يسحب كتب متى المسكين من الكنائس) http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=247450

          أخيرا: مهاجمة الأنبا شنودة للاب متي بضراوة في ثمان كتب صغيرة تم تجميعها في كتاب واحد اسمه “بدع حديثة”، الكتاب يهاجم الاب متي وافكارة وكتاباتة بلا موضوعية وبتطرف ويقص الأفكار والكلمات والجمل، وكان يعتبر مادة لاهوتية يدرسها البابا بنفسه في الكلية الاكليريكية تحت عنوان “لاهوت مقارن 2″

          الكتاب يمكن تحميلة من هنا
          http://www.calloflove.net/…/popeshenouda/110/download.htm

          – الانفلات المادي في التهاني للاساقفة علي صفحات الجرائد والتي يصل لملايين سنوياً من امول الفقراء وقد كرس الاستاذ إيهاب شنودة وقت كثير لرصد تلك السلوكيات المعيبة لكهنة واساقفة وابراشيات الكنيسة في المدونة التلية

          http://copticlighthouse.blogspot.com/

          – احنا الكنيسة اللي اضطهدت الأنبا غريغوريوس يمكن قرائة امور مخجلة عن المعاناه والضيق الذي تعرض ذلك الرجل العلامة التقي له في الكنيسة

          http://coptic-books.blogspot.com/…/10/blog-post_31.html…

          – واحنا الكنيسة الي بدل ما تغسل رجلين الاخرين بتقول انا احسن منهم في كل مناسبة

          عايز تاني؟
          لا تبري المخطي لئلا تكون مكرهة الرب!!!

          • Adel Tawdrous says:

            انا اقول وانت تقول وللرب ان يقول ما يريد

            • RomanyJoseph says:

              أمين يا عادل
              وشكرا لك ولتعليقك واتمني ان تعرف اني حين انتقد كنيتسني فانا انتقد نفسي فأنا جزء منها ومسؤل عن حالنها

              ربنا معاك

  84. anonymous says:

    شكرا يا رمانى المقال موضوعى جدا

  85. Mina Michel says:

    المسيح والتلاميذ لم يصنعوا كنيسة ارثوذكسية ولا بروتستانتية ولا كاثوليكية فقط جماعة مؤمنين تتعلم من المسيح وتهتدي بخطواته
    والثلاث كنائس هي من انتاج الانسان و ليس الله لان الله مشيئته ان تكونوا واحد كما انا و الاب واحد وبالتالي هي عرضة للأخطاء و السقطات لانها من البشر وليس من الله

    • RomanyJoseph says:

      إيمان الكنيسة… مقدسة واحدة جامعة رسولية
      نحن الارثوذكس اصلا منقسمين ومنشقين ولا نسعي لوحدة الإيمان بل للتفاخر علي الآخر

    • RomanyJoseph says:

      شريف مقال غاية في الروعة والموضوعية والتوازن الروحي المختبر للرب
      الفاهم لن الحل ليس في التاثير الخارجي الصاخب، ولا في الروتينية، بل كلاهما دليل تغربنا عن المسيح
      شكرا لك عزيزي لمقالتك الرائعة
      ربنا يباركك ويبارك كنيسته الواحدة باشخاص مستقيمي الإيمان والفكر مثلك

  86. Raymond Rizk says:

    أشكرك لموضوعيتك، وإعترافك بالحقيقة المحزنة، وفخور بمن فتح الرب يسوع أذهانهم وقلوبهم مثلك.. ليعطيك الله بركة ونعمة لتخدمه ويتمجد اسمه العظيم من خلال حياتك وخدمتك..

  87. Mark Ramez says:

    لا شك أن هذا أكثر مقال موضوعي قرأته بعد هذا الفيديو (المثير للجدل) .. إلا أني أحب أن أوضح كام نقطة كده :
    1. أبونا داود أعرفه شخصيا وأعرف فكره -أو هكذا أظن- .. أبونا داود من دعاة الوحدة الهادئة القائمة على المحبة والقبول والصلاة والعمق والتمسك بالايمان .. وله في ذلك عظة كاملة ألقاها في اجتماع الخدام من حوالي 6 شهور .. بعنوان (نحو وحدة الكنيسة) .. وكان من أكثر من سمعت من الكهنة الأرثوذكس الذين يمدحون البروتستانت ويتعلمون منهم .. هو من يقود الآن بنعمة ربنا الكرازة في افريقيا وآسيا .. وخرج من تحت يديه مئات الكارزين والخدام للخارج .. سواء تكريس كلي أو جزئي .. كما أنه هو مؤسس خدمة الأنبا ابرام للمناطق العشوائية .. التي يخدم فيها وبدون مبالغة أكثر من 5000 خادم وطبيب ..

    2. لذلك لا يمكن أن أحكم على شخص من 10 دقايق كلام ردا على سؤال في مؤتمر .. أنا لا أعرف هل أنت يا روماني تعرف أبونا داود أم لا ..

    3. ولا يجب أن أركز على الخطأ فقط في الكنيسة بهذه البشاعة .. أنا لست ممن يحبون جلد الذات بهذه الطريقة ..هناك الكثير من العمل الايجابي الذي يتم الآن في الكنيسة .. عليا أن أشجعه ولا أكون من الهادمين .. أرجو ألا تكون كذلك .. أرجو أن تكون لك خدمة ايجابية في الكنيسة .. وحتى لو تعرضت للطرد بسبب أفكارك الناقدة دائما .. أرجو أن تكون انت تخدم المسيح في أي مكان .. عملنا هو البناء وليس الهدم

    4. متفق معك في نقطة أن المنع ليس هو أفضل الحلول ويدل على خوف على أولادنا لأننا لم نربيهم ونغرسهم بطريقة صحيحة في الكنيسة .. ولكن ممكن أن أقول أن هذا اتجاه أو رأي أبونا .. وهو بالطبع غير ملزم ..

    5. ليس كل من يحب أبونا متى المسكين يكره الكنيسة وقياداتها بهذه الطريقة .. للعلم أنا قرأت معظم كتب أبونا متى وبالفعل أثر كثيرا في تكويني وأدين له بالفضل الشديد في حياتي .. ولكن ليس معنى حبي له ألا أتعلم من غيره ..

    6. بالطبع أتفق معك في نقطة انك دائما تركز على عدم ادانة الغير والتركيز في فحص النفس .. وأعترف لك اني تعلمتها الآن منك 🙂 .. لكن أدعوك انت أيضا لنصيحة مهمة أتبعها دائما .. وهو تشجيع الايجابيات والهرب من التحدث كثيرا في أخطاء القيادات الكنسية .. لأن هذا طريق خطير .. نهايته ساعات كتير على حياتك الروحية تكون كارثية .. وأراهنك أنك تعاني من بعض هذه الأعراض فعلا داخليا .. لا أدينك بالطبع .. ولكن أنصحك كما انك علمتني ..

    شكرا صديقي .. تحياتي الحارة .. منتظر ردك 🙂

    • RomanyJoseph says:

      شكرا مارك لتعليقك وموضوعيتك في الرد
      1 – انا احب الاب داود لمعي واعرف عن تاثير خدمته.. وكتبت في بداية المقالة انه من القلة المحسوبة مستنيرة… اشكرك لإيضاف تفاصيل عن عظاته حول وحدة الكنيسة، ربما انا اعرف من بعض من يرشدهم بصورة شخصية انه يقول لهم ان يتجنبوا الحضور في كنائس إنجيلية… انا لا الغي كلامك ولا اكذبه، لكن من الواضح ان هناك عدم وضوح في الرؤيا في هذا الموضوع، ربما في الفيديو كان متأثر بحضور الأبا روفائيل والمعروف بتعصبة الشديد، لكني كنت اتتظر منه ان يقول كلمة حق

      2 – انا لا اركز علي الخطأ، انا فقط قمت بتحليل الفيديو والناس كانت تهاجم هجوم عنيف او تأييد عنيف
      لو راجعت النقط ستجد التالي
      نقد نقطتين
      “لو كانت البروتستانتية أقوي، اين المسيحية في أوروبا… النهاردة في بلاد في أوروبا بقت 5%”
      “يتكلموا على الإنجيل… احنا عايشنه”،

      تخفظ علي نقطتين
      “احنا ما ارتحناش يوم… والنتيجة اننا قاعدين في الكنيسة”
      “القداس هو المذاق الذي نعرف أن نشوف فيه المسيح ونزوقه”

      اتفاق في نقطتين

      “هما سباقين أنهم دخلوا بلاد وتعرضوا للموت لأجل نشر الإنجيل”
      لمعي”: “هما عقديتهم لو درستهم: نظرتهم لينا احنا يا بتوع البخور والكهنوت اننا غير مؤمنين”

      تحفظ علي نقطة: “عندنا عيوب، لكن مش عيوب في أصل الأرثوذكسية ولا القبطية؟ لكن عيب في التطبيق”

      لكن المشكلة يا عزيزي اننا لم نعتاد علي الإنتقاد خصوصا للرتب الكنسية والقيادات، وحين نري ذلك نرتبك بشدة

      3 – المسيحية منهجم اماتة ذات وليس جلد ذات 🙂 جلد الذات دلع في المسيحية، يحب ان نموت كل يوم، ولا إماتة اكبر من أن نخرج الخشبة التي في أعيننا، المسيح نفسه جلد الاتجاه الفريسي لانه يحبهم، …فحين انتقد..انا انتقد كنيستي اي بتي أي نفسي

      4 – صدقني انا مشكلتي الكبيرة دوما اين نحن من الارثوذكسية… هذا اكثر ما يؤلمني..

      5 – لم اقل اني لا اتعلم من غير ابونا متي…اتمني ان تشاهد الحاشي رقم 8 لتعرف موقف الكنيسة العدائي نحوه حتي الان

      6 – صدقني نقد القيادات يجلب علي مشاكل لا حصر لها ولا يمكن تخيلها، وعرضني للطرد والرفض، لكني تعلمت ان اتبع المسيح، مترفق بالضعفاء وصارم مع من معهم مفاتيج الملكوت…
      لا اعتبر كلامك ادانة لان كلامك هادي وموضوعي والمحبة والهدوء والتزان واضح فيك

      اشكرك كثيرا عزيزي مارك لتعليقك المتزن وتقبل محبتي

      • Mark Ramez says:

        أشكرك يا روماني على ردك السريع المتوازن .. ولكني أحب أن أركز على نقطتين :

        النقطة 3: حرصت أن أنبهك إلى أن نكون مهتمين أكثر بالبناء وليس فقط النقد .. وبعدما قرأت هذا المقال والتعليقات عليه تصفحت البلوج كله ولاحظت أنك تركز دائما على النقد، ولا ترحم أحد من أول البابا إلى الكهنة إلى الأساقفة .. كله 🙂
        وشاهدت من قناة اليوتيوب انك كنت تحضر للأستاذ رأفت الذي واجه مشاكل كتيرة مع الكنيسة .. وكان لي بعض الأصدقاء يحضرون له .. المهم يعني أخذت فكرة عامة كده عن من هو روماني 🙂

        هل ستظل طول حياتك متقوقع في هذا النمط الهجومي، ولا تحاول أن تبني مع الكنيسة .. الكنيسة تحتاج إلى غيرتك وعلمك .. لماذا لا تبحث عن كاهن ممن ترتاح لهم وتقوم بخدمة معه .. مش لازم خدمة كلمة لأن أسلوبك مش هيعجب الناس .. بس أي خدمة تجعلك جزء من منظومة الخدمة في الكنيسة .. مش مجرد ناقد ومهاجم ..

        أنا لا أعرفك بالتأكيد .. ممكن تكون بالفعل بتخدم .. أنا أشجعك على ده ..

        • Mark Ramez says:

          النقطة 6: كان قصدي تأثير على حياتك الروحية .. وليس تأثير خارجي بمعنى طرد أو تجريح أو .. إلخ

          الشخصيات المهاجمة دائما مثلك .. يأتي الخوف عليها من أن يتسرب لها الاحساس بالذات .. ورفض (الكنيسة) .. وما يتبع ذلك من اضطرابات داخلية في نفسك ..

          من الآخر .. ممكن تريح نفسك وفكرك وتركز انت في المسيح وتصلي من أجل الآباء بدلا من نقدهم ..
          آسف على حريتي في الكلام معاك .. لا تهاجمني لأن هجومك شديد أوي 🙂

          وكما اتفقنا .. لا ادانة في الموضوع .. ده نقاش مشروع 😀

          • RomanyJoseph says:

            صدقني انا مش شخص مهاجم…لكني فقط اتكلم بالحق
            كثيرون يصمتون وبداخلهم نفس الكلام
            لا تعارض بين الصلاة والنقد… وإلا كان اثناسيوس اخطا حين انتقد اريوس
            صدقني..التركيز في المسيح يجعلني اري الخطية..خطيتنا
            لان المسيح مصلوب.. وبولس قال مش هاعرف المسيح غير مصلوب

            مشهد الصليب هو قمة بشاعة الخطية وقمة الحب
            لا اعرف المسيح الا مصلوبا
            مصلوبا أي مشهده حامل خطايانا
            ولا يوجد شئ في الكون يجعلني اترك الخطية إلا رؤيتي للبار حاملها عني وانفتاح عيني عليها وعليه معاً
            كلام عن الخطية بلا مسيح هو موت مؤلم… كلام عن مسيح وانكار لخطيتنا او تخفيف منها موت ناعم بشكل اخر
            كلام عن الظلمة فقط بلا رجاء ونور هو موت.. كلام عن النور فقط موت لانه خدعة
            لان في كثرة الخطية اري النعمة وتزداد
            فلا اعتقد أن اكتشاف الخطية امر سلبي
            الاعاقة عن اكتشاف الخطية تجعل النعمة لا تكثر
            المسيح الرائع بلا خطية يميل لإنجيل الوفرة رغما عني أنفي
            لانه يداعب فسادي ولا يواجهه مشاكلنا
            وحين اتكلم عن فسادنا
            حرف ال (نا) يجعلني ادين نفسي وشعبي ولا ادين اخر
            فلست منفصل عن كنيستي
            ذواتنا الخاطئة اخدها في الصليب
            انا انظر لأنفسنا فيه
            انا معرفش غير المسيح شايل خطيتتنا
            المسيح صار خطية…. علشان اكون بر
            ازاي اشوفه خطية؟ من غير خطيتي؟

            ربنا يبارك حياتك

        • RomanyJoseph says:

          شكرا يا مارك مرة اخري لردك
          المشكلة كما قلت لك ان النقد يصنع ضجة اكثر من البناء
          مدونتي فيهااكتر من 230 مقالة، منها 30 انتقاد فقط لحالنا
          يوجد حوالي 25 عظة و25 درس كتاب لاساسيات الإيمان المسيحي ومقالات روحية كثيرة
          لكن المشكلة يا عزيزي مارك ان النقد يعطي انطباع سلبي
          لكني تعلمت أن اسلك كما المسيح، اترفق واعلم الضعفاء، واكون صارما علي من معهم مفاتيح الملكوت
          حتي لو كانت النهاية هي الصلب
          انااخدم في الكنيسة خدمات متنوعة، وانا سابقي جزء منها حتي لو تم طردي
          ربنا يباركك وشكرا ليك

  88. Bichoy says:

    مع كامل احترامي و اتفاقي معاك في أغلب الكلام لكن انا شايف انك متحامل شوية مع العلم اني مش من الناس اللي بتأله الجلبية السودا لانهم بشر و بيغلطوا و في منهم عايزين الشلح بس ابونا عنده حق ف كتير من اللي قاله المشكلة انه كاهن و على الهوا و جنبه اسقف موافق على اللي اتقال و بعيدا عن معلومة المسيحية ف اوروبا كام ف المية و الاحصائيات كام كل دي حاجات تقديرية و على الورق لان لو هتتكلم فعليا لو رحت اي كنيسة كاتوليك ف اوروبا مش هتلاقي 5 شباب على بعض و الحضور كلهم في اكبر كنيسة هيبقى100-120 شخص 80% منهم فوق ال60 فمابالك بالبروتستانت علما بان الكاتوليك ف اوروبا يعتبروا الاكثر تدينا وانتظاما في الحضور. عامة أنا معجب بالمقال و بمحاولة التوازن اللي بتعملها بس عايزأقولك “وَأَمَّا أَنْتَ فَاثْبُتْ عَلَى مَا تَعَلَّمْتَ وَأَيْقَنْتَ، عَارِفًا مِمَّنْ تَعَلَّمْتَ 2 تي14:3”.
    كُلُّ مَنْ تَعَدَّى وَلَمْ يَثْبُتْ فِي تَعْلِيمِ الْمَسِيحِ فَلَيْسَ لَهُ اللهُ. وَمَنْ يَثْبُتْ فِي تَعْلِيمِ الْمَسِيحِ فَهذَا لَهُ الآبُ وَالابْنُ جَمِيعًا. إِنْ كَانَ أَحَدٌ يَأْتِيكُمْ، وَلاَ يَجِيءُ بِهذَا التَّعْلِيمِ، فَلاَ تَقْبَلُوهُ فِي الْبَيْتِ، وَلاَ تَقُولُوا لَهُ سَلاَمٌ. 2 يو10:1

    • RomanyJoseph says:

      عزيزي بيشوي اشكرك لتعليقك وتوازن كلامك

      صدقني انا كتبت المقالة نظرا لتطرفين التحامل الشديد والموافقة الشديدةبلا موضوعية
      انا لا اركز علي الخطأصدقني، انا فقط قمت بتحليل الفيديو والناس كانت تهاجم هجوم عنيف او تأييد عنيف
      لو راجعت النقط ستجد التالي
      نقد نقطتين
      “لو كانت البروتستانتية أقوي، اين المسيحية في أوروبا… النهاردة في بلاد في أوروبا بقت 5%”
      “يتكلموا على الإنجيل… احنا عايشنه”،

      تخفظ علي نقطتين
      “احنا ما ارتحناش يوم… والنتيجة اننا قاعدين في الكنيسة”
      “القداس هو المذاق الذي نعرف أن نشوف فيه المسيح ونزوقه”

      اتفاق في نقطتين

      “هما سباقين أنهم دخلوا بلاد وتعرضوا للموت لأجل نشر الإنجيل”
      لمعي”: “هما عقديتهم لو درستهم: نظرتهم لينا احنا يا بتوع البخور والكهنوت اننا غير مؤمنين”

      تحفظ علي نقطة: “عندنا عيوب، لكن مش عيوب في أصل الأرثوذكسية ولا القبطية؟ لكن عيب في التطبيق”

      عزيزي ثقافة الغرب لا تجعلهم يحضرون كواجب مثلنا..هذا يصنع فارق في العدد… وانا وانت نعلم أن العدد ليس مقياس

      كل هدفي في المقال صدقني..ان نخرج الخشبة التي في اعيننا

  89. grainofgrist says:

    و بعيداً عن رأيي الذي يتفق كثيراً معك فيما قاله الأب داوود (مع كامل الأحترام له) ولكن ما فاجأني و بقوه هو ردود الفعل علي هذه المقاله بالذات. الأمر الذي يجب ان يسترعي أنتباهنا لنري ماهو خلف ردود الأفعال.

    أنتشرت المقاله بشكل قوي و أكاد أجزم انها أكثر مقال نشرت علي الرغم ان البلوج تحوي مقالات كثيره للبنيان الروحي و لكنهم لم يلقوا مثل هذا القبول.
    دخل عشرات الألاف علي البلوج لقراءه هذه المقاله خاصه و أزعم ان باقي المقالات (مره أخري علي الرغم من فائدتها الروحيه) لم تجذب أنتباه قارئ هذه المقاله بالذات.
    نالت هذه المقاله أعلي التعليقات دون منازع و مازال العداد مستمر بفارق ملحوظ جداً عن اي مقاله اخري مهما كان عدد التعليقات عليها.

    تابعت معظم التعليقات حتي كلت عيناي و في هذا أشكر عمل الروح في روماني ليقراء, ينشر و يرد بموضوعيه و هدوء علي جميعها تقريباً دون تأجيل.
    و مع قراءه الردود و الردود علي الردود و مع قراءه ما كٌتب علي الفيس بوك من تعليقات في كل مره نشر أحدهم هذه المقاله ظهر السبب وراء الأنتشار السريع.
    كم التطاحن, التنافر, العصبيه, العنصريه, التعصب و كل ماهو خارج المسيح كان موجود و بكثره في غالبيه الردود, قليله هي تلك الردود التي كانت تنتقد بشكل موضوعي في نقاط واضحه دون تعصب و عصبيه و خروج عن القواعد العامه البسيطه لأداب الحديث (و دي مش محتاجه غير تحضر و نضج اكتر منها عمل الروح في أعتقادي) و أقل جداً منها من كان لديه التمييز ليعرف ان يفرق بين الشخص و الرأي (سواء للأب داوود او لصاحب المقال نفسه) و يعرف ان يميز الأرثوذوكسيه عن التعليم المنتشر في الكنائس و ان يفصل في الفكر الأنجيلي ما يقبله و ما لا يقبله.
    لا يوجد فرق علي الأطلاق في الفكر و الروح بين الأرثوذوكسي و الأنجيلي. فكل منهم صاح قائلاً: انا لبولس و أنا لأبلوس و لعل البعض قال انه للمسيح.

    غياب المسيح كان واضح و الواضح أكثر منه ما تركته سنين التعليم الخاطئ علي كل النفوس لا فرق لأي طائفه ينتمي. لا أجد ما أستطيع قوله و لا أريد ان أكٌثر في الكلام دون فائده و لكن ردود الأفعال حول هذه المقاله تستحق ان نقف و نواجه أنفسنا, أن نفكر في ما تعنيه هذه الردود و ان نفهم اين نحن منها. لم أتعصب لما قاله لأني أؤيد فكرته و لكن ماذا ان تواجهت مع فكر مختلف تماماً عني؟؟ هل سأفكر في قلبي (أن لم أذكر ذلك علناً تأدباً) أني أشكرك يارب أني لست مثل هذا العشار الخاطئ. هل سأقول لنفسي و أبتسم سراً في سخريه : نحن أبر منهم؟ هل سأنفجر فيه متهمه أياه بالجهل و عدم الأدراك و عدم الأستناره؟؟

    قيل لي أن الأنبا أنطونيوس كان يعلم تلميذه أن أهم ثمار الروح القدس و التي تبلغ نفس أهميه ثمره المحبه هي روح التمييز. و أعترف أني افتقر إليها كثيراً و انها نادره في هذا الزمن.

    قال أحد الأحباء ان الروح القدس هو المعين الأول في هذه الايام الحرجه و أضيف عليه انه المقياس الوحيد أيضاً في هذه الأيام.

    كلما فكرت في ردود الأفعال حول ما قاله الأب داوود لمعي و حول ما كٌتب رداً عليه, أتأكد من وجود خلل قوي و أنه زمن ردئ, اتأكد أن ليس زمن السكوت و لكنه زمن التكلم قليلاً بحكمه و من يعطش سيطلب و من يريد سيبحث و الرب وحده هو الذي سيعطيه.

  90. Adel Tawdrous says:

    TheSolefull 23 hours ago
    كلام مغلوط للاسباب الاتية:
    1-اغلب المسيحيين المصريين تركوا المسيحية مع دخول العرب لمصر. لم تحافظ عليهم الأرثوذكسية.
    2- الأرثوذكسية عقيدة محلية جدا وانتشارها ضعيف للغاية. البروتستانت منتشيرين في العالم كله من كل الالوان والاجناس.
    3- البروتستانت ايضا اضطهدوا
    4- الأرثوذكسي العادي لا يفقه شي في الكتاب المقدس
    5- الأرثوذكسية عقيدة ملية بالتخاريف مملة حتي لمعتنقيها عقيدة عفنة.
    —————————————————————————————————————–
    حبيت احط الخلفية اللتى وراء كل بروتستانتى والهدف من وراء مؤتمراتهم رينا يبارك ابونا داود وامثاله من القديسين

    • RomanyJoseph says:

      نفس ملخص كل المعترضين
      الفن في اخرج القذي الذي في عين الاخر وترك الخشبة التي في عينا
      أين نجن سؤال يهرب منه الكثيرين
      ارحموا سامعيكم ونفوسكم وسيبونا من البروتستانت
      لو واخدين وزنات اكتر نتاجر بيها مش نتفاخر
      وألا نكون عبيد اشرار
      يا ويلنا لو أكملنا بتلك الروح

  91. RomanyJoseph says:

    بالنسبة لسؤال اتي لي كثيرا: هل كنت تريد من القس داود ان يقول لهم أن تعاليمهم سليمة؟
    انا لا اريد أن يقول ابونا داود ان تعاليمهم صحيحة..من يقول هكذا يؤكد لي أنه لم يقرا المقال
    انا اريد أن يقول أبونا داود لنا…أين نحن من التعاليم الصحيحة والوزنات التي اخذناها

    يكن القس مضطرا أن يجيب اجابة مباشرة كما التمس له البعض العذر
    حجة الاجابة المباشرة التي تظن انه مضطر لها حجة ضعيفة
    فالمسيح حين اتو له بالمرأة الزانية لم يجيب إجابة مباشرة…بل اجاب الإجابة التي تخرج الخشبة التي في أعيننا
    وحين سقط برج علي ناس (لو 13)، لم يجيب اجابة مباشرة
    وحين سألوه عن غسل اليدين كطهارة.. لم يجيب اجابة مباشرة بل جاوب 3 اجابات مختلفة لثلاث فئات (مر 7)
    اجاب اجابة شخصية..هذا هو المسيح

    لكن من الواضح أن الانتقاد واخراج الخشبة التي في عيننا لا يجلنا نكون صرحاء مع أنفسنا

    https://romanyjoseph.wordpress.com/2011/01/01/%D8%A7%D8%AD%D8%AF%D8%A7%D8%AB-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D8%A9-%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D8%A6%D9%84-%D8%B4%D8%AE%D8%B5%D9%8A%D8%A9/

  92. RomanyJoseph says:

    حزني وألمي ان اخوة كثيرين فعلوا شئ مؤلم
    كانوا يردون علي التعليق علي المغاطة وتتصالحون مع المغالطة نفسها لنها خارجة من قس محبوب
    انا لم اتعلم المسيح هكذا..
    انا اتعلم أن ناثان النبي المجهول وقف لدواد الملك يقول له أنك أخطأت

    مشكلتي انك تعليقات كثيرة متصاحة مع أخطاء واضحة وتتعامي عنهي وتتهمني أنا
    هل الطوائف الأخري ليس عنها قديسين…
    اتحدي لوقال لي شخص… لا… نحن فقط الذين عندنا وهم ليس عندهم
    هل مشكلة كنيستنا أن الشماس صوته عالي؟
    هل هذا مشاكلنا… ام تجميل مشاكلنا
    الا نعلم أن التجميل يمنع التغيير؟
    احترم كلامك من قالو لي انه اخطأ في بعض النقاط … ومن ينظر بحياد يري اني اتفقت معه في ثلاث نقاط
    لكنك تعليقات كثيرة لم تفعل ذلك… لتثبت التعصب وغياب الحياد الذي يجعل الشخص يدين غيره ويفعل الأمور بعينها
    ويتعامي عن الخطأ ويدافع عنه… ويغضب للرد علي الخطأ

    أخيرا
    كان فيه نجار غلبان شاب عنده 33 سنة
    وقف قدام شيوخ ينتهرهم وهو لم يتعلم مثلهم.. ولم يدرس.. وليس صاحب رتبة مثلهم
    واتعجب..هل لو كنا في المشهد كنا قلنا انه متكبر؟
    ملحوظة: المسيح ما كانش حول رأسه دائرة نور صفرا علشان نميزه
    كان يميزه طالب الحق والعشارين والزناه المعترفين بخطيتهم
    اما الواثقون بانفسهم ومن تحتقرون الأخرين… فصلوبه

  93. Adel Tawdrous says:

    سؤال اخير قبل ان اتركك لشأنك اخى الحبيب
    انت تقول انك اورثوذكسى وتفتخر بهذا
    ما رايك فى اسرار الكنيسة السبع هل هى من الرب ام من صنع الانسان وما رأيك فى الذين يقولون انها من صنع الانسان ؟

    • RomanyJoseph says:

      عزيزي عادل
      .. هل لو قلت لك ستصدقني؟.. نعم اؤؤمن
      اقرأ مدونتي وانت تعرف اكثر وأحكم علي كلامي
      اقر كتاب الإفخارستيا للاب متي المسكين.. واسمع منه حول ذلك السر وأسرار كنيستنا
      بالمناسبة أول من عد اسرار الكنيسة وجعلهم سبعة هم الكنيسة الكاثولكية وليس الأرثوذكسية.. الإيمان الارثوذكسي يري أن كل عمل في الكنيسة سر…ذلك ليس للخلط ولا التأويل بل تحليق في الروح
      شكرا لك

  94. Adel Tawdrous says:

    شكرا لك

    • RomanyJoseph says:

      تامر انا علقت علي الفيديو فوق
      شكرا ليك ولمشاركتك

    • Mark Ramez says:

      شكرا خالص على الفيديو ده يا تامر ..

      فيه بعض من اخراج الخشبة من عيننا .. الذي كان يتكلم عنه روماني .. 🙂

      • RomanyJoseph says:

        حقيقي يا مارك… واتمني كمان نفهم مشكلتنا…احنا كلنا فاكرين اننا الوحيدين الارثوذكس
        واتمني عن الفيديو دا ما يكونش افكار قديمة واتغيرت..لاني ملاحظ ان تاريخه من سنة
        اتمني يكون ما قاله ابونا داود مجرد إنفعال أو تأثر بحاجة لكن مش قناعة..لاني باحب ابونا داود وهو المفروض من المستنيرين…
        شكرا ليك ولتامر

  95. mourad says:

    رومانى جوزيف كالعادة هايل و الرد رهيب و من له اذن واحدة بس كفاية للسمع فليسمع…مش لازم الاتنين ,,,

    • RomanyJoseph says:

      Tamer Moussak
      شكرا يا تامر للمشاركة بالفيديو دا
      انا دورت ولقيت تاريخه من سنة
      كان ابونا داود بيحكي قصة انقسام الطوائف
      وانا كنت فاكر القصة اللي بيحكيها سليمة، كدة لكن لما قريت التاريخ لقيت أن الكلام دا مش سليم
      وكانت البداية في الخطأ فيها خطأ شهير اننا الوحيدين الأرثوذكسي والباقي كله منشقين
      ودي حاجة مش سليمة لاننا كنيسة ارثوذكسية لا خلقدونية وتوجد كنايس ارثوذكسية خلقدونية
      المنتشر وما قاله ابونا داود ان بداية الإنقسام بقينا احنا ارثوذكس وانتهت قصة الإيمان المستقيم
      مع ان اول انقسام كان سنة 451 وظهور الكاثوليك سنة لغاية 1054
      وهو المح في الفيديو ان أول إنقسام كان كنائس شرقية وغربية
      وما قالش إن اللي بين 541 و1054 ارثوذكس لا خلقدونين
      وبعدها كلامه حقيقي في عمومه
      الوقفة هنا اننا ممكن نعرف سر مشكلتنا
      احنا شايفين إن العالم كله اخطا واحنا الأقباط الوحيدين اللي محافظين علي الإيمان
      لكن الحقيقية إن كان لينا دور كبير جدا في الإنقسام
      وفيه ارثوذكس خلقدونين إيمانهم خلاف لفظي فقط معانا
      وأول انقسام عزلنا نحن وكان دور خطأنا اكثر من الأخرين واليوم المراجع تؤيد ذلك
      اننا الوحيدين المحافظين علي الإيمان
      بينما احنا مش الوحيدين… واحنا مسببين في الإنقسام بدور كبير جدا
      واعتقد يوم ما نعترف بدورنا ونفعل “سر الاعتراف” والتوبة الجماعي وناخذ مسؤولية اول شق للكنيسة علي يد ديسقوروس اللي المفروض نشيله من المجمع
      ونعترف إننا حرقنا الأسقف البديل ودا كان شر عظيم…
      ونعترف عن ديسقورس حرم اسقف روما ظلم وهما قبلوا اد واحنا اما حرموا ديسقوروس رفضنا
      ونعترف مش علشان حاجة علشان اعترافنا يقول اننا بنراجع انفسنا مش بنؤلها ومستحيل نقول احنا غلطانين

      ساعتها الكنيسة هاتنور

      دي مقتطفات من مراجع تاريخية حول مهازلنا
      ————

      [29] فإن ديسقورس قد انتفخت اوداجه لأجل الغلبة التي احرزها في المجمع، وعمل علي إذلال بطريرك القسطنطينية خصمه فسطر عبارة ليست ضد يسيبيوس فقط بل ضد فلافيان نفسه، مما اوقع المجمع كله في خوف واضطراب، فقام نائب عن بطريرك رومية وابدي معارضته لديسقوروس، اما فلافيان فقال بعدم اعتباره لسلطة المجلس وانسحابه منه، ولكن لم يسمع احدًا اعتراضهم النائب أو انسحاب البطريرط لسبب الغوغاء والجلبة التي اعقبت ذلك.

      تاريخ الأمة القبطية – ا.ل باتشر المجلد الثاني – ص 47

      [30] وتفسير هذه الجلبة أن كثيرين من الأساقفة رموا انفسهم عند اقدام ديسقوروس وطلبوا منه الرأفة والتساهل قائلين: “إذا كان فلافيان يستحق اللوم والتعنيف فلومه وعنفه، ولكن نتوسل اليك ألا تحكم علي بطريرك نظيره بالحرمان لأجل قس بسيط” حينئذ صعد ديسقوروس من عرينه كالأسد وصعد علي درج الرئاسة شخص للجموع فساد سكون فصار يخاطب الأعضاء: “اسمعوا يا هؤلاء الذين يتوقف منكم التوقيع علي الحكم علي فلافيان فيكون له مع شأن آخر، إني لازلت أنادي بحرم فلافيان وشجبه ولو شد لساني من عنقه، اما إذا كنتم عولتم علي الثورة فهذا ليس في طوقهم ولا يستطيع حتي أمرائكم اتيانه”

      تاريخ الأمة القبطية – ا.ل باتشر المجلد الثاني – ص 48

      [31] وبينما ديسقورس يتلو هذه الأقوال إذ سمع رهط برسوم ضجة في الداخل فلم يجدوا الي التصبر والتبصر سبيلاً، فاندفعوا للكنيسة ومعهم خليط الجنود والرهبان والكهنة وعدد كثير من الحرافيش، قم اخذوا يصيحون ويضجون ويصرخون، ثم عمدوا للملاكمة والمضاربة مما لطخ مجمع افسس بلطخة سوداء، ولم يكتفوا بهذا، بل عمدوا تعدوا علي فلافيان واوسعوه ضربًا وإهانة ورموه تحت أقدامهم وكان برسوم يشجعهم، وقد خاف الأساقفة علي حياتهم حتي أنهم مضوا علي ورقة بيضاء كتب عليها لا حقًا حرمان فلافيان، وقد أثرت الضربات علي فلافيان تأثيرا شديدًا فمات علي أثرها

      تاريخ الأمة القبطية – ا.ل باتشر المجلد الثاني – ص 48

      [32] راجع تاريخ الأمة القبطية – ا.ل باتشر – المجلد الثاني – ص 51

      [33] ونري فداحة الحال الذي وصل إليه الأقباط أنه حين عُزل ديسقوروس هاجواوذبحوا البطريرك البديل بروتوريوس ومثلوا بجسته وأحرقوها بالنار في شوارع الإسكندرية

      تاريخ الأمة القبطية- ا.ل باتشر – المجلد الثاني – الفصل السادس والعشرون – ص 61

      [34] من العبث ان نحاول إضاح مذهب الطبيعة الواحدة لأن المصريين من جانبهم لم يهتموا بصاحب المذهب أو بتعاليمه، بل كان هدفهم الرئيسي الإنفصال علي بيزنطيا، وقد اعتبروا الإنشقاق الديني أول مراحل التحرر

      أقباط ومسلمون – د. جاك تاجر – ص 15

      وعلي فكرة اخاف من حاجة
      كلام ابونا داود من سنة اكثر إنضباطا
      هل يا تري كل ما يمر وقت ولا نعترف بواقعنا اكثر… نخطي أكثر

      شكرا ليك

  96. leeh btbos l3’ltat nas w abba2 w khna w askfa 3la enha a5ta2 fee orthodox hma ma3someen mn l 3’lat ? w leeh btbos l nas mostfada mn l odas w l ta2s ka 3ama aw l momarsat hwa enta kont ellaah 3shan t3raf l nas dii mostfada wla l2a ? ana m3aak en fee 7agat kteer e7na bn3mlha 3’lt bas da m3nah en da fee 3akedetna 3’lt ? w 7aga kman ana maihmnesh 3lkat l nas ehh ma3 rbna ana l yhmnii l 3’ltat l fee l 3ka2eed l tania ana msh motar enii 2a2blhom w ana mn l asas arfdhom (ka afkaar 3shan matwdnash fee dahia xD ) bas hma leehom kol l 7ob w hwa da l 2alholna yasoo3 😀 w fee l nhaia bos 3la l nas hatet3ab 7ot nzrak 3la rbna hatstria7 😀 yareet bas tfham roo7 l abba2 elli salmona l ta2s abl ma t7kom 3ala l ta2s ! w l 7aga l nfsii en e7na n3mlha orthodox bzat en e7na n5lina fee nafseena nfham knistna bas l awal w nb2a mas7een bgd b l t3leem l orthodox l da2a l adeema mn wght nzar nas kteer w so2al ana 3arf eno msh mn 7a2ii as2lo bas l curiosity hat2tlnii xD hwa enta la ta2eefii sa7 ??? O.O jk 😀 l 7aga l mohma hwa ana msh mn 7a2ii enii adaf3 3n 3aktdii w ab2a mot3sb 3shan ana msh abeel l tfkeer l tanii w ana 3arfak rageel bt7b l bsata gawbnii b yes or no ?

    • RomanyJoseph says:

      حضرتك لو قريت المقالة والتعليقات هتلاقي إجابة لكل للسؤال عنط اكتر الخمسين مرة
      اسئلتك إجابتها أتهرست في الكومنتات والمقالات 🙂
      معلش انا باجاوب بصورة شخصية لان لو رجعت للمقالة اللي انت ما قريتهاش.. هتلاقي إن الإيمان والأرثوذكسية حاجة شخصية مش نظريات
      نصيحتي ليك من الوول بتاعتك علي الفيس بوك..حاول تقلل الأغاني شويةوتنشغل بالمسيح اكتر
      الاغاني مش غلط.. بس المسيح اهم.. ولو اهم لساني كنتيجة بكلامه اكتر من حاجات تاني
      وساعتها هتلاقي جزي كبير من اسئلتك كمان انت وصل لإجابة
      فنمتحن نفسنا يكون شئ رائع…
      ربنا معاك ويا ريت تبقي تكتب عربي لو هاتعلق تاني لاني مش الفرانكو دا متعب جدا في الفهم

      • يا راجل انت عرفت ان انا مش بتاع المسيح عشان الول بتاعى انا بالنسبالى المناقشة انتهت من الاساس اخرج الخشبة اللى فى عينك قبل ما تكتب مقال اصلا و انا اللى اعرفوا ان فى اى مناقشة مع شخص محترم لو الاسئلة دى اتجوبت مليون مره هيجوبها تانى و شكرا على احكامك ايها الاله

        • RomanyJoseph says:

          انا قلت انت مش بتاع المسيح؟ ولا قلت أهتم بالمسيح أكتر…
          اسلوب مش حلو خالص انك تخلي اللي قدامك يقول اللي عايز انت تسمعه حتي لو ما قالوش يا كريم
          ارجع اقرا انا قلتلك إيه..
          اما بالنسبة إني اقولك إن السؤال اتجاوب فتقولي لو محترم اجاوب تاني
          انا يا سيدي مش محترم…متشكر ليك
          بس اعتقد لو انا مش محترم، ولو عايز تعرف الإجابة مش داخل تتفلسف وتجادل لمجرد الجدال
          يبقي نبطل لف ودوردان ونروح نقرا التعليقات ببساطة
          ولو لقيت حاجة معترض عليها تناقشني
          اخاف تكون داخل تجادل وتستفسط
          ليعطيك الرب حسب قلبك

          • اليست هذة احكامك على بعدم اهتمامى بالمسيح ؟ انا مقلتلكش انك مش محترم اسلوب مش حلو خالص انك تخلي اللي قدامك يقول اللي عايز انت تسمعه حتي لو ما قالوش يا رومانى
            انا عيزك تجوبنى على حاجة واحدة بس مش اكتر الدفاع عن العقيدة تعصب ؟
            و حاجة بجد ليك انت كتبتها فى كومنت و المقال انك دخلت القداس لقيت الناس نايمة و مش مستفادة الرد مش عدم احترام بجد بس خليك فى حالك
            مع كل الاحترام و المحبة

            • RomanyJoseph says:

              طبعا أنت ما قلتش اني مش محترم…حاشا انا باتبلي عليك
              معلش انا مستوي ذكائي ضعيف
              اما تقول لو بناقش شخص محترم محترم كان رد معناها المفروض إني محترم؟
              ما تخليك بسيط وتجاوبني بنعم أو لا

              • RomanyJoseph says:

                دايما المناقسة بتنتهي اما يكون في سؤال بسيط إجابته بنعم او لا…دا معروف وحصل كتير
                لكن لو فيه سفسطة… ولف ودوران… المناقشة تكون ممتعة
                بل ليكن كلامكم نعم نعم لا لا و ما زاد على ذلك فهو من الشرير (مت 5 : 37)

                • انت شكلك عبيط انت كمان هتوظف ايات الانجيل على مزجاك
                  بس بجد انت حلو اوى و السبب الرائيسى اللى يخلينى متناقش معاك انك مش محترم فى اسلوب الحوار استربحت و كمان جاهل
                  wla 3arf trod wla aii btngan w kol 7aga 2e2ra l mkala toz fe l mkala 7drtak 3ndk as2ltii fo2 ahe 3aiz trod 3aleeha ahlan wshlan msh 3aiz toz feek ya fandeem

  97. Mark Ramez says:

    روماني .. أنا جبت ليك وللناس برضه عظة مهمة لأبينا القمص داود لمعي عن (ليكون الجميع واحدا) اللي كنت ذكرتها في أول تعليق ليا .. عظة مهمة ومتوازنة جداً .. لو عندك وقت اسمعها .. هتعجبك ..

    أنا جايبها ليك انت وأي واحد شاف الفيديو الشهير ده عشان يوازن الدنيا ويوضح وجهة النظر كاملة ..

    اللينك أهو :

    • RomanyJoseph says:

      شكرا مقار
      هاسمعها…
      اتمني الا تكون الأمور قديما تتجه نحو الوحدة والأن ننمو ونتحرك نحو التحزب
      شكرا مرة تاني

  98. Sameh bassily says:

    من أقول السيد المسيح إذا اجتمع اثنان باسمي أكون انا في وسطهم واجتماع الألف في احسبها صح لاسم الله يكون بالفعل في الوسط ويرجع له الكثير من التائبين تاركين كل مايجعلهم في الخطية عن اقتناع وحب الفادي المخلص العظيم ما أجمل أن م يجتمع الأخوة معا فيبارك الرب كل اجتماع روحي بهدف التوبة ورجوع الي الأحضان الأبوية عانق للطائفة الأرثوذوكسية أو البروتستنتية احب يسوع أبويا و اطلبة وأسبح له في كل مكان ومع كل إنسان

    • RomanyJoseph says:

      عزيزي
      ليس العدد مقياس وإلا ما فارق كلامك عما اعترضت عليه من كلام الاب داود
      لو كنت من مؤيدي احسبها صح..اخرج الخشبة التي في عينك كما انا ركزت علي الخشبة التي في عين اخوتي الارثوذكس لاني منهم
      شكرا

  99. Joseph Gobrael says:

    استاز روماني حجات كتير في كلامك مريحتنيش وانا هاتكلم عن نفسي يمكن تكون مريحتش حد تاني بس خليني في احساسي وفهمي انا اولاآ النسب والااحصأيات الي حضرتك جيبها ممكن تكون صح من الواقع النظري لاكن ابسط مثال انك مفهمتش كلام ابونا وجريت علي الاحصأيات والكلام النظري انا عايش برا بقالي سنين عاوز اقولك ان المسيحيه في ظروف صعبه جدا لدرجه ان ناس كتير انا بعرفهم لما تسالو او يسالك انتا مسيحي يرد عليك ويقولك اة هوا انا اتولد كدا لاكن مش مهتم اوى بالكنايس وكدا وفي نفس الوقت بيكون شاز جنسيا ويقول علي نفسه مسيحي اختصار هوا ميعرفش يعني ايه مسيحيه هوا اتولد كدا وخلاص ومعتقد كدا ودة حال 90% من الناس الي في البلد الي انا عايش فيها ودة حال كل الدول الغربيه حضرتك قفلت ضميرك انك تفهم معني كلام ابونا الي هوا عادي جدا ومهم جدا انو يدافع عن ايمانه ويوضح ويشرح

    • RomanyJoseph says:

      شكرا اخ جوزيف لتعليقك
      انا كنت بارد علي معلومة غلط في نقطة النسب..معلومة مش حقيقية
      ابونا ما قالش ما معناه انهم اضعف .. هو قال هما قليلين… ولازم نتكلم بدقة وحق
      لو كان ابونا قال هما كتير بس مسيحيتهم ضعيفة كان ردي اختلف…لكن البداية كانت محاولة اظهار انهم اقل عدد (مع ان مقياس العدد اصلا مش سليم)

      اتمني عزيزي الا تحكم علي ضميري اني مش عايز افهم كلام ابونا…
      انا اخدت كلام ابونا بالنص…وكان مش سليم… حضترتك بتتأمل فيه وحتي التأمل مش سليم
      بصصفتي عشت برة وعشت جوة مصر
      عايز اقولك إن كنا احنا في مصر من 8-12% من المسيحيين
      فاحنا اكتر من 90% متغرب عن المسيح…طلاق…ارتدات…تغرب عن المسيح… مسيحين اسما..سلوك بمحبة العالم والجسد والمال وشهوة المعيشة..
      بس الفرق أنه بيروح الكنيسة ويتفاخر زي الأبن الاكبر… وهما الابن الضال
      ومعروف ان الابن الضال رجع لانه صريح..اما الاكبر كان فاكر نفسه احسن ومارجعش
      كل مقالتي الا نتعزي ان هناك ابن ضال ببب وجودي في البيت وانا متكبر
      يجب ان نعرف أين نحن من العقيدة.. وهذا هو الإيمان.. اتمني ان حضترك تقرا كلام اثناسيوس الرسول
      ابونا ما دافعش عن الإيمان ولا شرح عقدية…هو قال احنا احسن باختصار
      المقالة ببساطة:اين نحن من العقيدة

      اخيرا..اتركك مع مقولة كتبها استاذ فيليب كامل

      “ما الفرق بين الإيمان والإعتقاد ؟!..
      الإعتقاد هو أن يكون لديك معرفة ببعض العقائد الإيمانية .. مجرد معرفة عقلية معلوماتية لا أكثر ولا أقل .
      الإيمان هو أن يتحول ما تعتقدهُ إلي حياة مُعاشة .. حياة وليست مجرد ممارسة شكلية .
      فأنت لديك مثلاً كمعتقد أن الله واحد، وهذا حسنٌ جداً، ولكن الشياطين نفسها لديها نفس ما تعتقدهُ، بل والأكثر أنهم يقشعرون من الله الواحد .. فلو وقف إدراكك عند حدود هذه المعرفة ، فمعرفتك هذا أو إيمانك المعرفي هذا فقط يجعلك تتساوي مع الشياطين فيما يعرفونه أيضاً . ولكن أن تتحول هذه المعرفة إلي أن يُصبح الله هو الواحد في حياتك ولا وجود لآلهة أخري داخلك ”
      شكرا ليك

  100. morcos fahmy says:

    الأخ روماني تحياتي
    الحقيقة انا هرد عليك في نقطتين
    اولا وهي مسألة العدد ونسبة المسيحين ومش انا اللي هرد عليك لأ ده المسيح نفسه في مت 7 اية 13 و 14
    ادخلوا من الباب الضيق، لأنه واسع الباب ورحب الطريق الذي يؤدي إلى الهلاك، وكثيرون هم الذين يدخلون منه)
    ( ما أضيق الباب وأكرب الطريق الذي يؤدي إلى الحياة، وقليلون هم الذين يجدونه
    الموضوع مش بالعدد اخي الفاضل
    ثانيا ماذا يجبر الأنسان حضور القداس وهو يتململ وينظر في الساعة كل شوية منتظر انتهاء القداس ولماذا يحضر من الأساس لهذه الدرجة يصل بك الي التشويه حتي في حضور القداس ولماذا لا نتباهي بالأفخارستيا اليس هي التي أسسها السيد المسيح وقال اصنعوا هذا لذكري وقال من يأكل جسدي ويشرب دمي يثبت في وانا فيه
    اني اري انك غير ارثوزوكسي ولاأري فيك روح الخادم كما ذكرت لأنك لو خادم كنت عملت عمل ايجابي في كنيستك لكل السلبيات التي ذكرتها بدل الأستعراض في ردك علي ابونا الحبيب داود لمعي وتشتيت الأفكارللكثيرين
    لا ننكر ان هناك سليبات وايضا لا تنكر ان عدو الخير بيحارب وبشدة
    فهل تتوقع ان يأتي اليوم ان لاتري مثل هذه السلبيات وهذه الأخطاء والسلوكيات اذا نحن في السماء وليس علي الأرض
    في النهاية احب اقول لحضرتك ان الميسحية مش فلسفة بل كثير من البسطاء يسبقون الفلاسفة والعلماء الي الملكوت

    • RomanyJoseph says:

      شكرا عزيزي مرقص لتعليقك
      مقياس العدد اكيد مش سليم
      بس فاتك إني مش انا اللي أستخدمته، فاتك ان ابونا داود هو من استخدمه واستخدمه بطريقة خاطئة وغير حقيقية
      اتمني ان توصل له ذلك الجزء من الرسالة، فلس الموضوع بالعدد كما حضرتك قلت.. واعتبر ردك عليه وليس علي انا..

      ثانيا
      هاتكلم من خبرتي وخبرة من اعرف
      انا كنت احضر القداس واجب…واحيانا مصلحه…. ولم اتعلم بالحقيقة انه اتحاد بالرب غير من الاب متي وقلة مستنيرة ارثوذكسية في الكنيسة
      احنا مجتمع متدين شكليا.. وحضوره ليس مقياس… ومن ثمارهم تعرفوهم… وقد كتبت ثمارنا
      انا لم اشوه القداس فلا تظلمني…انا كنت اقول اين نحن من ثمار الإفخارستيا فينا
      اتمني ان تقرا مقالتي بحايا
      لا نتباهي بالإفخارستيا..بل نحياها… لا اعتقد ان هناك شئ مؤلم في ذلك الكلام إلا حالنا

      حضرتك حكمت عليا خارج حدود كلامي وادنتني
      فانت لا تعرف خدمتي ولا تعرف عني أي شي..لو كنت بذلت وقت حتي لرؤية المدونة ستجد فيها عمل إيجابي فوق ال 200 مقالة..كل دا لاني انتقدت نقض موضوعي
      الخدمة ليست كلام إجابي فقط.. وغلا كانت كلام ناعم وكلمونا بالناعمات…ألخدمة ان اقول الحق وأن نعترف بأخطائناوحالنا ككنيسة
      كنت اتمني ان تتحلي بالحياد وتري اني اتفقت مع ابونا داود في 3 نقط..
      بالنسبة لوجود اخطاء..شئ جميل انك تعترف بها
      لكن ما رأيك لو كانت اخطائنا ان شماس صوته عالي؟ اليس هذا تجميل
      صدقني عدو الخير لا يحارب نحن من نرتمي في الخطية…ولو فرضنا انه حاربنا وانهزمنا…فلا داعي للتغني بالافخارستيالانها تعطي نصرة
      واضح اننا لا نقبل أي نقد لاننا شعب متكبر مثل الابن الاكبر…مجرد وجودةفي البيت يجعله يتفاخر ويتعجرف

      اخيرا..حضرتك شايفني مش ارثوذكسي
      لو دا مريح لحضرتك زي ما تحب… اخاف ان نفعل مثل بعض اخواتنا المسلمين اما يطلعوا القمص زكريا مشلوح علشان يحسوا بشي من الراحة

      وليعطي الرب كل واحد حسب قلبه
      شكرا

  101. Ramy says:

    فيه معلومه بسيطه جدابالنسبه لانتشار البروتوستانتيه … الاتري ان المسأله مسأله امكانيات ماديه… وبالنسبه ممن يقولون ان الأرثوذكسيه شيءمحلي …. الا تتذكر من دافع عن الايمان ضد بدعه آريوس واوطاخي ومكدونيوس ومنشور توماس لاون،،،،وما ردك علي الشهداء والقديسين والظهورات والمعجزات في الكنيسه الأرثوذكسيه؟؟؟؟؟؟؟ واتعجب من الأخ اللي بيقول علي نفسه ارثوذكسي وبيقول علي البابا شنوده الأنبا شنوده ألا تعترف بلقب البابا أم انك انت نفسك تري أن وجود البابا شنوده كان خطأ… أعتقد انك اشرت انالبابا ظل ٤٠ سنه علي كرسيه..
    في النهايه هسألك سؤال في العام السابق رأينا أحد الخدام في احسبها صح جعل الحضور يكتبوا خطاياهم ويحرققها بعد ذلك معلنا انها غفرت… لوانت ارثوذكسي تفخر بارثوذكسيتك اين هنا سر التوبه والأعتراف؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    للححديث بقيه

    • RomanyJoseph says:

      عزيزي من الواضح انك لم تقرا المقال بهدؤ
      انا لا اتكلم علي البروتستانت
      انا اتكلم اين نحن منا الإيمان المستقيم… أين نحن في يومنا من إيمان معاش
      الباب الضيق ان نخرج الخشبة التي في اعيننا…
      لو حضرتك مش عايز تصدق إني ارثوذكسي براحتك…لكن دا لن يغير الكلام…اخاف أن نفعل مثل خواتنا المسلمين حين يرتاحوا ان يروا القمص زكريا بطرس مشلوح ..ونسوا ان ذلك لن يغير شيء في كلامه
      عزيزي…البابا شنودة او الأنبا شنودة لا أعرف ما مشكلتك معها.. الله لا يأخذ بالألقاب…راحع ما كتبته وراجع ما قلته واقرا مذكرات الأنبا المحبوب غريغويوس
      بالنسبة للسؤال الأخير
      قلت ي بداية مقالتي اني لست من مؤيدي احسبها صح
      للمرة المليون…انا اخرج الخشبة التي في عيني

  102. samer says:

    انا ارثوذكسي والمفروض خادم(نقدر نقول اسما بس مش سلوكا) .. مستغرب اوي من الناس اللي بتدخل تدافع عن الارثوذكسية .. مع ان المقال لم يتحدث عن الارثوذكسية مطلقا .. لا طقس ولا عقيدة ولا آباء ولا تسليم ابائي

    هي الارثوذكسية دلوقت بقت متمثلة في اشخاص…
    ويارريت الناس تفهم ان في فرق بين الكنيسة والارثوذكسية .. فالاولي هي الشعب والثانية هي الطريق الذي يسير فيه الشعب .. لما اننتقد الكنيسة يبقي بنتقد الشعب مش الطريق

  103. fam says:

    ضافوا أمور وثنية وبشرية للأرثوذكسية)هو المفروض انى كأرثوذكسى أكمل المقال غير المهذب دا بعد الجملة دى ,, وبعد كدا يبقى الأرثوذكسى متهم بالتعصب ,, و أبونا لما يفسر طقس كنيسته وانه فعلا مبنى على روحانية وعلى رحلة توبة حقيقية وان كلام القداس معظمه من الكتاب المقدس ا, يبقى كدا بيهرب بحيلة خبيثة ,, على فكرة سورة حضرتك اللى خبيث لأنك بتحاول تحسس الناس انك بتهاجم الاتنين بس ف حقيقة الأمر محصلش ,, هكتفى بوصف المقال غير مهذب

    • RomanyJoseph says:

      “ضافوا أمور وثنية وبشرية للأرثوذكسية”
      فين أنا قلت كدة…ليه الافترا دا… امال لو ما كانتش المقالة قدام الناس…
      واضح انك ما قرتش المقالة …نفس نوعية التعليقات اللي بتهرب من كلامي علي سلوكنا واين نحن من إيماننا الأرثوذكسي.
      بحجة أن ابونا بيفسر الطقس…هاكرر كلامي للمرة المليون
      ابونا مع احترامي ليه ولا شرح طقس ولا إيمان…هو كل كلامه كلام أننا افضل
      لكن واضح اننا ما بنقراش… وواضح اننا لا نقبل ألا الكلام الناعم ولا نقبل أي نقض موضوعي علي حالنا ولو مثبت بأقول اباء واحصائيات
      وطبعا في الاخر لانك مقرر انك تطلعني غلطان… طلعت اعتراضي علي البروتستات خبث
      ياللكبرياء والإدانة المريضة والحكم علي اعماق من لا تعرفه وترك الكلام الواضح المحدد
      ليعطيك المسيح حسب قلب

  104. mina says:

    اللى يقول ان فى كنيسة ايمانها أقوى من التانية وانه منتمى للكنيسة اسما مش سلوكا ,, يتكلم عن نفس مش عن الكنيسة لأن ف ناس ف نفس الكنيسة شبعانه جدا بالمسيح ,, دا عيب سعادته الشخصى

    • RomanyJoseph says:

      اللي قال ان كنيسة اقوي من التانية هو ابونا دواد بالنص مش انا
      انا قلت اين نحن
      حضرتك بتروح وتخدم في كنايس.. وشفت حالنا
      بجد الناس شبعانة بالمسيح؟
      الغلبية ولا الأقليه؟
      ممكن تجاوبني ببساطة؟؟
      طبعا خليني استنتج الإجابة واستنتج أنك هاتهرب من الإجابة المباشرة البسيطة
      لان فيه احتمالين…انك تقول الاغلبية من شعبنا القبطي شبعانة من المسيح…يبقي سامحني حضرتك مغيب ومش من كوكبناومش متابع حالات الطلاق والانفصال والانحراف والارتداد وحب المال ومؤخرا الالحاد
      أو تكون صريح مع نفسك وتقر إن اغلبية الناس مش شبعانة مع المسيح
      وساعتها يأتي السؤال الذي هو موضوع المقالة
      نخرج الخشبة اللي في اعيننا قبل ما نقول اننا اقوي
      عيبي الشخصي ما صلحهوش غير ابونا متي اللي بيتقال عليه مهرطق وبروتستانتي من السادة الاساقفة اللي حضرتك بتدافع عنهم وعن امثال اخطائهم

  105. Amir Micheal says:

    بصراحة أنا عجبنى جدا تناولك للموضوع دا بأسلوب علمى وموثق وتعليقا على المحتوى انا بصراحة مش قارىء جيد فى اللهوت لكن كل المشاكل اللى تم ذكرها فوق صحيحة بنسبة كبيرة ولو احنا مش عايزين نقول انها صح يبقى بندفن رأسنا فى الرمل واحب اضيف كمان انا لاحظت كمان انه من ضمن المشاكل الخطيرة اللى عندنا انه بسبب اسلوب التربية الكنسية فى جزء كبير جدا من الشباب خالى من الأبداع ومليىء بالسطحية لدرجة كبيرة ودا بيظهر فى الأعمال الفنية اللى بتتقدم فى الحفلات اللى بتكون كوارث فنية مش عيب انه تكون امكانيتك قليلة بس العيب انك تقدم عرض فنى بهدف دينى خالى من الفكر ويكرس للسطحية دا غير القصص اللى بتنتشر على الفيسبوك اللى تحسها خالية من اى نوع من انواع الأدب يعنى بصراحة اننا حاسس اننا عايشين فى حالة فصام مع انفسنا ومع المجتمع اللى اقصده من كلامى دا انه الشباب الحالى نتيجة تربيته الأنطوائية فقد التذوق الفنى لكل أنواع الفنون والأدب واشكرك على مقالك الرائع

    • RomanyJoseph says:

      اشكرك يا أمير لتعليقك
      فعلا انت حطيت ايدك علي مشكلة كبير
      اتذكر ان المسيحية اما تقدمت ليا وانا طفل..اتقدمت ليا بطرقة خلتني احس ان ربنا تقيل
      غالبا السبب ان اختبارنا ضعيف فبيطلع كنتيجة ممسيحية غير جذابة ومعثرة
      اتمني اقرا من مدونتك كلام علي التربية المسيحية للأطفال لو الموضوع انت مثقل بيه

      ربنا معاك
      وشكرا مرة اخري

  106. Mary says:

    طلام ابونا قال كدة يبقى صح و اكيد هو فاهم أكثر و أكيد خايف على ولاده!!!!!
    الكنيسة الارثوذكسية زمان كانوا بيتريقوا على الكنيسة الكاثوليكية فى موضوع عصمة البابا من الاخطاء و نحن الان اصبح عندنا ليس فقط عصمة البابا لكن عصمة الكهنة و الاسقفة 
    مع احترامى الشديد لابونا و كل اخوتى المؤيدين لتصريحاته
    هل جناب الاب الفاضل حسبها صح قبل ما يغلط فى الاخر؟؟؟ هل ده تعليم المسيح .؟؟ هل ده تعليم الكنيسة الارثوذكسي فعلا؟؟؟ قلبى حزين على جسد المسيح ……اين نحن من منهج الاباء ابى الفاضل الذى تتحدث عنه؟؟؟؟ منهج المسيح المحبة و قبول الاخر .. مش المقارنة و تعالوا هنا و مترحوش هنا. مثال صغير الكنيسة فى عهد البابا شنوده كانت ضد ابونا متى المسكين و كتبه و الكل كان ضدخ لمجرد ان البابا و الاسقفة ضده دون ان يقرأوا كتبه او يعرفوا فكره . اما الان السياسة تغيرت و اصبح البابا الجديد من محبى ابونا متى فرجعت كتبه تباع فى الكنايس !!
    ربنا خلقنا على صورته و شبه فى الحرية و اعطانا العقل لنفكر و نميز و نختار . و لكن للأسف اصبحنا مجرد قطيع منساق بلا روح و بلا عقل…
    اصلى من قلبى ام يحل المسيح فعلا فى قلبونا و يملانا من محبت فنحب بعض محبة المسيح و نقبل الاخر و تتحد كنيستنا من جديد و نتمسك بتعاليم سيدما و مخلصنا و نتبع تعاليم ابائنا التى تركوها لنا بعد رحلة جهاد و صلاة مليئة بحب المسيح

    • RomanyJoseph says:

      شكرا يا ماري ربنا يباركك لأجل كلامك
      كل مقالتي في جملة واحدة هي أين نحن
      ويوم نسير في طريق الاباء لن يكون هناك وقت للمقارنات والمفاضلات..بل خدمة من نار

  107. Mary says:

    قلبى حزين جدا على التعليقات اللى لسة بندافع عن كنيسة ضد الاخرى. نحن جسد واحد للمسيح لو فى عضو واحد فقط مريض الاعضار كلها بتتعب .
    لأَنَّهُ كَمَا أَنَّ الْجَسَدَ هُوَ وَاحِدٌ وَلَهُ أَعْضَاءٌ كَثِيرَةٌ، وَكُلُّ أَعْضَاءِ الْجَسَدِ الْوَاحِدِ إِذَا كَانَتْ كَثِيرَةً هِيَ جَسَدٌ وَاحِدٌ، كَذلِكَ الْمَسِيحُ أَيْضًا.
    13 لأَنَّنَا جَمِيعَنَا بِرُوحٍ وَاحِدٍ أَيْضًا اعْتَمَدْنَا إِلَى جَسَدٍ وَاحِدٍ، يَهُودًا كُنَّا أَمْ يُونَانِيِّينَ، عَبِيدًا أَمْ أَحْرَارًا، وَجَمِيعُنَا سُقِينَا رُوحًا وَاحِدًا.
    14 فَإِنَّ الْجَسَدَ أَيْضًا لَيْسَ عُضْوًا وَاحِدًا بَلْ أَعْضَاءٌ كَثِيرَةٌ.
    15 إِنْ قَالَتِ الرِّجْلُ: «لأَنِّي لَسْتُ يَدًا، لَسْتُ مِنَ الْجَسَدِ». أَفَلَمْ تَكُنْ لِذلِكَ مِنَ الْجَسَدِ؟
    16 وَإِنْ قَالَتِ الأُذُنُ: «لأِنِّي لَسْتُ عَيْنًا، لَسْتُ مِنَ الْجَسَدِ». أَفَلَمْ تَكُنْ لِذلِكَ مِنَ الْجَسَدِ؟
    17 لَوْ كَانَ كُلُّ الْجَسَدِ عَيْنًا، فَأَيْنَ السَّمْعُ؟ لَوْ كَانَ الْكُلُّ سَمْعًا، فَأَيْنَ الشَّمُّ؟
    18 وَأَمَّا الآنَ فَقَدْ وَضَعَ اللهُ الأَعْضَاءَ، كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهَا فِي الْجَسَدِ، كَمَا أَرَادَ.
    19 وَلكِنْ لَوْ كَانَ جَمِيعُهَا عُضْوًا وَاحِدًا، أَيْنَ الْجَسَدُ؟
    20 فَالآنَ أَعْضَاءٌ كَثِيرَةٌ، وَلكِنْ جَسَدٌ وَاحِدٌ.
    21 لاَ تَقْدِرُ الْعَيْنُ أَن تَقُولَ لِلْيَدِ: «لاَ حَاجَةَ لِي إِلَيْكِ!». أَوِ الرَّأْسُ أَيْضًا لِلرِّجْلَيْنِ: «لاَ حَاجَةَ لِي إِلَيْكُمَا!».
    22 بَلْ بِالأَوْلَى أَعْضَاءُ الْجَسَدِ الَّتِي تَظْهَرُ أَضْعَفَ هِيَ ضَرُورِيَّةٌ.
    23 وَأَعْضَاءُ الْجَسَدِ الَّتِي نَحْسِبُ أَنَّهَا بِلاَ كَرَامَةٍ نُعْطِيهَا كَرَامَةً أَفْضَلَ. وَالأَعْضَاءُ الْقَبِيحَةُ فِينَا لَهَا جَمَالٌ أَفْضَلُ.
    24 وَأَمَّا الْجَمِيلَةُ فِينَا فَلَيْسَ لَهَا احْتِيَاجٌ. لكِنَّ اللهَ مَزَجَ الْجَسَدَ، مُعْطِيًا النَّاقِصَ كَرَامَةً أَفْضَلَ،
    25 لِكَيْ لاَ يَكُونَ انْشِقَاقٌ فِي الْجَسَدِ، بَلْ تَهْتَمُّ الأَعْضَاءُ اهْتِمَامًا وَاحِدًا بَعْضُهَا لِبَعْضٍ.
    26 فَإِنْ كَانَ عُضْوٌ وَاحِدٌ يَتَأَلَّمُ، فَجَمِيعُ الأَعْضَاءِ تَتَأَلَّمُ مَعَهُ. وَإِنْ كَانَ عُضْوٌ وَاحِدٌ يُكَرَّمُ، فَجَمِيعُ الأَعْضَاءِ تَفْرَحُ مَعَهُ

  108. hazem says:

    سلام ونعمة اخ روماني ,اتفق معك الى حد كبير في معظم ما كتبته واسمح لي ان اشاركك بهذه المقالة أو الكتاب عن الموضوع لعله يعطيك نور اكثر يساعدك في التمييز ما بين البروتستانتية الحديثة والمسيحية الأصيلة وانا لا اتكلم عن طوائف أو مذاهب لكن عن المسيحية الحقيقية الكتابية التي هي تجسيد للكنيسة الأولى ,انا واثق ان المقال سيكون سبب بركة لك https://www.facebook.com/notes/hazem-aweis/%D8%A7%D9%84%D8%B5%D8%AD%D9%88%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%AF%D9%8A%D9%86%D9%8A%D8%A9-%D9%88%D8%AB%D9%82%D8%A7%D9%81%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%AD%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D8%AF-%D9%85%D8%A7%D9%87%D8%B1-%D8%B5%D9%85%D9%88%D8%A6%D9%8A%D9%84/238771639612665

    • RomanyJoseph says:

      شكرا عزيزي حازم
      المقال طويل القيت عليها نظرة سريعة واعدك اني سأقراها وشكرا ليك لمشاركتك بيها
      وعلي الرغم من احترامي لدكتور ماهر صمويل ..إلا إني اعترض بشدة علي تعاليم كثيرة موجودة في فكر الكنيسة المشيخية …
      وفي مناقشاتي مع بعض الاصدقاء … وجدت تعصب واخطاء وعنف شديد
      دعني أشاركك بمناقشة درات اتمني ان تقرأها لو عندك وقت

      شكرا ليك مرة اخري

  109. RomanyJoseph says:

    ارسل لي بعض الاخوة فيديو جديد للقس داود لمعي يعلق فيه علي الاعتراضات التي قيلت عليه بسبب فيديو احسبها صحPola Nabil Gerges
    ارسل لي بعض الاخوة فيديو جديد للقس داود لمعي يعلق فيه علي الاعتراضات التي قيلت عليه بسبب فيديو احسبها صح
    شاهدت الفيديو ولم اجد للأسف جديد فيه.. الكلام قريب جدا من الفيديو الأول، وباختصار هم خطر ونحن أفضل… وتعليق اخر قاله الاب داود وهو نفس ما كتبه كثيرين علي المقال كتعليقات وهو باختصار: هل من الخطأ الدفاع عن أرثوذوكسيتنا وكنيستنا وإيماننا
    وللمرة الألف اكرر: ليس تعليقي علي الإيمان… كل تعليقي علي الفيديو اننا لا يجب ان نقول أننا اقوي وافضل.. وليست القضية الدفاع
    كل كلامي في المقالة يتلخص في جملة واحدة وحيدة…أين نحن من أرثوذوكسيتنا..
    كل المقال يتكلم ان نخرج الخشبة اتي في أعيننا… واعتراضي علي كلام ابونا داود انه قارن بيننا وبينهم (للمرة المليون هو لم يتكلم في اختلافات عقيدية ه كل الفيديو وحتي الجديد يتكلم علي اننا افضل بشكل ما)
    الكتاب المقدس يعلمنا الا نقارن: لأننا لا نجترئ ان نعد انفسنا بين قوم من الذين يمدحون انفسهم و لا ان نقابل انفسنا بهم بل هم اذ يقيسون انفسهم على انفسهم و يقابلون انفسهم بأنفسهم لا يفهمون (2كو 10 : 12)
    كان ذلك كل النقد، ومن قرأ بهدوء ربما لاحظ اني اتفقت معه في 3 نقاط لكني علقت اين ايضا منها
    لكن احنا النقد واخراج الخشبة اللي في اعيننا بنشوفه هجوم وكبرياء وعجرفة وإدانة
    المحبة ليست الكلام الطيب والهادي فقط… لو تلامسنا بحق مع المسيح لعلمنا ان المحبة تحمل التوبيخ
    اخاف نكون عايزين كلام ناعم علشان نسمعه وما نعملش
    للأسف كنت اتمني اسمع ان كان غلط اننا نقار ونقول اننا أقوي واكتر وبنستمتع بمسيحيتنا اكتر
    الأمر الوحيد الذي لفت نظري في الفيديو الجديد هو أن الاب داود قال: “أنا لا انكر انه في تقصير مننا”
    وكنت اتمني ان يتكلم علي ضعفنا ويفرد له مساحة ويكون ذلك هو محور تركيزنا، وليس جملة عابرة نعود بعدها للمقارنة، او يؤكد ان مشاكلنا ان الشماس صوته عالي
    بدل ما اسمع اني ما غيرتش رأيي

  110. Magdi Georgi says:

    سيدى بماذا تفسر وصول عدد الطوائف البروتستنانت إلى أكثر من 2000 طائفه؟ حوالى 2600. لقد سمح لى الله بالمعيشه فى أمريكا لسنوات. هل تعلم عن وجود طوائف المورمون والأدفانتست و شهود يهوه وغيرها الكثير والكثير وهى مختلفه اختلافات شاسعه أى منها تعتقد انه يصلح لأن يعتقد به . مع كامل احترامى لشخصكم الكريم

    • RomanyJoseph says:

      عزيزي مجدي
      لقد انتقد سلوكنا وليس الأرثوذكسية… المقالة كلها تتكلم علي أين نحن من إيماننا
      فحين ينتقد المسيح سلوك الفريسي الذي يصوم ويعشر كل ما له، لم تكن المشكلة في الصوم والعشور
      المشكلة في السلوك..واتمني ان ياتي يوم تقوم كنيستي برسالتها كمنارة وتغسل أرجل الطوائف بدلا من أن تقول لهم انتم مخطئين وانا أبر منكم
      هذه هي الارثوذكسية التي أعرفها
      شكرا لك ولسؤالك

      • Magdi Georgi says:

        أخى الحبيب
        لقد كان السؤال لأبينا هناك نشاط فى كنيسه قصر الدوباره. أحضر أم لا؟ فكانت الإجابه هى عرض مقارنه لأفكار عقيديه بين الكنيستين. وكان باسلوب محترم وملئ بالإتضاع ولم أرى فيه أى فريسيه ولم يقارن بين نفسه وبين أى أحد بل كانت المقارنه بين المعتقدات الإيمانيه لإقناع السائل والحاضرين. ولا أرى أى سبب لكل الهجوم على شخص ابينا الدى شابه سيده فى أنه جرح من أحبائه. وعموما الإيمان فقط لا يعطى أفضليه لأحد على أحد. بل الإيمان العامل بالمحبه للجميع هو المزكى عند الله. وسمعت رأيا أعجبنى أحب أشارككم به وهو ان المسيحيه تعود لوحدتها بإيمان الأرثودكس ونظام الكاثوليك ونشاط البروتستانت. وأشكرك ونسأل الله أن يعيد الكنيسه الواحده المقدسه الجامعه الرسوليه الى سابق عهدها كما كتب القديس اثناسيوس الرسولى البابا العشرين فى قانون الإيمان الدى تؤمن به الكنيسه الجامعه فى المسكونه كلها. وسلام ربنا يسوع المسيح معك ومع كل الأخوه. الرب يبارك الجميع

        • RomanyJoseph says:

          استاذ ماجد
          اولا انا اشكرك علي اسلوبك الهادي
          والا انا لم اهاجم في العموم لماذا،نعتبر النقد هجوم؟ هذا امر مؤلم
          ولا هاجمت شخص الاب داود لمعي ..انا قمت بتحليل ما قاله، واتفقت معه علي ثلاث نقاط لو حضرتك قرات المقالة
          لكني اتعجب لاني شاهدت الفيديو اكثر من امرة ولم اجد فيه حقيقة عقيدة واحدة واحدة عن الارثوذكسية التي اعرفها
          وقد اخرجت حمل واضحة قالها بالدقيقة والثانية، فاتعجب اين هي الأفكار والمناقشات التي قالها
          ولم اجد مقارنة بين عقائد بل بين التفوق العددي و ان ما عندنا مذاقة احلي مما عندهم
          هل يحن يقول القس في الدقيقة “1 والثانية 18 نحن اقوي هذا عقيدة..
          هل حين يقول في الدقيقة “2 والثانية 53 اننا عندنا قديسين وهو لا.. ونعرف كل واحد من بضاعته هذه عقيدة؟
          اتمني يا اخي ان تجيبين اجابة محددة لعلي شاهدت فيديو مختلف او لعلك شاهدت فيديو اخر
          شكرا لك
          وتعليق بسيط
          الكنيسة سترجع واحدة حيت تتنازل عن كبرياء اسمه التفاخر بعقيدية سليمة لا نحياها
          يكفي اننا كأرثوذكس منقسمين. فلنتحد اولا ونصلح انفسنا مع الاقرب قبل ان نتكلم عن الأسهل

          شكرا لك مرة اخري علي كلامك المحترم الهادي

          • Magdi Georgi says:

            أخى الحبيب
            أرجو ان تكون فى أحسن حال. أما من جهة وجود بعض الخلافات فى الكنيسه فهو أمر وارد كما ورد فى الكتاب ان بولس وبرنابا افترقا فى الخدمه وحصل بينهما مشاجره. راجع من فضلك أعمال الرسل† فحصل بينهما مشاجرة حتى فارق احدهما الاخر و برنابا اخذ مرقس و سافر في البحر الى قبرس (اع 15:39) وكل هؤلاء الرسل العظام هم فى الملكوت حسب وعد الله الصادق وهدا أقوله حتى يرتاح فكرك من جهة بعض الأمور المشابهه الآن. أما عن وجود ضعفات فى الشعب فهده حقيقه آخرى شعب كورونثوس كان مليئا بالضعفات منها انهم كان بينهم انشقاقات وخصومات 1كو11:1وكانوا جسديين 3:1 وان بينهم زنى حتى كانت لواحد امرأة ابيه1 كو5: 1 وكانوا يحاكمون بعضهم عند الظالمين وليس عند القديسين 1كو و6:1 يعوزنا الوقت والجهد لنكمل بعض الأمثله الآخرى. والحقيقه يا أخى الحبيب ان قلنا اننا لا نخطئ فاننا نغش انفسنا ولهدا نحن نحتاج دائما لمغفرة الله لأننا لسنا كفاة بأنفسنا وان المسيح أتى ليدعو خطاة وليس ابرارا الى التوبه ولهدا تصر الكنيسه الأرثودكسيه على سرى الأعتراف والتناول اما عن بلوغ الكمال والمثاليه فهو هدف يسعى اليه طول العمر حينئد يكلل المجاهد بالبر فى الأبديه وليس هنا ولدلك يقول الكتاب انظروا الى نهاية سيرتهم وتمثلوا بايمانهم راجع سير مثل البابا كيرلس وتماف ايرينى . أما عن طريقة حساب الله للبشر فيسوغ لنا أخى الحبيب ان لا نحكم على أحد البته حتى لو كان ساجدا لوثن لأن الله وحده هو الديان العادل ونحن نثق فى وعده ووصيته لا تدينوا لكى لا تدانوا. أخيرا سلام لك أخى الحبيب كن معافى

            • RomanyJoseph says:

              عزيزي مجدي
              اعتقد انه هناك فرق شاسع بين خلاف الرسل في سفر الاعمال وخلافتنا
              لم نسمع ان بولس بعت رسالة يخذر الناس من تعاليم برنابا ويقول انه اقوي وافضل
              لم نسمع عن تحزبات وانشقاق وتعصب اعمي وتكفير للاخر
              بل بولس نفسه قال لا يقول احد انا لبولس وانا لأبلوس
              لم يكفر الاخرين ويرفضهم ويقول انهم غير مسيحين او إيمانهم ليس مثلنا

              1Co 3:4 لانه متى قال واحد: «انا لبولس» واخر: «انا لابلوس» افلستم جسديين؟
              1Co 3:5 فمن هو بولس ومن هو ابلوس؟ بل خادمان امنتم بواسطتهما وكما اعطى الرب لكل واحد:
              1Co 3:6 انا غرست وابلوس سقى لكن الله كان ينمي.
              1Co 3:7 اذا ليس الغارس شيئا ولا الساقي بل الله الذي ينمي.

              ثمارنا تشهد علينا..في اعمال الرسل الكنسية تنمو وتزداد.نحن نقل ونفني…ارتداد والحاد ومسيحية اسمية يا عزيزي
              صدقني ما ابشع الفارق بيننا وينهم

              اخيرا
              بالنسبة لكلامك عل مشاكل كورنثوس
              اذكرك عزيزي انهم كانوا اطفال في الأيمان (1كو 3: 1) وليس عمرهم 200 عام إيمان كما نتفاخر نحن
              وبولس في نهاية رسالته في الاصحاح العاشر قال لهم ان طفولتهم ينبغي ان تنتهي لانها طالت
              وإلا طرحوا في القفر لن يسر الله بهم مثل اسرائيل

              وإن كنا اطفال لماذا نتفاخر علي الاخرين ونقول نحن أقوي؟

              عزيزي 200 عام بلا نمو تقول اننا اموات
              اخشي ان الرب يتركنا مثل اسرائيل
              فصلي معي ان نتوب توبة جماعية مثلما كتب القس المحبوب تادرس يعقوب في رسالته للبابا الجديد

              • Magdi Georgi says:

                أخى الحبيب رومانى:
                أقدم لك مثل آخر عن خلاف فى الرأى بين رجال الله فى الخدمه وهو أمر وارد.
                11- و لكن لما اتى بطرس الى انطاكية قاومته مواجهة لانه كان ملوما 12- لانه قبلما اتى قوم من عند يعقوب كان ياكل مع الامم و لكن لما اتوا كان يؤخر و يفرز نفسه خائفا من الذين هم من الختان13- و راءى معه باقي اليهود ايضا حتى ان برنابا ايضا انقاد الى ريائهم14- لكن لما رايت انهم لا يسلكون باستقامة حسب حق الانجيل قلت لبطرس قدام الجميع ان كنت و انت يهودي تعيش امميا لا يهوديا فلماذا تلزم الامم ان يتهودوا. أخى هدا وارد لعل هدا هو السبب الدى من اجله دكرت ضعفات لهؤلاء القديسين العظام ابتداءا من العهد القديم من آدم وابراهيم ونوح ويعقوب وأيوب وصولا الى القديس بطرس ومنهم من هلك مثل يهودا. بالدليل القاطع اننا كلنا نحتاج الى خلاص الله من خلال المعموديه و التوبه والتناول وهدا هو ايمان الكنيسه الآرثودكسيه. وايمانها اننا طالما فى الجسد فاننا نجاهد ضد الشيطان والخطيه لدلك نسميها الكنيسه المجاهده. لعلك أخى الحبيب تشتاق الى الكنيسه فى صورتها المنتصره وهو صوره نتمناها جميعا ولكننا نراها بالإيمان فى الأبديه حينما نكلل بالبر. الكنيسه تتكلل بالبر فى الأبديه وليس على الأرض ولكن يجب أن تجاهد قانونيا. † و ايضا ان كان احد يجاهد لا يكلل ان لم يجاهد قانونيا (2تي 2:5)
                ربنا يحافظ على كنيسته ويعطينا روح التوبه ويرسل روحه القدوس لتعود الكنيسه الى سيرتها الأولى قبل الإنقسامات. سلام ربنا يسوع المسيح يكون معك

                • RomanyJoseph says:

                  الأخ المحبوب مجدي
                  يعجبي كلامك جدا ويؤلمني اننا ابعد ما يكون عنه يا عزيزي
                  تخيل أن بطرس المحسوب عمود يتم توبيخه من شخص مثل بولس، والذي كان قاتلا ومجدفا
                  لم يقل له من انت حتي تلكمني…الا تعلم أن المسيح قال لي ارع غنمي، بينما قال لك لماذا تضطهدني
                  عجيب جدا بطرس الذي خضع وقبل من بولس المحسوب اصغر منه
                  عزيزي هذا هو الضعف…نقاء متواضع يخطي لكنه يعترف…يسقط سبع مرات ويقوم

                  انظر لنا عزيزي..انظر وستري ان الاب داود لم يعتذر علي ما قاله بل ازداد تصميمه واعتبر كلن انتقاد له ظلم واهانة
                  انظر للأنبا بيشوي حين قال مجاملة للمسلمين أننا نحتاج أن نتعلم الحشمة من ملابس الفتيات المسلمات.. واعترض عليه المسيحين وخرج يبرر ويلوي الكلمات لتبدوا صالح
                  عزيزي كبريائنا الفرعوني غالب تواضعنا المسيحي…
                  نحتاج المسيح بحق ليميتنا

                  اتمني قرائة المقالة التالية علي الفرق بين الضعف والنجاسة

                  https://romanyjoseph.wordpress.com/2012/01/11/%D8%A8%D9%8A%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%B6%D8%B9%D9%81%D8%A7%D8%AA-%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%AA/

                  الرب يباركك ويعطي شعبه تواضع الضعيف لا تصالح مع الخطية

  111. Emad Thabet says:

    اولا انا اشكرك على مقالك هذا وانا اتفق معك فى اشياءاتفق معك فى امور كثير وانا ضد التعصب بصفة عامة وانا قريت المقال وكثير من الكومنتات فانا ساتفق معك فى ان البعض منا سواء كان خدام ام مخدمون ابتعد عن ايمانا الارثوذوكسى وعن السلوك الارثوذوكسى وان هناك عيوب كما قال ابونا داود “عندنا عيوب، لكن مش عيوب في أصل الأرثوذكسية ولا القبطية؟ لكن عيب في التطبيق
    وكما قال انة فى تقصير منهم فى ذاللك

    تبدا كلامك فتقول

    أبدا كلامي بأن أعلن أني أرثوذكسي في إيماني، لكني أدرك جيداً أن واقعنا الحالي للأسف كأقباط، أبعد ما يكون على الإيمان الأرثوذكسي الحقيقي، فنحن صرنا مثل الفريسيين نحتفظ بالمظهر الخارجي، وكالقبور مبيضة من الخارج وفي الداخل عظام وموت ونجاسة

    لكن اختلف معك فى الاتى انك كررت ان غالبية الارثوذوكس ابتعدوا عن الايمان الارذوذوكسى وهذا ليس صحيح ان كان بناء على تجربتك الشخصية تقول ذاللك لكن هذة ليست الحقيقة نعم هناك من ينطر فى الساعة ومن ينام ومن يقف خارجا ولكن ليست الاغلبية كما
    تقول انت قد تكون موضوعى فى نقاشك لكن بالنسبة لتجربتك الشخصية وليس تجربت الكثيرين من الارثوذكسي فانا ارى ما تقول عليهم اغلبية اراهم قلة وانا كششخص من الصعيد ودرست فى اكتر من محافظة ورحت كنايس كتير مش شايف غير الى انت بتتكلم عليهم قلة لااغلبية كما تقول فانا دخلت كنائس فى سوهاج واسيوط وقنا والمنيا والقاهر والاسكندرية ونفس الذى ارة فى كل كنيسة
    انت لم تتخذ اسلوب الاحتمالات كما تقول ادخل القداس ستجد ما تقول علية انا لاانكر لكن انا ساتركك لضميرك هل الاغلبية هكذا؟هل حين تذهب الى القداس ترى الاعلبية هكهذا ؟حتى لم تستخدم التقريب وتقول الربع او النص لكنك !!تقول الاعلبية ساتركك لضميرك فى هذة لان لاتوجد دراسات ولن ندخل فى ضمير كل واحد

    فانت تتسال اين نحن منها كسلوك وحياة اخى هناك كثيرين يحيونها كسلوك وحياة لكن لن اتكلم فى الموضوع كثيراا لكى لاتتهمنى بالتباهى والكبرياء!!
    لكن صدقنى قليلون وليس الاغلبية كما تقول
    لكن ايضا المبتعدين عن ايماننا الارثوذوكسى اعترف اننا نهملهم كثيراا فنحن نهمل التى تفرح بهم السماء قالسماء تفرخ بخاطىء واحد يتوب اكثر من التسعة والتسعين باراا الذين لايحتاجون بالتوبة وكما قال المسيح لايجتاج الاصحاء الى طبيب بل المرضى فنحن نهم من هم اكثر احتياجاا

    اما بخصوص ابونا داود فانت بدأت وقلت انة سرد اعمالة من صوم وصلاة مثل الفريسى وانة زكر بعض الصفات التى توجد فى الارثوذوكس لمن انت نسيت نقطة الفريسى زكرصفاتة هو لكن الآب داود زكر صافات العقيدة وليست صفاتة هو انا حين اقابل شخص واقول لة العقيدة بها صوم وافخاريستا وصلاة واشياء توجد عندنا وازكر جمال عقيدتى واعرفة بعقيدتى اذن اتباهى واتعالى !! هل فى ان يعرف اولادة ما فى عقيدتة وما يؤمن بة وما يمتاز بة عقيدتة وصفاتها هو تعالى وتباهة كالفريسى !! يا استاذى رومانى هو يعنى ما قالة فى تباههى لمجرد انة يعرف اولادة ما فى عقيدتة !! ومع ذلك ايضا زكر عيوبة وقال انة يعترف انة لا يستطيع ان يجذب اولادة ولم يستطيع ان يشبعهم يعنى هو يزكر نقصة بانة لم يستطيع ان يخدم اولادة ويشبعهم وليس فقط كما قلت انة زكر الشماس وان خادمة مطفشة البنات
    فهو يا عزيز فعل كما فى نشيد الانشاد انا سوداء وجميلة يا بنات اورشليم (نش 5:1:) فهو زكر السواد الظاهرى وذكر الجمال الداخلى فه
    عارف لو هو كان بيتكلم لغير اولادة ممكن تاخد محمل انة بيتباهى ويتعالى رغم انها ايضا لاتحمل الى ذالك فانت مجرد انة يرد ان يعرف اولادة سواد عقيدتة الظاهرى وجمالها الداخلى اتهمتة بالتعالى والتباهى وانت بتقول لو كنا مختبرين المسيح فى طقوسنا لكنا تشبعنا الا ترى وانت تنتقد انة زكر هذا العيب وقال انة لايستطيع ان يشبع اولادة ولو كان اشبعهم لم يحتاجووا الى ان يذهبووا فاين التباهى والتعالى واين التباهى والتعالى وهو يزكر بعض ميزات من يتكلم عنة
    اما انة قال نسبة المسيحين فى اوربا فهو يتكلم عن اوربا ويقصد بالتحديد تركيا لكن الا تعرف سبب ذاللك الضعف الذى تسببتة الثورة اللوثرية التى اضعفت الجيشهو سبب سقوط القسطنينية(تركيا حاليا ) ارجع الى التاريخ

    وتقول انت
    لماذا صار عندنا ثقة شديدة أن المسيحية الحقيقية الوحيدة الباقية في العالم هي في مصر والباقي مشوهين وكلاب
    من قال لك ذاللك؟؟؟!!!
    وانت تقول
    مع تلك الحقيقة ولكني لم اتذوق قيمة الإفخارستيا إلا عندما تعلمت ماهيتها من الآب متي المسكين المطرود والمهان
    انت تعلمتها من الآب متى المسكين وانا تعلمتها من غيرة انا لن اتكلم فى موضوع الاب متى المسكين لانى لا اعرف الكثير فسوف اقرى عن الموضوع وارى ان هناك بعض الاخطاء
    وتقول انت
    لا أعلم تلك الكنيسة التي تصلي فيها الناس بذلك الورع والتقوي والفرح والإنسجام، صليت كثيراً في كنائس كثيرة، أغلبية الناس
    مازلت تقول اغلبية الاغلبى هى اكثر من النص ترى اكثر من النصف نيام وتدخل فى ضمير الباقين وتقول انهم مستعجلين!!ولباقى خارج الكنيسة لالا يا عزيزى فانا ارى هولاء قليلين والذين خارج الكنيسة لا اراهم خارجها الا فى الاعياد وهم قليلين وليس الاغلبية

    ندخل على موضوع الطلاق
    وقلت نسبة الطلاق 300 الف اى ثلث المتزوجون قبل ان تقرأى ردى ايضا مرة اخرة ساتركك لضمير انظر لمنطقتك او الحى التى توج بة والشارع وما تسمعة انت من حالات الطلاق ادخل مرة اخرى لقانون الاحتمالات انظر اى اسرتك ثم الى شارعك ثم مدينتك ثم محافظتك تلت المتزوجون ؟ كما قلت للك ساتركك لضميرق قبل ردى قى السطور التالية

    من أسئلة المؤتمر الصحفي بخصوص رد الكنيسة على الحكم بإلزامها بإعطاء تصاريح زواج للمطلقين بخلاف أسباب تقبلها الكنيسة
    للبابا شنودة 🙂
    التاريخ: الثلاثاء 8 يونيو 2010
    س) سؤال من صحفي جريدة الأسبوع: ما حقيقة الأرقام التي نقرأ عنها في الصحف عن الراغبين في الحصول على الطلاق من المسيحيين؟

    ج) يأتي إلينا سنويًا من 200 إلى 600 أو 650 طلب طلاق (شاملة أقباط المهجر وأقباط مصر أي هذا الرقم يضم كل الأحوال الشخصية).

    ويوضح الأنبا بولا – رئيس المجلس الإكليريكي – بالآتي:

    أنا لن أتهم الصحافة بأنها تقول أشياء خطأ، ولكن الذي يحدث هو الآتي:

    أن الصحفي يدخل المحكمة للتفتيش عن قضايا الأحوال الشخصية. وقضايا الأحوال الشخصية قد تكون: طلاق، أو بطلان زواج، أو حضانة، أو غيره.. إلخ. وكل حالة لها العديد من القضايا، ولها ابتدائي، ولها استئناف، وقد يكون لها نقض. فيجمعون كل هذا ويخرجون برقم وينشروه ولكن هذا الرقم يخالف الواقع.

    فالحقيقة أن المجلس الإكليريكي وحده هو الذي يعلم العدد بالضبط فيما يخص الأحوال الشخصية. لأن أي شخص يدخل المحكمة لقضية أحوال شخصية، يأتي إلى المجلس لاستصدار شهادة طائفة ومِلّة، وعندئذ يُفْتَح ملف، وبالتالي يبدأ العداد في العدّ في عدد الحالات. إذن المصدر الوحيد هو الكنيسة.

    ويكمل البابا شنودة القول بأنه: إذا كان المجلس الإكليريكي يقول أنه يأتي له في السنة 200 أو 300 يكون ما يرد في الجرائد (أحيانًا يقولون 150 ألف حالة. وهل هذا معقول؟) مبالغات ومبالغات تخرج عن الحقيقة فعلًا، وليس من اللائق أن تقول الجرائد معلومات غير موثوق في صحتها.
    وانت تاتى بمرجع كريمة كمال – كتاب “طلاق الأقباط” ص 23 !!!

    ربنا يباركك 🙂

    • RomanyJoseph says:

      الاخ العزيز إيهاب
      اشكرك لتعليقك المطول والموضوعي واسلوبك المهذب، وساحاول أن اعلق بموضوعية علي النقاط التي تفضلت بالحديث عليها

      اولا: حين قلت أن “غالبية الارثوذوكس ابتعدوا عن الايمان الارثوذوكسى “، بالطبع كما شرحت حضرتك انه لا توجد احصائية لحالات الإيمان وعدد المؤمنين الحقين من الاسميين، ن اردت دراسة عزيزي فانظر أن ذلك الشعب في يوما ما كان كله مسيحين والان ان تري 8%، والباقي كانوا كلهم مسيحين وتركو المسيح، فكيف تصف ذلك الحال،، هل 8% او 12% علي احسن تقدير حاليا مسيحين وكان من المفترض لو كنا في حال إيمان ان نكون اغلبية
      انا عندي دليل روحي علي ان الاغلبية متغربة عن الرب، وهو اصحاح كامل قاله الرب لشعبه ووصف حالهم إذا تركوه او كانوا معه
      ودعني اقول لك ما في هذا الاصحاح واتركك لضميرك لتطابقها علي حالنا

      ولكن إن لم تسمع لصوت الرب إلهك لتحرص أن تعمل بجميع وصاياه وفرائضه التي أنا أوصيك بها اليوم تأتي عليك جميع هذه اللعنات وتدركك – تث 28: 15

      + فتبقون نفرًا قليلاً (10% من مجمل السكان الآن) عوض ما كنتم كنجوم السماء في الكثرة (100% من مجمل التعداد قبل دخول العرب لمصر) (لماذا؟؟) لأنك لم تسمع لصوت الرب إلهك. وكما فرح الرب لكم ليحسن إليكم ويكثركم كذلك يفرح الرب لكم ليفنيكم ويهلككم فتُستأصلون من الأرض التي أنت داخل إليها لتمتلكها (تث 28: 62، 63).

      + تُستعبد لأعدائك الذين يرسلهم الرب عليك في جوع وعطش وعري وعوز كل شيء، فيجعل نير حديد على عنقك حتى يهلكك. يجلب الرب عليك أمة من بعيد من أقصاء الأرض (أبناء إسماعيل) كما يطير النسر أمة لا تفهم لسانها أمة جافية الوجه لا تهاب الشيخ ولا تحن إلى الولد. فتأكل ثمرة بهائمك وثمرة أرضك حتى تهلك ولا تبقي لك قمحًا ولا خمرًا ولا زيتًا ولا نتاج بقرك ولا إناث غنمك حتى تفنيك (الزاوية الحمراء – دير الانبا انطونيوس – الكشح – أحداث الإسكندرية – مغاغة – العياط وغيرها).

      + يُسلم بنوك (أندرو وماريو وغيرهم) وبناتك (خطف البنات) لشعب آخر وعيناك تنظران إليهم طول النهار فتكلان وليس في يدك طائلة (العجز). ثمر أرضك وكل تعبك (مجهودك) يأكله شعب لا تعرفه فلا تكون إلا مظلومًا ومسحوقًا كل الأيام. (تث 28: 32، 33).

      + تخطب امرأة ورجل آخر يضطجع معها (حدثت هذه القصة بالحرف الواحد مع فتاة الفيوم منى يعقوب عام 2006، حيث تزوجت بمدرس زميلها قبل فرحها بثلاث ايام). تبني بيتًا ولا تسكن فيه. تغرس كرمًا ولا تستغله. (تث 28: 30)

      + يُذبح ثورك أمام عينيك ولا تأكل منه. يُغتصب حمارك من أمام وجهك ولا يرجع إليك. تدفع غنمك إلى أعدائك وليس لك مخلص(لانك تركت المخلص). (تث 28: 31)

      وعودة للعدد القليل الباقي
      هذا دليل روحي كتابي شهد به ارمياء النبي في عصر مختلف، وحين تكلمت تكلم من واقع خبرتي الكنسية فيما يزيد عن 15 عاما من الخدمة، ومشاركة كثيرين من الخدام الامناء في كنائس ومحافظات كثيرة، وانا اؤؤكد لك ان من حكم ما رأيته ان من يعرفون المسيح يحق قليلون، عزيزي قد لا يكون معي احصائيات لكن الكتاب المقدس وصف حال عام لشعب الرب في عهود مختلفة، الحال العام من وجهه نظري ان الاغلبية متغربة عن المسيح، ليس دليلي فقط ما رأيته بصورة شخصية، دليلي هو احصائيات الارتداد واللاحاد والخلافات الاسرية والطلاق (والتي سأعود لها)، دليلي حال اغلب الرعاه والمكتوب عنه (اضرب الراعي فتتبدد الرعية)، إ

      بالمناسبة عزيزي انا لا اعتب علي الناس، انا دوما تعلمت ان العتاب يذهب للرعاه (حزقيال 34)

      – بالنسبة للنقطة الثانية: بالبطبع يوجد أمناء للمسيح في كل مصر وفي كل قطعة ولكن كما قلت الاغلبية متغربة حسب رايي، واتفق اننا نهملهم، ولم اكتب إلا لأجل ان يستيقظ ضميرنا علي من هم مبتعدين

      – بالنسبة لنقطة التالية: انا لم اقل ان الاب داود سرد اعماله، انا قلت اننا ككنيسة كنا نسرد اعمالنا، فانا لا اتكلم علهي كشخص بل كممثل للكنيسة ولسان حاله هو لسان حال كثيرين
      التباهي امر غير سليم عزيزي وقد شرحت في المقال لماذا اتمني الرجوع لذلك، ان كنا نحيا لالمسيح فالحصاد كثير، لا وقت لربع ساعة من التفاخر والتباهي علي الاخر وقول اننا اقوي بينما نحن ضعفاء
      اتمني الرجوع لكلمات القديس اثناسيوس في حواشي المقال عن ان التقوي هي سلوك بالإيمان وليس نظريات
      اما بالنسبة ان نحن عندنا عيوب، فاتركك لتقيميك الشخصي حين تكون المشكلة ان شماس صوته عالي

      عزيزي: المني جدا ان تقول أن الثورة اللوثرية هي سبب سقوط القسطنطينية، عزيزي القسطنطينية (الارثوذكسية تماما) سقطت 29 مايو 1453 ومارتن لوثر الذي تقول ان حروبه سببت ضعف القسطنطينية ولد في 10 نوفمبر 1483، يبدوا ان من قال لك ذلك هو شخص يزيف التاريخ وملئ بالحقد والكراهية والزيف، اتمني مراجعته وان تطلب منه ان يفيق من الكذب والتضليل، القسطنطينية سقطت بسبب واحد: ترك المسيح، فلماذا تاويل كلام القس انه يقصد تركيا عزيزي، راجع من قال لك
      واقرا البحث التالي
      https://romanyjoseph.wordpress.com/2013/03/03/faithful-city-turn-harlot/

      بالنسبة لحالات الطلاق: الكتابة سجلت رقم حوالي 12 الف حالة في المحاكم في عام واحد، قضايا معتمدة ومسجلة، ومذكورة بالتفصيل، لو حضرتك تشكك في الرقم عليك احضار البينة، والرقم المكتوب فوق هو ناتج من احصائية بسيطة بقوانين الاحتمالات، ويمكنك أن تسأل عشوائيا اي كاهن عن حالات الطلاق في الكنيسة والمأساه التي نحياها، الرقم ايضا قاله
      اما بالنسبة للانبا بولا: اتمني ان تراجع مخالفته للكنيسة في قذية طلاق هالة صدقي بالمحسوبية قبل ان تأخذ كلامه ثقة، ويمكنك ايضا ان تشاهد برنامج (بيت علي صخر) وليعطيك الرب تمييز الرعاه الحقيقين من الذئاب
      واتركك مع هذا الموقع ومعلومة يعرفها كل من هو متداخل في الشأنا لكنسي
      في عام 2010 فقط 10 الاف حالاة طلاق، وومتوسط كل عام هو 20 الف حالة
      http://www.copts.nl/default.aspx?tabid=66&ArticleId=1412#.UnBd11b8Kzw

      شكرا عزيزي لك ولاسلوبك
      اتمني ان تعاتب بشدة من ذكر لك موضوع القسطنطينية انها بسبب لوثر فهو شخص يكذب ومتعصب

  112. Emad Thabet says:

    سلام المسيح للك اخى رومانى
    عماد وليس ايهاب فانت تخطىء كما اخطءت فى ما قالة ابونا وقلت ان الكنيسة تتباهى وتتعالى لمجرد ان تعرف اولادها ماهية عقيدتهم وما بها فهل ان اعرف اولادى ما داخل عقيدتى تباهى وتعالى ؟؟!! طيب ابسطهالك انا لما اخطب واحدة واتقدم لاهلها اهيسالونى معاك شقة معاك وظيفة وعن عائلتى فلو انا قلتهلم انا معاى شقة وشغل وعيلتى كويسة وحضراتكم روحوا اسالوو يبقى كدا انا بتباهى واتعالى عليهم ؟؟؟؟!! طيب هناك منهج لاهوتى هو الاهوت المقارن وهو يزكر ما يوجد وتتميز بة عقيدتنا وما فى غيرها من العقائد فاعتبر تدريسة ايضا تفاخر وتباهى!! ؟؟ايجب الا نزكر لاولادنا ما فى عقيدنتا لكى لانتهم بالتباهى والتعالى هل هذا مبدا لكنك انت دخلت جوا قلب الكنيسة وقلت انها مثل الفريسى فعذرا ليس لنا ذنب انك لا ترى الا العيوب وكما تقول عل لسان القديس اثانسيوس التقوى هى سلوك بالايمان وليس نظريات وهل تقول الكنيسة نظريات ام تقول لاولادها ما فى عقيدتنا ؟
    !!
    ومازل تكرر ان اغلبية الاورثوذوكس بعيدين عن الايمان وتستدل على ذاللك بان نسبتهم 8% لا اعرف اى منطق الذى تتحدث بة تقول ان الشعب كان كلة مسيحى هذا صحيح لكن انك تقول ان الباقى انكر!!!هناك من انكر يا عزيزى لكن كما قلت للك فانت لاتنظر الى الشىء الا من وجهة نظرك فانظر الى الشىء من جهتين انت نسيت عدد الشهداء فحين تقول الذين انكروا انظر الى الشهداء ايضاا انظر لكم الاضهاد وانا اقول للك ليس تاديب وانما اضهاد الاضهاد هو تقديم الشهداء وانظر للتاريخ لن اذكر للك اعداد الشهداء لكى لا تقول لى انك تتباهى وتتعالى؟؟!!
    وتكمل فتقول
    (الزاوية الحمراء – دير الانبا انطونيوس – الكشح – أحداث الإسكندرية – مغاغة – العياط وغيرها)
    انت تعتبرها من وجهة نظرك تاديب وانا اعتبرها اضهاد
    لانة قال ليس عبد افضل من سيدة وكما اضهدونى سيضهدونكم وهولاء نالو اكليل الشهادة فهنيئا لهم فانت ترى ان هذا تاديب وسبب ما نحن فية واننا اصبحنا 8% انت لاتزكر تاريخ الاقباط وكيف كان يقدمون انفسهم للموت على اسم المسيح وكيف كنا 100% واصبحنا 8%وكم الاضهاد الذى مررنا واصبحنا قلة فانت تتكلم من دليل روحى وانا اتكلم عن الاضهاد من دليل روحى وخبرتى
    ولا اعرف اى منطق هذا نحن نتكلم على ان اغلبية المسحيين الموجودينن وبعدهم عن المسيح وانت تقول لى ان السبب اننا كنا100% واصبحنا 8% ارجع الى التاريخ لتعرف كيف اصبحنا وهل هذا لبعدنا نحن عن المسيح ام استشهاد على اسمة انت تقول تجربتك الشخصية جيد ان كثيرين لمدة15 سنة وانا اوكد للك انا على منذ ولاادتى وانا اذهب الى الكنيسة وحقاا انا لا اخدم لكن اغلب اصحابى خدام وزرت كنائس كثيرة وارى قليلين من تقول عليهم اغلبية لكن كما قلت للك انت ترى من وجهة نظر واحد وكما قلت انت حسب رايك انت ترى انهم اغلبية رايك انت
    ومرة اخرى اتركك لضميرك انت حين تدخل الكنيسة ترىء الاغلبية مبتعدة ؟!! ارجوو ان تجيبنى حقاا ترى الاغلبية مبتعدة؟!!

    اما موضوع تركيا انا لن اعتب على احد لان لم يخبرنى بذالك انا من تعصب ورد دون بحث

    ام الطلاق فقلت للك لكى تعرف ذاللك بسهولة اتركك لضمير انت تبالع وتقول ثلث الزيجات فانظر الى اسرتك هل ثلثها مطلق ثم انظر الى شارعك هل ثلثة مطلق وانظر الى مدينتك هل ثلثة مطلقستعرف ان هذا العدد لا يعقل
    هل ثلث المتزوجون مطلقون هذا رقم واضح جداا لو كان حقيقا لكنت ترى حين ثلا يتزوجون واحد منهم يطلق هلى انت ترى ذاللك؟؟!!!!!!!!!!
    انت اتيت لى برابط فهو مقال وليس وثيقة معتمدة وانت اعتمدت عليهم وهم غلبا ما يبالغوون
    وانت اعتمدت على المقالات والكاتبة وانا اعتمدت على البابا
    واعتمدت على قانون الاحتمالات وعقلى
    انت من قلت هذا الرقم فعليك ان تثبتة انت لاانا
    فكما عندنا فى القانون البينة على من ادعى

    وانت تقول ليس للك وقت وانا ايضاا صدقنى لضيق وقتى كتبت ردى هذا على مرتين
    وانا لم ارد للدفاع عن الاب داواود فهو لا يحتاج للدفاع
    لكن الذى جعلنى ارد هو قوللك بان الاغلبية مبتعدة وموضوع العدد المبالع ف الظلاق الطلاق 🙂
    سلام المسيح

    • RomanyJoseph says:

      عزيزي سؤال واحد فقط واريد اجابة محددة لكي نتجنب الجدال الغير موضوعي
      هل انا قلت ان تدريس العقيدة وتميزها وتعريف اولاد الكنيسة بإيمانهم خطأ
      ام عدم السلوك بالعقيدة والكلام عنها ونحن لا نحياها هو الخطأ؟
      ممكن اجابة بسيطة لو سمحت؟ ومن كلامي المكتوب لان بكلامي ابرر وبكلامي ادان؟

    • RomanyJoseph says:

      وبالنسبة لكلامك عن اننا في اضطهاد ولسنا في تأديب
      اتمني قرائه المقالة التالية ومقالة اخري تطبيقية وهي عبارة عن بحث كتابي كنسي.

      https://romanyjoseph.wordpress.com/2006/01/30/%D8%A8%D9%8A%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B6%D8%B7%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%A7%D8%AF%D9%8A%D8%A8/

      https://romanyjoseph.wordpress.com/2013/03/03/faithful-city-turn-harlot/

      اتمني ان تقرأهم جيدا وتراجع الأيات والمصادر التاريخية

      اخيرا..بالنسبة لاحصائيات الطلاق
      انا سندتها لمرجع بالارقام، وخبر موثق في جريدة من مصدر قضائي وانت تسندها لانطباع شخصي
      انا بالفعل اثبت الرقم من كتاب وعدد حالات طلاق وصلت 12 الف حالة في المحاكم في عام واحد وموثقة باسماء المحاكم وعدد الحالات بدقة
      هذا مرجع مثبت (اتمني الا تقوم بتكفير الكاتبة لانها غير مسيحية 🙂 )
      إن كنت ترفضه فأنتمحتاج دليل لرفضه واثبات انه خاطئ 🙂
      اتمني ان نتكلم بدليل..فرقمي مبني علي دليل اما تشكيكك فيه فمبني علي انطباع شخصي

      ان أرتد أن تاخذ انطباع شخصي سليم
      افتر يوتيوب وابحت عن الكلمتين التاليتين “طلاق اقباط”
      شكرا لك

    • RomanyJoseph says:

      أخيرا
      انا اشكرك انك كنت محايد وذكرت ان موضوع تركيا ربما اتي من جزء متعصب فينا
      تحياتي لأمانتك واحترمك جدا جدا

  113. Emad Thabet says:

    سلام المسيح
    طلبت الاختصار فانا ساختصر
    انت لم تقل انهة خطا بل قلت انة تباهى وتعالى والاب داواد (((((ذكر ما فى عقيدتنى من صوم وصلاة وتناولهو يتكلم مع اولادة))))) فقلت هذا تباهىوتعالى واننا مثل الفريسى

    اما السلوك واننا لانحياها فانا كما قلت للك انك تقول اغلبة مبتعدة بناء على مارايتة فى الكنيسة
    وانا اقول وبصدق صدقنى ما اراة ان المبتعدين اقلية

    اما الموضوع عن الاضهاد فسوف ارى المقال واتكلم عنة هناك لان لم يكن معى وقت

    اما الطلاق فانا اتيت للك برد من البابا والكنيسة وليس راى الشخصى وعقلى فقط لكنك لم تنتبة لة فانت زكرت دليل من كاتبة ومقال اخر وانا اتيت للك برد البابا على الموضوع وكما قلت للك استنتج من الاحتمالات ايضاا
    فانت اتيت وانا اتيت للك برد البابا على تكذيب الخبر فانت فهنا عزيزى ينتقل اليك عبء الاثبات خطأ
    اما عن اليوتيوب وقوقول فانا ارى بعينى ان حلات الطلاق نادرة جداا وانا على يقين من ذاللك وصدقنى لو ارى غير ذاللك كنت قلت لحضرتك

    انتبة لرد البابا فهو يكذب الخبر
    من أسئلة المؤتمر الصحفي بخصوص رد الكنيسة على الحكم بإلزامها بإعطاء تصاريح زواج للمطلقين بخلاف أسباب تقبلها الكنيسة
    للبابا شنودة 🙂
    التاريخ: الثلاثاء 8 يونيو 2010
    س) سؤال من صحفي جريدة الأسبوع: ما حقيقة الأرقام التي نقرأ عنها في الصحف عن الراغبين في الحصول على الطلاق من المسيحيين؟

    ج) يأتي إلينا سنويًا من 200 إلى 600 أو 650 طلب طلاق (شاملة أقباط المهجر وأقباط مصر أي هذا الرقم يضم كل الأحوال الشخصية).

    ويوضح الأنبا بولا – رئيس المجلس الإكليريكي – بالآتي:

    أنا لن أتهم الصحافة بأنها تقول أشياء خطأ، ولكن الذي يحدث هو الآتي:

    أن الصحفي يدخل المحكمة للتفتيش عن قضايا الأحوال الشخصية. وقضايا الأحوال الشخصية قد تكون: طلاق، أو بطلان زواج، أو حضانة، أو غيره.. إلخ. وكل حالة لها العديد من القضايا، ولها ابتدائي، ولها استئناف، وقد يكون لها نقض. فيجمعون كل هذا ويخرجون برقم وينشروه ولكن هذا الرقم يخالف الواقع.

    فالحقيقة أن المجلس الإكليريكي وحده هو الذي يعلم العدد بالضبط فيما يخص الأحوال الشخصية. لأن أي شخص يدخل المحكمة لقضية أحوال شخصية، يأتي إلى المجلس لاستصدار شهادة طائفة ومِلّة، وعندئذ يُفْتَح ملف، وبالتالي يبدأ العداد في العدّ في عدد الحالات. إذن المصدر الوحيد هو الكنيسة.

    ويكمل البابا شنودة القول بأنه: إذا كان المجلس الإكليريكي يقول أنه يأتي له في السنة 200 أو 300 يكون ما يرد في الجرائد (أحيانًا يقولون 150 ألف حالة. وهل هذا معقول؟) مبالغات ومبالغات تخرج عن الحقيقة فعلًا، وليس من اللائق أن تقول الجرائد معلومات غير موثوق في صحتها

    واخيراا عزيزى انا لا اكفر ولا ادين احد ان كان المسيح نفسة لم ياتى ليدين انما اتى ليخلص ما قد هللك 🙂 اتى انا الخاطىء لاكفر وادين باى حق افعل ذاللك 😦
    تحياتى للك
    ونعمة المسيح تكون معك

    • RomanyJoseph says:

      عزيزي سامحني انا لا احب الجدال
      وواضح انك لا تقرا كلامي للاسف بدقة
      انا طلبت منك اجابة ماشرة علي كلامي وانت لم تجاوب

      السؤال هو

      هل انا قلت ان تدريس العقيدة وتميزها وتعريف اولاد الكنيسة بإيمانهم خطأ
      ام عدم السلوك بالعقيدة والكلام عنها ونحن لا نحياها هو الخطأ؟

      واضيف سؤال اخر
      هل قال الاب داود اننا اقوي لانهم الان 5%
      واننا عندنا قديسين وهم لا؟
      اما اني توهمت انه قال ذلك

      ممكن الإجابة ببساطة ووضوح
      شكرا

  114. Emad Thabet says:

    ملخص الفيديو أننا نتباهى بالإيمان النظري وصحته، بينما تعريف التقوى في الإيمان الأرثوذكسي هو السلوك بالإيمان والحق، كما قال القديس اثناسيوس[2]، والسلوك المثمر في الفكر المسيحي والحق والإيمان لا ينفصلان، والفكر الآبائي كان مقياسه
    عذراا لم اركز فى المقال جيداا فانا اسف
    نعم هو قال اننا اقوى

    لكنك فى موضوع الطلاق بالعت كثيرااا
    ستجد لدينا ما يقدر ب حوالي 300 ألف حالة طلاق قبطية في المحاكم ؟؟؟!!!!

    • RomanyJoseph says:

      عزيزي عماد
      للمرة الثانية احب اسجل اعجابي بكلامك
      فوق فيه حوالي 270 كومنت
      ما فيش حد اختلفت معاه في حاجة إلا وراح قعد يلف ويدور ويحورها علشان يطلع نفسه صح ويطلعني غلطان وكاننا في خناقة
      انا فعلا احترم فيك اسلوبك ودا شئ نادر في الزمان دا

      موضوع الطلاق صدقني انا اعتمدت علي مرجع الكتاب اللي قام باحصاء حالات الطلاق في المحاكم في سنة واحدة
      صدقني حاولت اوصل لمصادر اكتر لكن الموضوع صعب
      فيه فيدوهات اساقفة بتناقش انتشار الموضوع لكن بدون ارقام

      أوعدك هابذل مجهود اكتر واراجع الرقم تاني

      شكرا ليك مرة اخري وتحياتي لأسلوبك

  115. Emad Thabet says:

    الرب يبارك تعب محبتك
    وانتظر منك موضوع كامل عن الطلاق اعرف جيداا انة موضوع صعب ويحتاج لمجهود كبير ةستبحث كثيراا فى ارد الواقع لكنك بنعمة المسيح تستتطيع وتكون سابقة ك موكدة بوثاقق وتصبح هذة مصدر نذهب الية حين نريد معرفة ارقام الطلاق لا نجل الى مصادر اخرى
    سلام المسيح معك

    • RomanyJoseph says:

      عزيزي عماد
      اكرر شكري… ويمكن تعجبي من سهولة المناقشة معاك
      واعتقد أن سهولة الاعتراف بوجود خطأ ما تجعلك ملاك في عين المسيح
      وبصراحة..مشكلة الإنسان الأولي هي رفض الاعتراف بخطاه وحين يضيق به الأمر ويكون الخطأ مكشوف..يقوم بالتخفيف منه وتقليله
      نعم الإنسان متلاعب وغير أمين مع نفسه
      انا رأيت فيك عكس ذلك وهذا نادر
      اعتقد ان المسيح بسبب تلك الروح يريد أن يعطيك كثيرا
      فالاعتراف سر..ينتج منه التأهيل لتناول المسيح

      اتمني قرائه المقالتين التاليتين لو عندك وقت

      https://romanyjoseph.wordpress.com/2013/03/15/easy_death_less_rising/

      https://romanyjoseph.wordpress.com/2013/04/09/jesus_and_conffised_man/

      شكرا ليك جدا
      وانا هاحاول اعمل بحث بدا

  116. Medhat says:

    أولا أنا أشكرك علي ردك التحليلي والمفصل علي ما ورد حول مؤتمر احسبها صح لكن عندي عليك بعض النقاط أرجو تقبلها
    ١- نحن لسنا في موضع نحكم وندين الناس أن كانت عبادتهم صادقة أم مجرد مظاهر وطقوس خارجية فقط
    ٢- التعصب لغويا تعني أن الإنسان يضع عصابة على عينيه فلا يرى …..
    وهذا صحيح لغويا وواقعيا …. فالمتعصب لايرى إلا الفكرة التي يتعصب لها ويرفض الأفكار الباقية حتى دون أن يعرفها …
    أما المتمسك فعنده اطلاع على بقية الأفكار ولكنه يقتنع بفكره معينة يؤمن بها
    . هناك فرق بسيط لكنه كبير بين المتعصب لفكرة والمتمسك بفكرة …..
    هناك نقطة مشتركة وفرق شاسع بين الاثنيتن.
    النقطة المشتركة هي أن كل من المتعصب والمتمسك عنده قناعة ثابتة بالفكرة التي يدافع عنها والأفكار الأخرى هي إما خاطئة أو على الأقل أقل صحة .
    الفرق الشاسع هو أن المتعصب يتسم بالانغلاق والتقوقع ورفض الآخر بل وقد يحاول إلغاء الآخر . … بينما التمسك يتسم بالنفتاح على الآخر وقبوله بل أنه ( بحسب الفكرة المتمسك بها ) يمكن أن يبذل نفسه محبة للآخر
    لذا فالوصف الصحيح للأخوة الذين وُ صفوا بالتعصب للأرثوذكسية هو أنهم متمسكين بالأرثوذكسية لأنهم تعلموا من المسح إلههم ومن أمهم الكنيسة التي تكره الخطية ولكنها تحب الخاطئ وتصلي من أجله
    ٣- حالة الضعف التي يمر بها الإنسان أو يشعر بها لمن حولة تدع الشيطان يتسلل بأفكار وكأن هذا هو الحال عبادة ظاهرية لا انجيل معاش
    -٤ أنا مع الكنيسة الواحدة الجامعة الرسولية نختلف في بعض الاعتقادات والاهوتيات لكن الهدف واحد وهو المسيح
    ٥- العقيدة الأرثوذكسية مبنية علي احترام الآخر وليست علي التعصب لأفكار معينة
    ٦- بداخلنا ككنيسة أرثوذكسية بعض نقاط الضعف وينبغي أن نعمل علي إصلاحها لاشك في هذا
    اختم كلامي وأقول الدارج الحين أن نعرج بين الفرقتين تارة نذهب للكنيسة البروتستانية لحضور بعض الاجتماعات وعندما نريد الأرثوذكس في طقوس في زواج في تناول مايمنع

    • RomanyJoseph says:

      اشكرك عزيزي مدحت علي تعليقك الموضوعي وساحاول ان اعقب عليه بنقاط محددة

      1 لسنا ندين احد.. الإدانة ان اقول علي احد ما ليس فيه او اظن اني افضل منه، ولعل ذلك ما فعلناه في الفيديو حين قلنا اننا احسن منهم
      انا هنا انحكم علي ثمارنابالادلة والارقام… وصدقني اخي العزيز حين اقول حالنا فحرف ال (نا) لا يجعلني اعلي من الاخرين… ثمارنا من حالات الطلاق والانفصال والارتداد والملايين التي يتم صرفها علي تهاني القيادات سنوياوتغرب سلوكنا كمسيحيين عن المسيح المعاش، تشهد علي حالنا، نحن نحتاج عزيزي ان نحكم علي أنفسنا قبل أن يُحكم علينا

      2 – لقد كتبت حواشي في المقال علي فكر القديس اثناسيوس نحو التقوي وهي السلوك بالإيمان… وانا ادعو للإيمان المستقيم والسلوك به
      كل المقالة تتكلم في نقطة جوهرية: اين نحن من الإيمان والتمسك به؟ وهل تمسكنا نظري ام سلوكي معاش

      3 – حقيقي ويحدث احيانا لكنه ليس قاعدة، ، ولكن ليس كل من يري مشاكل كنيسته معناها انه يخدع نفسه وان كل من حوله رائع وهو يشوههم لكي يرتاح، فارمياء النبي كان بار ويري ضعف حالة الشعب

      4 – احييك علي هذه النقطة، واشجعك ان تقرا كتاب الاب متي المسكين: الوحدة الحقيقية ستكون ابهارا للعالم

      5 – حقيقي، واضيف انها مبنية علي التقوي كما قال اثناسيوس أي السلوك بالايمان وغسل ارجل الاخرين المتسخة

      6 – اتمني من قلبي ان ننمو في المسيح ونرتقي فوق الصراعات وننشر الحق والنور بسلوكنا

      شكرا لك

  117. Ehab Ibrahim says:

    ماما تعبت وطبخت وجهزت الغدا… وجهزت السفرة
    العيال رجعوا من المدرسة … يلا الغدا جاهز …
    واحد خد كيس شيبسى … والتانى سحب علبة السيريل … والبنت بتعمل ساندويش جبنة
    ماما قالت إيه ده … إسمع أنت وهو وهى ..
    أنا مش عايزة رمرمة … إللى مش ها يتغدى .. مفيش مصروف باقى الأسبوع
    ومفيش خروج فى الويك إند
    واحد قال أنا رايح الحمام … مزنوق قوى … ورجع بعد ربع ساعة
    التانى غرف معلقتين فى طبقه .. وفتح الأى فون وقعد يفر فيه
    البنت أخدت شوية سلطة وقالت أنا مش عايزة أتخن .. وفتحت كتابها تقرى فيه
    العيال دى مش عارفة قيمتى … ده أنا أساتذة طبيخ
    العيال دى حسبوها غلط
    ماما مكلفتش نفسها تسأل .. هم العيال ليه مش عايزن يأكلوا من طبيخى؟

  118. كﻻمك كله صح يا رومانى التعصب بيفسد اى شئ حتى الشيوخ اللى بتنتهج منهج التعصب بتشوه صور الدين نفسه

    • RomanyJoseph says:

      شكرا يا محمود لصراحتك
      ألتعصب حسب فهمي معناه اني اضع يداي علي عيناي ولا اريد ان اسمع وكنتيجة الف وادرو وازيف الحقائق لصالحي لاني عزمت ان لا اسمع الا لنفسي وتوجهي وان اجعله سليما
      يا ليتنا نبحث عن الحق لا تبرير مواقفنا

  119. bassem says:

    إنجيل متى 5: 3 – 12.
    طوبى للفقراء بالروح، فإنّ لهم ملكوت السماوات،
    طوبى للحزانى، فإنهم يعزّون،
    طوبى للودعاء، فإنهم يرثون الأرض،
    طوبى للجياع والعطاش إلى البر، فإنهم يُشبعون،
    طوبى للرحماء، فإنهم يُرحمون،
    طوبى لأنقياء القلوب، فإنهم يعانون الله،
    طوبى لصانعي السلام، فإنهم أبناء الله يدعون،
    طوبى للمضطهدين من أجل البر، فإنّ لهم ملكوت السماوات،
    طوبى لكم إذا أهانوكم واضطهدوكم وافتروا عليكم كل سوء، افرحوا وابتهجوا، فإنّ أجركم عظيم في السماوات.

  120. malakeessa says:

    بدلا من ان تلعن الظلام اضئ شمعة
    ليرى الناس اعمالكم الصالحة فيمجدوا اباكم الذى فى السموات
    يا صديقى سوف لا يجديك فى الدنيا صديق
    ليس عند الناس راى ثابت شاف يليق
    فحلول لفريق ضد اخرى لفريق
    انما عند علاج قد خبرناه جميعا
    اغلق الباب وحاجج ف دجا الليل يسوعا
    واملأ الليل صلاة وصراع ودموعا

    • RomanyJoseph says:

      لماذا حكمت يا اخي العزيز اني لا اضي شمعة
      لو نظرت نظرة بسيطة علي المدونة كان يمكن ان تعرف بدلا من ان تدينني وانت لا تعرفني
      ولماذا وضعت عداوة بين لعن الظلام واضائة الشمعة
      الا يمكن فعل الاثنين معا؟ الم يلعن المسيح الظلام وينير في نفس الوقت، وكذلك فعل كل تلميذ حقيقي للمسيح
      ام اننا نريد الكلام الناعم
      رجاء عزيزي.. لا تدين غيرك وانت لا تعرف قلبه

      لقد علقت ما قاله القس ولم اعلق علي شخص القس داود
      ولا تخرج خارج حدود المكتوب
      لو كان عندك نقد موضوعي او خطأ فيما قلته صحح لي وانا سارحب بذلك

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s